Blog

Alle Lasius kolonies van de leden
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Blog - deel XXX

Bericht door Westdijk »

2018 - deel XXX
Op 25 februari leken de mieren genoeg van de al maanden durende diapauze te hebben. De temperatuur in de koelkast was constant, met kleine schommelingen als de deur open ging, maar toch observeerde ik de afgelopen dagen meer activiteiten in de buitenwereld. Iets wat ik wel eens vaker heb geobserveerd, maar nog nooit op grote schaal.
Ik besloot dan ook om op deze dag de kolonie tijdelijk naar de berging te verhuizen. Hier laat ik ze onder normale omstandigheden één tot maximaal twee weken wennen aan een hogere temperatuur wennen voor ik de kolonie een laatste maal verhuis naar hun uiteindelijke plek in de woonkamer.
Afbeelding

Afbeelding
De eerste tijd hield ik de mieren nauwlettend in de gaten, omdat ik enige zorgen had dat de kolonie over twee nesten was verdeeld en ze misschien vreemden voor elkaar waren geworden gedurende de tijd in de koelkast. Deze zorgen bleken gelukkig voor niets te zijn geweest.

Het ideale van de koekdozen is wel dat ik deze met een deksel af kan sluiten voor transport. Ik tref al eerder voorbereidingen door te stoppen met het bijvullen van het waterreservoir. Hoe voorzichtig ik namelijk ook loop, het water golft toch wel alle kanten op. Met weinig water is het probleem echter minder groot.
Na het verwijderen van het deksel moest ik er al ruim tien werksters afhalen. Het deksel nam ik weer mee terug naar de koelkast voor de volgende koekdoos.

Afbeelding
Samen met de kolonie had ik ook een aantal overwinterende wespenkoninginnen in de koelkast staan als een levende voorraad voor het voorjaar weer aanbreekt, maar ik nog te weinig insecten tegen kom om mijn mieren goed te kunnen voeden.

Afbeelding
In de dagen erop begonnen de werksters met opruimen en schatte ik ongeveer honderd lichaampjes van omgekomen mieren in het water te zien. Gezien de omvang van de kolonie beschouw ik deze verliezen als zeer gering.

Afbeelding

Afbeelding
Hongerig stortte de werksters zich op het aangeboden fruit en de in stukken geknipte wespen. Een paar wespen hadden het verblijf in de koelkast niet doorleeft, maar de meerderheid wel. Het had een mooie overbrugging kunnen zijn geweest als de winter niet opeens weer zijn koude kant liet zien en er buiten nergens meer een insect te bespeuren was.
En het is ook al weer een paar maanden geleden dat ik een zilvervisje in huis ben tegen gekomen, dus de mieren moesten tijdelijk met ander voedsel genoegen nemen. Gelukkig is het voorjaar weer aangebroken.

Nog aanvullende, willekeurige opnamen van de kolonie Foxtrot en Juliet.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Kolonie Juliet was er gedurende de diapauze in geslaagd om het plastic zo ondoorzichtig te maken dat ik besloot om de plastic beker te vervangen door een schoon exemplaar. Mijn theorie was dat de kolonie nog te versuft van de diapauze zou zijn om alert te reageren, maar tot mijn schrik zag ik vrijwel meteen al werksters actief reageren. Helaas zijn er een paar tussen het plastic en ytong vermorzeld en uitgesmeerd. Het is bepaald geen fraai gezicht.

