Myrmica rubra verhuizing en geen broed.

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Paralofsky
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 mei 2020
Gender:
Leeftijd: 27

Myrmica rubra verhuizing en geen broed.

Bericht door Paralofsky »

Hallo allemaal.

Ik heb een Myrmica rubra kolonie van 2 gynes en zon 50 werksters. Ik heb hier momenteel 2 problemen mee.
Het eerste probleem is dat de gynes geen eitjes leggen. Ik heb 1 maal enkele eitjes gezien maar ben deze uit het oog verloren. Snap dat met de verhuizing de leg even stilstaat maar je zou het moeten zoen toch?

Het tweede probleem is dat ze niet willen verhuizen. ze zitten in een test tube setup gekoppeld aan een nest met ingebouwde buitenwereld. De reageerbuis is licht (staat een lamp op de hele dag). Snachts wel donker. Het ingebouwde nest is wel mooi donker voor ze.

Ze hebben eten en water gehad en waren initieel voor 80% verhuisd. Maar vanmorgen waren ze ineens allemaal terug de reageerbuis in. Het nest is goed vochtig gemaakt voor ze. Zie foto's voor setup.
db249404-be6c-4625-85b5-7dc9bd227c64.jpg
9a675252-c0d5-4d00-901b-28284511ccd3.jpg
378dfe46-06bd-49e2-a4d3-54819e2b645a.jpg
Kan iemand me vertellen waar ik de mist in ga?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Myrmica rubra verhuizing en geen broed.

Bericht door emier »

het kan zijn dat het nest te vochtig is, zoiezo ben ik geen fan van dit soort acryl nesten.
het kan zijn dat ze verhuisd zijn door het licht maar terug verhuisd zijn omdat het snacht donker is. zoiezo moet je altijd een reageerbuis beschikbaar hebben voor de mieren om vocht van te kunnen halen.
Het kan zijn dat er nog te weinig eitjes zijn om te kunnen zien, dat is gewoon een kwestie van wachten en genoeg voeden
Paralofsky
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 mei 2020
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Myrmica rubra verhuizing en geen broed.

Bericht door Paralofsky »

emier schreef: 08 mei 2020, 10:35 het kan zijn dat het nest te vochtig is, zoiezo ben ik geen fan van dit soort acryl nesten.
het kan zijn dat ze verhuisd zijn door het licht maar terug verhuisd zijn omdat het snacht donker is. zoiezo moet je altijd een reageerbuis beschikbaar hebben voor de mieren om vocht van te kunnen halen.
Het kan zijn dat er nog te weinig eitjes zijn om te kunnen zien, dat is gewoon een kwestie van wachten en genoeg voeden
Bedankt voor je reactie,

Kan je toelichten waarom je dit soort acryl nesten niet goed vindt?
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Myrmica rubra verhuizing en geen broed.

Bericht door emier »

het hele nest is of vochtig of droog, net zoals gips, de bevochtiging is dus niet zo goed. dit soort nesten zijn verder prima als ze met een mushroom bevcohtigt worden(speciaal stukje gips)
Gebruikersavatar
Tijgernootje05
Lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 21 maart 2020
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Myrmica rubra verhuizing en geen broed.

Bericht door Tijgernootje05 »

Emier waarvandaan koop jij je farms dan?
Kolonies:

Messor Barbarus
Tetramorium Caespitum
Myrmica Rubra
Lasius Niger
Paralofsky
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 mei 2020
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Myrmica rubra verhuizing en geen broed.

Bericht door Paralofsky »

emier schreef: 08 mei 2020, 15:05 het hele nest is of vochtig of droog, net zoals gips, de bevochtiging is dus niet zo goed. dit soort nesten zijn verder prima als ze met een mushroom bevcohtigt worden(speciaal stukje gips)
Zou je me daar een foto of iets van kunnen sturen. Ik moet toegeven dat ik geen idee heb wat het is en het ook nergens kan vinden.
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Myrmica rubra verhuizing en geen broed.

Bericht door emier »

een acryl met een soort goed bevochtingingssysteem is dit: https://anthouse.es/es/de-acrilico/401- ... house.html
nog steeds niet helemaal top maar oke.
ik koop mijn nesten bij antheap.nl op dit moment is de site in volle ontwikkeling maar de nesten die ze verkopen zijn heel goed(3d geprinte nesten en ytong nesten)
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Myrmica rubra verhuizing en geen broed.

Bericht door Grotfang »

emier schreef: 08 mei 2020, 15:05 het hele nest is of vochtig of droog, net zoals gips, de bevochtiging is dus niet zo goed. dit soort nesten zijn verder prima als ze met een mushroom bevcohtigt worden(speciaal stukje gips)
Heb je dat ook met gipsnesten? Volgens mij is de bevochtiging bij gips nesten ongeveer hetzelfde als bij gasbeton. Ik ben niet echt een fan van anthouse producten, en ik vind het ook een beetje onlogisch dat ze een mushroom in een acryl nest maken, terwijl dat water niet van die mushroom tussen de acryl plaatjes kan komen. Bij antheap doen ze dat wat beter; ze maken het nest met een 3D printer. Ik hoor veel goede dingen over antheap, misschien kan ik daar een mushroom nestje kopen voor een pheidole kolonie aangezien ik vaak hoor dat ze niet lang zonder vocht kunnen :) . Ik zie alleen wel vaak dat die mushroom stukjes snel vies worden.

Dat acryl nest voor de myrmica kolonie lijkt mij geen probleem. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar op internet zie ik heel veel succesvolle myrmica kolonies in acryl nesten. Ik had in gedachten om een acryl nest van antkit te kopen als mijn myrmica kolonie groter wordt.
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Myrmica rubra verhuizing en geen broed.

Bericht door emier »

bevochtiging met ytong en gips is echt verschillend.
je zou antheap kunnen vragen of ze extra mushrooms meesturen zodat je ze kan vervangen. zelf vind ik ze niet zo snel smerig worden
Plaats reactie