Determinatie gyne uit Spanje.

Determinaties van mieren
Plaats reactie
MiertjeMaan
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 juni 2018
Gender:

Determinatie gyne uit Spanje.

Bericht door MiertjeMaan »

Ha allen,

Afgelopen december heb ik uit Spanje een prachtig grote gyne meegenomen.
Ongeveer een maand geleden begon ze eindelijk eitjes te leggen. Wat kostte dit veel geduld zeg..!

Nu heb ik zelf een kolonie Messors en een kolonie Lasius Niger.

Deze koningin is naar mijn idee groter dan die van de Messors.
Ze is zeker groter dan 1 cm. Misschien wel 1,5 cm. Maar aangezien ze voornamelijk gebogen zit over haar eitjes is het lastig te zien.

Hopelijk hebben jullie een idee!
Alvast hartelijk dank.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MiertjeMaan
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 juni 2018
Gender:

Re: Determinatie gyne uit Spanje.

Bericht door MiertjeMaan »

De middelste foto is overigens een GIF.
Je ziet haar iets bewegen. Wie weet helpt het.
Gebruikersavatar
Tijgernootje05
Lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 21 maart 2020
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Determinatie gyne uit Spanje.

Bericht door Tijgernootje05 »

Messor barbarus?
Kolonies:

Messor Barbarus
Tetramorium Caespitum
Myrmica Rubra
Lasius Niger
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Determinatie gyne uit Spanje.

Bericht door Floris »

Het zou ook een Camponotus sp. kunnen zijn.Ze ziet er in ieder geval uit alsof ze zelfstandig een kolonie kan stichten.
Je kunt een van de eerste werksters makkelijker en met minder risico determineren.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Determinatie gyne uit Spanje.

Bericht door emier »

je kan aan de hoge thorax zien dat het een messor gyne is, dat heeft camponotus naar mijn idee niet, en het feit dat deze gyne in september is gevangen, dan vliegen er bijna geen camponotus meer.
deze gyne moet je een beetje verwarmen en goed met rust laten, zo gouw ze haar eerste werksters heeft moet e de kolonie kleine zaadjes aanbieden
MiertjeMaan
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 juni 2018
Gender:

Re: Determinatie gyne uit Spanje.

Bericht door MiertjeMaan »

Nou zeg, een hele reactie getypt, en dit is verdwenen. Jammer.

Bedankt voor jullie reacties.

Het lijkt me nog steeds erg sterk dat het een Messor Barbarus is.
Omdat de gyne echt een stuk groter is dan de Messor Barbarus gyne die ik al lange tijd heb.

Als ik verder op google kijk lijkt me een Camponotus sp. waarschijnlijker.

Overigens heb ik haar in december gevonden, niet september. ;)

Ik wacht nog even af tot de eerste werksters er zijn. Dan zal ik weer een foto plaatsen.
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Determinatie gyne uit Spanje.

Bericht door emier »

tussen gynes kan een aardig formaatverschil zitten.
het kan geen camponotus zijn, de enige soort die tot november vliegt is camponotus pilicornis en de gyne heeft een volledig zwart hoofd en lijkt er totaal niet op.
ik heb even nagevraagt bij andere mierenhouders en daar werd ook allemaal gezegd dat het messor is. zet deze gyne lekker warm(25 graden) maar verwarm het waterreservoir niet. geef de gyne ook een goede rust(niet kijken, geen trillingen) tijdens het opstarten van de kolonie. zo snel de eerste werksters er zijn kun je kleine zaadjes aanbieden en misschien wat insectjes
Xanderdezwart
Berichten: 146
Lid geworden op: 21 juli 2018

Re: Determinatie gyne uit Spanje.

Bericht door Xanderdezwart »

Is inderdaad zeker geen Camponotus sp. Belangrijk is om in het achterhoofd te houden dat er vele soorten Messor zijn en dat dit gewoon een gyne van een grotere Messor sp is.
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Determinatie gyne uit Spanje.

Bericht door emier »

als je naar het hoofd kijkt zie je dat het een beetje rood is, even snel uit mijn hoofd hebben alleen messor barbarus gynes rode hoofden(in Europa)
Gebruikersavatar
AntsNetherlands16
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 12 december 2019
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Determinatie gyne uit Spanje.

Bericht door AntsNetherlands16 »

MiertjeMaan schreef: 26 mei 2020, 08:55 Nou zeg, een hele reactie getypt, en dit is verdwenen. Jammer.

Bedankt voor jullie reacties.

Het lijkt me nog steeds erg sterk dat het een Messor Barbarus is.
Omdat de gyne echt een stuk groter is dan de Messor Barbarus gyne die ik al lange tijd heb.

Als ik verder op google kijk lijkt me een Camponotus sp. waarschijnlijker.

Overigens heb ik haar in december gevonden, niet september. ;)

Ik wacht nog even af tot de eerste werksters er zijn. Dan zal ik weer een foto plaatsen.
Dit is een Messor sp, hoogst waarshijnlijk een Messor barbarus gyne. Ze heeft namelijk een roodachtig kop. Niet bij alle Messor barbarus gynes is de kop helemaal fel rood. Bij sommige gynes is de kop heel donkerrood/bruin en ook niet alle Messor barbarus gynes zijn evengroot. Ze kunnen in grootte verschillen van 14-16 mm lang. Dit lijkt een kleine verschil, maar in het echt lijkt het veel groter te zijn. Het feit dat je haar in december hebt gevonden is opzich niet zo raar door de klimaatverandering. Sommige gynes vlogen eerder of later uit dan normaal vorig jaar en dit jaar. Dit is 100% geen Camponotus lol. Camponotus hebben maar één petiole in de vorm van een driehoekje tussen de thorax en het gaster (het gaster en de thorax is ook best lang). Dat geldt bij de meeste soorten uit de Formicinae. Alle Myrmicinae, dus bijvoorbeeld Messor soorten, hebben twee petioles in de vorm van twee bolletjes/segmenten tussen de thorax en het gaster. De thorax van Messor soorten is heel groot en vooral hoog, het gaster heeft de vorm van een bol. Hopelijk onthouden jullie dat allemaal om andere soorten te kunnen determineren in de toekomst :roll:
Laatst gewijzigd door AntsNetherlands16 op 02 jun 2020, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
14x Lasius niger
1x Lasius flavus
2x Lasius lasioides
1x Myrmica rubra
1x Messor barbarus
1x Messor wasmanni
3x Solenopsis fugax
1x Crematogaster scutellaris
1x Camponotus aethiops
1x Camponotus ligniperdus
Gebruikersavatar
AntsNetherlands16
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 12 december 2019
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Determinatie gyne uit Spanje.

Bericht door AntsNetherlands16 »

Floris schreef: 17 mei 2020, 14:50 Het zou ook een Camponotus sp. kunnen zijn.Ze ziet er in ieder geval uit alsof ze zelfstandig een kolonie kan stichten.
Je kunt een van de eerste werksters makkelijker en met minder risico determineren.
Ik heb één vraagje. Hoe kun je als Teamlid met 4000+ berichten het duidelijke verschil tussen Camponotus en Messor niet zien?
Is opzich geen probleem hoor, iedereen vergist zich wel eens ;)
14x Lasius niger
1x Lasius flavus
2x Lasius lasioides
1x Myrmica rubra
1x Messor barbarus
1x Messor wasmanni
3x Solenopsis fugax
1x Crematogaster scutellaris
1x Camponotus aethiops
1x Camponotus ligniperdus
Plaats reactie