Afbeelding
Een volgende generatie van werksters in de maak.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor vragen, tips of opbouwend gegeven feedback graag gebruik maken van http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... 336#p72336
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Blog - deel XXXI

Bericht door Westdijk »

2018 - deel XXXI
Het aanhouden van de koude in het voorjaar zorgde er voor dat ik een bakje met krekels had besteld voor de mieren. Om ze langer goed te houden had ik ze in de koelkast gezet, maar eigenlijk ook om van het getjilp af te zijn. Ik kon de door de krekels geproduceerde geluiden zelfs in de slaapkamer horen.
Afbeelding
Gedurende de eerste avond klonk het alsof mijn woonkamer uit het appartement was genomen en midden in de natuur terecht was gekomen. Best aangenaam. Een beetje irritant toen ik een film aan het kijken was. De Matrix komt toch wat minder tot zijn recht met de akoestieke aanvulling van tjilpende krekels. Tot ik slaap kreeg en naar de slaapkamer vertrok, om een tijd later weer terug te keren en het bakje krekels abrupt naar de koelkast te verhuizen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het is bij dit ene bakje gebleven, want ik kon al spoedig weer met mijn schepnetje op pad. De kolonie Foxtrot ontwikkeld zich aardig tot een bijna onverzadigbare vreetmachine.

Afbeelding
De vreetmachine, zoals ik de kolonie, eerder betitelde groeit steeds verder in omvang. Een massa van eitjes, larven en cocons is achter het plastic te zien. Helaas soms wat minder goed op de foto zichtbaar dan met het blote oog het geval is.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Mieren hebben weinig ruimte nodig, maar in dit geval zijn de nesten eenvoudig te klein om alle toekomstige werksters te kunnen huisvesten en de volgende generatie van zussen. Het was alsof de koningin overuren maakte met het leggen van eitjes. Gedurende enige tijd werd zelfs de buitenwereld benut om de coconnen kwijt te kunnen. Het bleef hier echter bij en zodra er meer nieuwe werksters waren verdwenen ook deze coconnen weer uit de buitenwereld. Alleen de stapel met lege coconhulzen bleef in omvang toenemen.

Het fruit in de buitenwereld had tijdens één van mijn beschouwingen een fruitvliegje aangetrokken. Ik heb er helaas geen foto van genomen, want ik zat gefascineerd te kijken hoe de werksters op het stukje peer eerst terug deinsden, maar toen massaal actief op zoek gingen naar het steeds terugkerende fruitvliegje. Het moest een keer fout aflopen en dat gebeurde na een minuut of tien dan ook. Het vliegje werd snel naar het nest getransporteerd en verdween daarmee voorgoed uit het zicht.

Op 25 mei wist de kolonie mij te verrassen met iets dat ik nog niet eerder had gezien. Het eerste gevleugelde mannetje liep rond in de buitenwereld.
Afbeelding

Afbeelding
De jonge prins bevond zich niet ver van een uitgang vandaan en het kwam op mij over alsof de mier even wilde controleren of de omstandigheden voor een bruidsvlucht goed waren. Blijkbaar was dit niet het geval. Het is bewonderenswaardig hoe het diertje met zijn kwetsbare vleugels zo snel weer ‘ondergronds’ was. De beide toegangen hebben de werksters met restanten van insecten verkleind.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Enige tijd later verschenen er tientallen mannetjes in de buitenwereld. Ik wilde al de kolonie tijdelijk naar het balkon verhuizen, maar tot een bruidsvlucht komt het tot mijn verbazing helemaal niet. Ik heb tot zover nog geen enkel vliegend mannetje waargenomen. Ze klauteren omhoog, balanceren onhandig op de rand van de koekdoos en vallen in het water. Het plan om de kolonie buiten neer te zetten is tot zover dan ook steeds opnieuw uitgesteld.

Het mooiste tot zover dit jaar was echter de koningin. Vluchtig liet ze zich achter het plastic zien, maar fotoschuw draaide ze zich om voor ik mijn fototoestel er bij kon pakken.
Afbeelding
Ik ben zelfs al blij van deze gedeeltelijke opname van haar. Onder normale omstandigheden zitten in dit gedeelte van het nest zoveel werksters dat ik haar zelden meer zie.

Nog aanvullende, willekeurige opnamen van de kolonie Foxtrot en Juliet.

