Odontomachus Rixosus

Alle Odontomachus kolonies van de leden
Plaats reactie
Colony040
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 april 2020
Locatie: Eindhoven
Gender:

Odontomachus Rixosus

Bericht door Colony040 »

Hallo,

Sinds eind 2019 ben ik in het bezit van een beeldschone Odontomachus Rixosus koningin 1Q, 0W, 0 broed.
Import uit Singapore.
Enkele weken geleden heeft ze dan eindelijk (na maanden lang wachten en veeel geduld) haar eerste eitje gelegd, in de weken daarna volgde er nog 4!!!
Genoeg redenen om mijzelf dan nu aan te melden op Antforum om een blog te starten ipv alleen het lezen op Antforum's ;)

Voeding:
In het begin was ze wat lastig met haar keuzes, ik gaf haar van alles maar ze at vrijwel niks.
Fruitvliegjes, gel, protein, meelworm, cricket, honing, suiker en nog meer wat ik geprobeerd had.
In tegenstellingen tot wat ik op internet las dat mensen (semi) levende meelwormen gaven ivm met het willen jagen van de soort, vond ik echter geen sterk plan gezien ze zo breekbaar is in deze stage.
Ik heb haar dan ook vanaf dag 1 vers opengesneden meelworm aangeboden en daar moest ze het dan ook maar mee doen.

Dit veranderde pas na een dikke maand (misschien moest ze tot rust komen van die zware reis?).
De fruitvliegjes zijn tot heden nog steeds geen succes dus laat ik dan voor nu ook achterwegen.
Suiker daarin tegen verassend genoeg wel, ik heb zelf zachtere suikerblokjes gemaakt met crystalsuiker, wat water erbij en dat 24h+ laten drogen daarna in kleine blokjes gesneden.
De meelworm word redelijk goed leeggegeten vandaag de dag.
Ik ververs alles elke 3de dag, incl water.

Setup:

Hiervoor heb ik een grote volglazen bak L:120 B:40 H:50, deze heeft structuur gekregen met pur, tegelijm ect.
Y-Tong Nest.
Volledig geïsoleerd met piepschuim incl de onderkant, met enkele gaten erin voor warmte ontlasting.
Nagebootst regenwoud substraat met zeeden, sphagnum moss, exo terra plantation soil en exo terra forest moss.
Drainage ground met 6cm laag hydro en 3 drain pipes weggewerkt in de achterwand.
Helaas op dit moment nog volledig plantloos..


Vrijwel alle belangrijke noodzaken bij deze soort zoals temp/humid heb ik geautomatiseerd middels arduino, sensoren en relays (machinebouw).

Licht:
Via een Realtime module simpele aan uit schakeling. (Toekomst ideaal is om dit seizoensgebonden te laten gaan)
08:00 - 19:00 Tropical plant growth lamp ( de paarse )
09:00 - 18:00 Tropical plant growth lamp ( de witte )

Temp:
Wanneer de temperatuur daalt onder de onderstaande graden zal de warmtemat aangaan.
2x nest, boven en onderkant, boven 25 graden onderkant 27 graden
1x buitenwereld (welke nooit aangegaan is "tot nu toe"), waarschijnlijk door warmte afgifte overdag van de lampen. Maar goed een backup is always goed.
(Leuk weetje: ze zat eerst ALTIJD in het 25graden gebied maar na haar afworp van eitjes in het begin een paar keer verplaatst waarna ze het 27 graden gebied heeft gekozen)

Humid:
Luchtvochtigheid word gemeten door sensoren, ik ben tot op heden nog bezig om een goed sproeisysteem te maken. Voornu ontvang ik nog feedback doormiddel van LED.
1x humid sensor in nest, nest humid is vrijwel constant 70/80%.
1x humid sensor in buitenwereld, buitenwereld humid is 60/70%
2x PC fan voor de (dagelijkse) doorluchting en eventuele overschot aan Humid/Temp in andere dagen.

Foto's van setup volgen.

2x YouTube video link met de huidige colony.

https://youtu.be/Yb1bp9w6HE8 first 5 eggs
https://youtu.be/Z1sfwrGd7PU egg feeding

Vragen, advies of ervaringen zijn altijd welkom🤓
viewtopic.php?f=31&t=15639&p=96304#p96304
Colony040
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 april 2020
Locatie: Eindhoven
Gender:

Re: Odontomachus Rixosus

Bericht door Colony040 »

Kleine update + vraag


Tot de dag van vandaag ging alles (redelijk) goed, deze warme dagen maakt het soms lastig om te Temp binnen waardes te houden.
Ik heb ontdekt dat deze Odontomachus soort zich totaal niet doet voeden nor interesse hebben in vers gedood voedsel, het moet semi levend of levend zijn, ze willen echt dat jacht gevoel en jagen dan ook direct wanneer voedsel word aangeboden, ook doen ze vrijwel direct na het jaren het voeden.
Verder doen fruitvliegen het nu vermoed ik wel redelijk, ik kan hier echter geen concreet antwoord op geven gezien ze kunnen verdwijnen in substraat of omgeving.
Ook doe ik nu het voedsel en water elke 2 dagen verversen ivm continue sterke temperatuur en de potentiële schimmelvorming.


Kolonie status:

4 van de 5 eieren zijn nog steeds intact en 1 daarvan is richting de cocon fase gegaan.
1 eitje is weg uit het zicht.


Tot mijn absolute verbazing...:
Haar eerste werkster is vorige week onverwacht geboren, waarschijnlijk had ze nog broed op een andere plaats liggen buiten mijn zicht, misschien dat er meer komen wie weet.. (Ik ga in ieder geval niet opzoek)

De werkster is nog behoorlijk fragiel en beweegt nog traag.
Ik ben hier dan ook zeer tevreden mee en hoop dat de Queen nu wat meer rust en minder hard werk zal ervaren na deze zware maanden.

Erg leuk is te zien dat de werkster van dag 1 al probeert (als eerste aanvaller) te strijden in het jagen van de (semi dode) meelworm.
Het is echt een behoorlijk agressieve soort, verre agressiever dan mijn andere kolonies, zelfs wanneer de meelworm matig beweegt is er een continue van steken en bijten totdat de meelworm niet meer beweegt.


Echter ontdekte ik vanochtend dat de Queen haar linker achterpoot niet meer gebruikt. Ze sleept de poot mee en loopt behoorlijk onstabiel, ze zat rechtop in haar nest in een soort "bid"/"rust" positie, ooit ergens gelezen dat dit een soort herstel positie is, correct me if wrong..?
Wel betrapte ik haar een aantal uur later in de middag met het drinken van fris water, dit geeft mij het idee dat ze niet dusdanig beschadigd is dat ze het opgeeft.
Ze kan zichzelf op dit moment niet stabiel/moeiteloos verplaatsen, ze sleepte haarzelf na het drinken weer terug het nest in.


Vraag: Aannemend dat haar achter poot beschadigd/gebroken is, is mijn vraag aan jullie hoe dit zich kan herstellen? Of dat het überhaupt kan herstellen?
Dit heb ik (gelukkig) nog nooit meegemaakt, maar nu zit ik wel met mijn handen in het haar!

Ook zou ik graag te weten komen hoe dit zou kunnen gebeuren?
Ik ben juist heel voorzichtig met het aanbieden van (semi) levend voedsel wat (naar mijn mening) een van de grootste risico's is om te falen met Odontomachus in deze beginfase. Ook hebben ze een nest en buitenwereld zonder hoogte, de grootste steen is 3 CM hoog.


Ik hoop graag van jullie te horen, en anders horen jullie wel weer van mij :)


Groetjes,
Plaats reactie