Crematogaster scutellaris (Ants_Netherlands16)

Alle Crematogaster kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AntsNetherlands16
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 12 december 2019
Gender:
Leeftijd: 20

Crematogaster scutellaris (Ants_Netherlands16)

Bericht door AntsNetherlands16 »

Welkom!

Ik ben laatst begonnen met mijn eerste blog over mijn twee Lasius lasioides kolonies. Je kunt deze blog bekijken via deze link:
viewtopic.php?f=31&t=15543&p=95905#p95905

Nu ga ik een nieuwe blog starten over mijn Crematogaster scutellaris gyne. Ik heb één gevleugelde gyne van deze soort op 15 oktober 2019 gevangen toen in met mijn ouders op vakantie was in Kroatië. Ze zat op een oud muurtje en probeerde haar vleugels af te breken, wat haar nog steeds niet gelukt is tot nu toe :? Ze heeft nog geen eitjes gelegd en sinds begin november zit ze in winterrust op een temperatuur van ~15°C in een reageerbuisje. Ik heb haar een druppel suikerwater gegeven en die dronk ze meteen op. Ik heb gelezen dat Crematogaster gynes vaak eitjes pas na de winterrust leggen. Hopelijk is ze bevrucht en gaat ze dat ook doen :roll:
Ze is 9 mm lang, een volledig zwarte gaster + poten, heeft een zwart/rode thorax en een fel rode kop.

Hier een paar foto's van het moment waarop ik haar heb gevangen en een link naar de video waarin ze haar vleugels probeert af te breken:
https://imgur.com/Dww0jvy
https://imgur.com/a/JFIQi6w

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voor vragen en opmerkingen bekijk deze link: viewtopic.php?f=31&t=15545
14x Lasius niger
1x Lasius flavus
2x Lasius lasioides
1x Myrmica rubra
1x Messor barbarus
1x Messor wasmanni
3x Solenopsis fugax
1x Crematogaster scutellaris
1x Camponotus aethiops
1x Camponotus ligniperdus
Gebruikersavatar
AntsNetherlands16
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 12 december 2019
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Crematogaster scutellaris (Ants_Netherlands16)

Bericht door AntsNetherlands16 »

Na zoveel maanden plaats ik eindelijk een update. De gevangen gyne zit sinds begin maart op een warmte matje en in volledige rust. Tot nu toe heeft ze haar vleugels nog steeds niet afgebroken en ze heeft geen enkel eitje gelegd. Ik denk dat ze toch onbevrucht is. Een grote teleurstelling dus :(
Aan de andere hand heb ik vandaag een nieuwe Crematogaster scutellaris kolonie besteld met 1Q, wat broed en circa 5 werksters. Ik zal deze blog dus niet sluiten, maar blijven bijhouden over de nieuwe kolonie. Ik hoop dat het met de nieuwe kolonie veel beter zal gaan. Updates komen er dus nadat ik de nieuwe kolonie binnen een paar dagen ontvang..
14x Lasius niger
1x Lasius flavus
2x Lasius lasioides
1x Myrmica rubra
1x Messor barbarus
1x Messor wasmanni
3x Solenopsis fugax
1x Crematogaster scutellaris
1x Camponotus aethiops
1x Camponotus ligniperdus
Plaats reactie