Afbeelding
Een ongelukkige spin belandde in de buitenwereld. Een massa van werksters viel het vluchtende diertje van alle kanten aan en het bezweek spoedig onder de aanvallen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het blijft leuk om te zien hoe ze al het afval wegbrengen. Het gebeurt echter niet altijd volgens de meest logische en kortste route.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hier probeerde een werkster van de kleinere kolonie de poot van een krekel weg te brengen, maar ze leek niet te begrijpen dat de poot al in aanraking kwam met het deksel waarop de bierbeker rust. Steeds weer iets omhoog en naar beneden. Gefrustreerd hield ze het tenslotte voor gezien en na het loslaten viel het pootje keurig zijwaarts bij de rest van het afval.

Afbeelding

Afbeelding
Hier is een verkleinde toegang tot het nest te zien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor vragen, tips of opbouwend gegeven feedback graag gebruik maken van http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... 913#p80913
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Blog - deel XXXII

Bericht door Westdijk »

2018 - deel XXXII
Een inmiddels al achterhaalde gebeurtenis van de zomer, maar op zes juli vond er een bruidsvlucht plaats. Eerder was ik weinig onder de indruk van de mannetjes die onhandig hun evenwicht probeerden te bewaren op de rand om massaal in het water te belandden. Het was toen zelfs een zekere geruststelling dat me de zorgen van een bruidsvlucht in de woonkamer zou worden bespaard.
Het heeft er veel van weg gehad dat deze vroege mannetjes slechts een proefballon was van de kolonie, want de grootste groep mannetjes verbleef nog altijd ‘ondergronds’ en deze bleken een stuk minder makkelijk uit balans te brengen zijn. Ik merkte er pas wat van nadat ik uit mijn ooghoek wat beweging bespeurde bij het raam. In de verwachting dat er een vlieg de woning was binnen gevlogen besloot ik meteen de jacht te openen om op een makkelijke wijze aan meer voedsel voor mijn kolonie te komen. Om vervolgens in ontsteltenis naar het mannetje op het raam te staren. Al snel zag ik nog vijf andere exemplaren. Ik heb de vliegenmepper neer gegooid en de meters naar mijn grootste kolonie in een paar grote stappen overbrugd. In de buitenwereld verbleven niet opvallend meer mannetjes dan de dagen ervoor, maar deze bleken beter in staat te zijn in balans te blijven. Ik heb met behulp van een spons wat water uit de schotel verwijderd voor ik het geheel optilde en naar het balkon verhuisde. Daar heb ik de waterbarrière tot de rand weer bijgevuld

Ik wist van te voren dat het vervoer, hoe voorzichtig ik ook liep, de kolonie in beroering zou brengen, maar zelfs een uur later waren er veel meer werksters in de buitenwereld dan gebruikelijk. Ik heb er met verbazing naar gekeken voor ik een mogelijke verklaring had. De afwezigheid van wind in de woonkamer en al de geuren die het met zich mee voert buiten moeten een totaal nieuwe ervaring voor de werksters zijn geweest. Pas de dag erop stabiliseerde de situatie zich weer, maar wat me ook verraste was dat de mannetjes zich nauwelijks meer lieten zien.

Het eerste wat me gedurende zes juli opviel waren de vogels. Tijdens grote bruidsvluchten laten deze zich altijd massaal zien. Nieuwsgierig of de kolonie die nu ruim een week op het balkon verbleef er ook aan deel nam liep ik naar de woonkamer toe. Ik heb met open mond toe gekeken hoe de mannetjes elkaar verdrongen om te mogen uitvliegen. Het was een geweldige ervaring om op het balkon te staan, terwijl de mieren langs vlogen om zich naar grote hoogten te begeven voor de paring met prinsessen. Helaas heb ik er geen opnamen van. Dat was eigenlijk de enige domper. Mijn fototoestel lag aan de oplader en met de iPad waren de resultaten te wazig. Ik weet niet hoe lang ik daar heb gestaan, terwijl ik soms wat mieren van mijn gezicht veegde en naar de lucht tuurde.
Ik had om praktische problemen tegen een bruidsvlucht opgekeken toen ik de eerste mannetjes ontdekte, maar deze gedachten waren zo ver naar de uithoeken van mijn geest verdrongen dat ik de rest van de dag met een grijns heb rondgelopen.
Een week later stond het formicarium weer in de woonkamer.

