Waar kunnen mieren absoluut NIET doorbijten?

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Waar kunnen mieren absoluut NIET doorbijten?

Bericht door Dahubster »

Ik ben al een hele tijd aan het nadenken over een product waar mieren niet kunnen doorbijten. En dan bedoel ik echt alle mieren.
Dus, mijn vraag anders geformuleerd : waar kan geen enkele mier door bijten?

Natuurlijk zijn de eerste antwoorden glas, steen, acryl en nog meer van die logische antwoorden.

Maar ik zoek het eerder in de richting van gips, ytong, beton,...

Als je bijvoorbeeld iets wilt bewerken of afsluiten met een specie waardoor mieren niet kunnen bijten. Gips? Ik dacht dat er mieren zijn die daar doorheen kunnen, niet?
Beton misschien? Al lijkt me dat wat zwaar materiaal voor in een terrarium. Of is er misschien een bepaald product dat je kan toevoegen aan gips zodanig dat het ijzersterk wordt en dus er geen enkele mier doorheen kan?

Misschien heeft iemand hier al ervaring mee?

Alvast bedankt voor jullie input!
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Waar kunnen mieren absoluut NIET doorbijten?

Bericht door emier »

Waar wil je het voor gaan gebruiken?
Wokko
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 april 2020
Gender:

Re: Waar kunnen mieren absoluut NIET doorbijten?

Bericht door Wokko »

Volgens mij is Messor Barbarus zowat de enige soort die door ytong kan bijten, maar ze kunnen dat alleen als de ytong vochtig is (verbeter me als het fout is). Messor Barbarus heeft weinig vocht nodig dus je kan gewoon een buisje met water in de buitenwereld leggen.
-33q Myrmica Rubra
-1q Pheidole Pallidula
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Waar kunnen mieren absoluut NIET doorbijten?

Bericht door emier »

er zijn wel meer soorten die door ytong heen graven ookal is het droog, messor heeft inderdaad weinig vocht nodig maar bij kleine kolonies moet je het nest wel bevochtigen omdat ze nog niet goed met water om kunnen gaan
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Waar kunnen mieren absoluut NIET doorbijten?

Bericht door Dahubster »

Het is voor Carebara diversus. Ik heb ze al eens succesvol gehouden, vanaf een gyne met enkele werksters tot een mooie kolonie van enkele duizenden individuen. Ik heb de kolonie toen na een jaar verkocht wegens persoonlijke omstandigheden. Ze was toen nog super gezond en telde enkele supermajors die werkelijk belachelijk groot waren! :)
Dit doet uiteraard niet ter zake, maar ik weet dat dit onderwerp hier gevoelig kan liggen en al eens kan uitmonden in discussies. Dus bij deze hoef ik me niet meer te verantwoorden waarom ik voor deze soort kies.

Ik ben nu bezig met de voorbereiding om ze opnieuw aan te schaffen. Ik heb wat plannetjes, ideetjes in m'n hoofd waar ik mee speel. Daarom ben ik dus nu op zoek naar antwoorden op enkele vragen...

Misschien, als ik tijd heb, zal ik er later een blogje over bij houden.
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Waar kunnen mieren absoluut NIET doorbijten?

Bericht door Dahubster »

Carebara diversa... excuses :)
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Waar kunnen mieren absoluut NIET doorbijten?

Bericht door emier »

oke, ik heb nog weinig mensen carebara succesvol in niet substraat nesten gezien dus succes
verder heb ik ook totaal geen ervaring met carebara diversa, sorry
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Waar kunnen mieren absoluut NIET doorbijten?

Bericht door Mika »

Tegelcement. Dat is echt hard.
DUCKDUCKGO!
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Waar kunnen mieren absoluut NIET doorbijten?

Bericht door Dahubster »

Mika schreef: 28 mei 2020, 13:45 Tegelcement. Dat is echt hard.
Ok, hier ben ik iets mee. Tegelcement. Nooit aan gedacht. Zelf al gebruikt in een toepassing m.b.t. de hobby?
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Waar kunnen mieren absoluut NIET doorbijten?

Bericht door Mika »

Ik niet. Iemand anders wel. Maar moeilijk om mee te werken natuurlijk.

Nu, je ziet vaak wel gewone Lasius niger door tegelcement bijten, gewoon in je huis... Dus ofwel omdat dat niet mierveilig werd aangebracht, ofwel omdat dat op termijn niet zo hard blijf.

Verbindingen kunnen eventueel met metaalgaas.
DUCKDUCKGO!
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Waar kunnen mieren absoluut NIET doorbijten?

Bericht door Dahubster »

Ik heb ook nog eens nagekeken en inderdaad, tegelcement wordt op den duur zo wat korrelig/broos. Misschien toch niet zo een heel goed idee dan? Metaalgaas kan misschien werken, maar het geheel moet er nog een beetje "natuurlijk" uit zien, dus ik zie niet goed hoe ik dat moet gaan gebruiken...

Ik heb intussen wat opzoekingen gedaan rond het verstevigen van gips en daar vind ik wel één en ander voor. Speciaal keihard gietgips bv. Maar ik blijf me afvragen of er wel iets is dat goed genoeg is.

Laten we zeggen dat het moet dienen om spleten en gaten te dichten waar de kleine Carebara werksters zich sowieso zullen doorwerken als ze willen. Ik kan niet helemaal in detail treden, want de ideeën zijn echt nog niet uitgewerkt. Ik speel gewoon met een aantal gedachten voor later...

Nog bedankt voor jouw input, Mika!
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Waar kunnen mieren absoluut NIET doorbijten?

Bericht door Dahubster »

Hier nog een voorbeeld van iets wat ik gevonden heb : CALTRA Gietgips calcast 300, extra hard (porcelijngips)
Plaats reactie