De warme zomer zorgde voor tropische temperaturen in huis en de kolonie leek een soort rustpauze in te lasten om deze periode door te komen. Zelfs voor hen bleek het allemaal te veel te zijn.

Vandaag zag ik, waar de mieren de afgelopen weken eigenlijk al geleidelijk mee bezig waren, dat de werksters naar de lager gelegen kamers van het nest bij elkaar aan het kruipen zijn. Straks gaat de gebruikelijke verhuizing van het formicarium weer naar de berging en uiteindelijk de koelkast van start. Het is een repetitie van de voorgaande jaren en dat brengt me bij de reden waarom ik steeds minder post. Er is eenvoudig weinig te vertellen wat niet al eerder aan bod is gekomen en ik verval niet graag in herhaling.
Voor deze keer ook geen opnamen van de kolonie Foxtrot of Juliet en blijft het bij deze blok tekst.

Voor vragen, tips of opbouwend gegeven feedback graag gebruik maken van viewtopic.php?f=31&t=7087&p=86908#p86908
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Blog - deel XXXIII

Bericht door Westdijk »

2019 - deel XXXIII
De koloniën Foxtrot en Juliet verhuisden op tien maart van de koelkast naar een onverwarmde slaapkamer.
Afbeelding

Afbeelding
Bij de kolonie Juliet waren de mieren, zoals gebruikelijk tijdens een verblijf in de koelkast, onderin dicht op elkaar gekropen en waren al begonnen zich langzaam weer door het hele nest te verspreiden. Het was nog lastig te zien of er veel slachtoffers waren gevallen en helaas onmogelijk te zien hoe goed de koningin het maakte. In drie vertrekken zag het zwart van de mieren en ik neem aan dat ze in één ervan verblijft, omringd door haar dochters.
Afbeelding
De meerderheid van de mieren van de kolonie Foxtrot waren in één van de nesten gaan zitten. Afgelopen jaar dacht ik nog dat ze krap zaten, maar als ik nu zie hoeveel ruimte er beschikbaar is dan verbaast het mij steeds opnieuw hoeveel mieren je in een beperkte ruimte kwijt kan. Het zicht is wel minder geworden, omdat het plastic steeds vuiler wordt. Ik denk dat ik pas weet hoe goed deze koningin de diapauze heeft doorstaan als ik weer een hoop met broed zie die de gangen en vertrekken vult.

In het verleden maakte ik de buitenwerelden schoon voor de verhuizing naar de koelkast, maar ik doe dit minder zorgvuldig meer. De werksters gebruiken het afval om openingen te dichten en de warmte in de kolonie te houden. Het is niet altijd een fraai gezicht, maar als het voor de mieren werkt dan maak ik minder schoon. Vier dagen later ben ik aan de slag gegaan met het schoonmaken van de buitenwerelden. Ik zag dat een paar werksters hier al mee aan de slag waren gegaan. Er dreef wat afval in het water dat ik als een barrière gebruik. Hiervoor maakte ik gebruik van een deksel van een koker Pringels, een pijpje en een stofzuiger.
Afbeelding

Afbeelding
Na het aanzetten van de stofzuiger hoef ik het deksel waar ik een pijpje door heen had gestoken er slechts voor te houden en het wordt meteen vast gezogen. Afgelopen jaar had ik dit al eens getest, maar ik was nog op zoek naar een rietje of pijpje met de juiste diameter. Het moest daarnaast ook stevig genoeg zijn en aan mijn voorwaarden bleek het doorzichtige pijpje te voldoen dat bij een spuitbus purschuim zat. De uitgedroogde restanten van insecten vlogen er met een ploppend geluid doorheen. Het knikt niet meteen, zoals met een rietje het geval is, als je iets los probeert te stoten of ergens overheen schrapt. Je kan er behoorlijk selectief mee werken als er nog mieren in de buitenwereld rond lopen.
Na het uitzetten van de stofzuiger komt het dekseltje met het pijpje automatisch weer los.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het oude suikerdeeg dat in de koelkast geheel was uitgedroogd werd vervangen. Ik heb ook weer een bakje met krekels gehaald. De diertjes heb ik onthoofd om het de mieren zo vroeg van het jaar wat makkelijker te maken. Buiten zag ik nog te weinig leven om al weer met mijn schepnetje aan de gang te gaan. Om deze reden heb ik een bakje met krekels aangeschaft en de eigenaar van een plaatselijke dierenwinkel meteen bekend gemaakt met mijn hobby door de kolonie Juliet te tonen. Ik had ook een beker meegenomen met een nest zonder bewoners, zodat hij deze wat aandachtiger van dichtbij kon bekijken. Geïnteresseerd begon hij er vragen over te stellen. Het was een leuk gesprek.

Nog aanvullende opnamen van de kolonie Foxtrot.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor vragen, tips of opbouwend gegeven feedback graag gebruik maken van http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... 908#p86908
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Blog - deel XXXIV

Bericht door Westdijk »

2019 - deel XXXIV
Na ruim een week in de onverwarmde slaapkamer te hebben doorgebracht verhuisden de koloniën naar het dressoir in de woonkamer. Hier had de hogere temperatuur merkbaar invloed op de activiteit van de mieren. Ik zie er nu veel meer in de buitenwerelden patrouilleren.

Afbeelding
Het vochtig gehouden gedeelte van het ytong is nu grotendeels groen geworden. Het lijkt geen nadelige invloed te hebben op de mieren, want ik neem aan dat ze deze kamers dan zouden mijden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Een sappige peer bekoorde de mieren ook. Nu ik er zo over nadenk besef ik dat mieren een gezonde invloed hebben op mij. Ik ga nu meer geregeld wat fruit kopen dan gedurende de diapauze van de mieren is geweest.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
In de buitenwerelden liggen de restanten van verscheidene krekels. Deze insecten worden helemaal leeggegeten door de mieren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Een ongelukkig zilvervisje, dat mijn pad kruiste, belandde bij de kolonie Foxtrot in de buitenwereld. Het beestje probeerde omhoog te klauteren, maar de inmiddels gealarmeerde werksters hadden de prooi al snel gelokaliseerd en na een korte jacht vast gegrepen. Het anders razendsnelle beestje werd immobiel gemaakt en ik zag werksters met losgebeten poten lopen voor de rest naar het nest werd getransporteerd.

Afbeelding

Afbeelding
Wat ook wel leuk is met het vangen van insecten is dat ik steeds meer met behulp van het internet ga opzoeken naar wat ik eigenlijk allemaal voer aan de mieren. Zo lag een grauwe veldwants, als ik het beestje tenminste goed heb geïdentificeerd, ongestoord in de buitenwereld tot ik de werksters te hulp kwam door de wants gedeeltelijk open te knippen.

Afbeelding

Afbeelding
Hier waren de werksters bezig met het verplaatsen van de poppen naar het hoger gelegen gedeelte van het nest.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Bij de eerste eitjes twijfelde ik nog of ik het wel goed zag, maar nu we verscheidene weken verder zijn worden de verschillende stadia beter zichtbaar. De eitjes worden in het vochtige gedeelte van het nest bewaard en de poppen in het droge deel.

Nog aanvullende, willekeurige opnamen van de kolonie Foxtrot en Juliet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Een serie opnamen die Google tot een animatie had omgevormd.

Voor vragen, tips of opbouwend gegeven feedback graag gebruik maken van viewtopic.php?f=31&t=7087&p=86908#p86908
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Blog - deel XXXV

Bericht door Westdijk »

2019 - deel XXXV

De kolonie Foxtrot maakt optimaal gebruik van het aantal aanwezige werksters zodra er een prooi wordt ontdekt. Binnen enkele seconden lijken de mieren het te weten en de opgetrommelde versterkingen storten zich massaal op de ongelukkige insecten.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Soms gaat het zo snel dat ik nauwelijks meer tijd heb om er een foto van te maken en het enige wat ik daarna kan vastleggen is een kronkelende zwarte massa in de buitenwereld.

Afbeelding

Afbeelding
De groei is ook dit jaar weer indrukwekkend te beschouwen. Het heeft het noodzakelijk gemaakt om het verder uit te breiden met een derde nest. Het is eigenlijk het eerste nest dat ik heb gemaakt dat in een dergelijke koekdoos paste. Het is wel leuk om de verschillende stadia zo bij elkaar te zien waarin deze formicariums zich hebben ontwikkeld.

Afbeelding
Ik heb besloten om het laatste nest droog te houden en al snel werden er in mijn afwezigheid poppen naar toe getransporteerd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
In mei liet ook een nieuwe generatie prinsen zich weer zien. Behendig lopend door de nauwe gangen met de kwetsbare vleugels. Het vuil geworden plastic maakt helaas de uitdaging wel steeds groter om er een duidelijke foto van te maken.

Afbeelding
Halverwege deze maand verschenen de eerste exemplaren in de buitenwereld. Om een bruidsvlucht in de woonkamer te voorkomen is de hele kolonie meteen weer naar het balkon verhuist.
Afbeelding

Afbeelding
De wind en waarschijnlijk ook de geuren die er door mee worden gevoerd zorgde er voor dat de mieren lang opgewonden door de buitenwereld randen.

Nog aanvullende, willekeurige opnamen van de kolonie Foxtrot.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
En toen was het in de donkere gang verdwenen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor vragen, tips of opbouwend gegeven feedback graag gebruik maken van viewtopic.php?f=31&t=7087&p=86908#p86908
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Blog - deel XXXVI

Bericht door Westdijk »

2020 - deel XXXVI
Een nieuw jaar is weer aangebroken voor de mieren. De koningin van de kolonie Juliet is gedurende de diapauze helaas overleden. Wat er van de kolonie is overgebleven aan werksters heb ik tijdelijk naar de vriezer verhuist.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De kolonie Foxtrot lijkt opnieuw het verblijf op het balkon goed te hebben doorstaan. De koningin kan ik nog niet spotten tussen de vele werksters, maar wel eieren en larven. Een paar exemplaren liepen rond in de piepschuimen box waarin ik de koloniën had gezet. Vandaag is de kolonie weer verhuist naar de huiskamer. Ik heb besloten één van de drie nesten vanaf nu niet meer te voorzien van water.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor vragen, tips of opbouwend gegeven feedback graag gebruik maken van viewtopic.php?f=31&t=7087&p=94566#p94566
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Blog - deel XXXVI

Bericht door Westdijk »

2020 - deel XXXVII

Ik heb afscheid genomen van de kolonie Foxtrot. Het afgelopen jaar was de groei al imponerend te noemen, maar nu was het overweldigend. Het plastic was echter te vuil geworden om het vast te leggen. Het besef was tot me doorgedrongen dat de kolonie te groot was geworden voor mij om de mieren de verzorging te kunnen bieden die ze verdienen. Ik heb twee van de drie koekdozen waar het formicarium uit bestond in een open gesnoeid bosplantsoen gezet waar ik geen concurrentie had gespot, maar wel genoeg leven bevatte. Uit de derde koekdoos heb ik het ytong gehaald en los erbij gezet. De in chaos verkerende mieren zag ik meteen alle kanten op verspreiden voor ik een tempex bak als tijdelijke bescherming er over heen heb gezet. Een paar dagen later heb ik ook uit de andere koekdozen het ytong gehaald en los erbij gezet omdat er zich nog altijd mieren alleen of in kleine groepjes in het nu spaarzaam bewoonde formicarium bevonden. Ik had best deze verhuizing willen zien, maar helaas. Eind van de week waren de blootgestelde delen ytong weer allemaal in mijn bezit. Het materiaal was kwetsbaar geworden onder druk van mijn vingers door het jarenlange gebruik waarbij blootstelling aan vocht en droogte het heeft verzwakt.

Afbeelding

https://lh3.googleusercontent.com/1GSvI ... authuser=0

Op 22 juli 2013 was de koningin mijn leven in gewandeld en tussen 11 en 13 mei 2020 weer uit mijn leven verdwenen. De kolonie heeft me veel kijkplezier bezorgd en ik vermoed dat ik ervan zou schrikken als ik de uren had bijgehouden. Het was fascinerend om de fasen van koloniestichting mee te maken.

Afbeelding

https://lh3.googleusercontent.com/Hwt7O ... authuser=0

Afbeelding

https://lh3.googleusercontent.com/whSd4 ... authuser=0

Het was begonnen met een klein nest van ytong. Ik had ervan afgezien om de degelijke reageerbuizen te gebruiken. Het leerde mij heel veel over hoe weinig ruimte mieren eigenlijk nodig hebben.
Ik experimenteerde ook met de grootte van de gangen en vertrekken. Afwegingen makend tussen wat de mieren nodig hadden en ik toch gelegenheid had om in de vertrekken te kunnen kijken. Soms met succes en andere keren had ik ervan geleerd. De kolonie Foxtrot moet in dat opzicht toch het nodige te verduren hebben gekregen voor ik in de gaten had wat er voor nodig is om een kolonie in omvang te laten toenemen. De Lasius niger kan gelukkig veel verdragen en heb ik nooit als een saaie soort ervaren. Het zijn actieve mieren.

Afbeelding

https://lh3.googleusercontent.com/OD1TO ... authuser=0

Afbeelding

https://lh3.googleusercontent.com/6oJbz ... authuser=0

Afbeelding

https://lh3.googleusercontent.com/_7MGl ... authuser=0

Afbeelding

https://lh3.googleusercontent.com/LPfdM ... authuser=0

Afbeelding

https://lh3.googleusercontent.com/qMXTU ... authuser=0

Nog aanvullende, willekeurige opnamen van de kolonie Foxtrot gedurende haar bestaan. Een aantal ervan heb ik hier al eerder gepost, maar deze sprongen er voor me uit.

Afbeelding

https://lh3.googleusercontent.com/5wuc2 ... authuser=0

Afbeelding

https://lh3.googleusercontent.com/8hONa ... authuser=0

Afbeelding

https://lh3.googleusercontent.com/RExWK ... authuser=0

Afbeelding

https://lh3.googleusercontent.com/5miC8 ... authuser=0

Afbeelding

https://lh3.googleusercontent.com/wmsVn ... authuser=0

Afbeelding

https://lh3.googleusercontent.com/Q_uzh ... authuser=0

Afbeelding

https://lh3.googleusercontent.com/TVorx ... authuser=0

Afbeelding

https://lh3.googleusercontent.com/Wys0W ... authuser=0

Afbeelding

https://lh3.googleusercontent.com/jndHe ... authuser=0

Afbeelding

https://lh3.googleusercontent.com/x5vAr ... authuser=0

Voor vragen, tips of opbouwend gegeven feedback graag gebruik maken van viewtopic.php?f=31&t=7087&p=96239#p96239
Plaats reactie