Vreemd gedrag?

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
B999
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 februari 2016
Locatie: Sittard
Gender:
Leeftijd: 47

Vreemd gedrag?

Bericht door B999 »

Ik heb een kolonie Lasius niger en een kolonie Myrmica rubra van beide honderden werksters. Bij het schoonmaken had ik twee ontsnapte mieren, en die heb ik noodgedwongen even bij elkaar moeten zetten.

Toen ik hun interactie iets beter bekeek, viel me iets op. Zodra ze elkaar tegenkomen, gaat de grotere Myrmica plat liggen met de kont omhoog en blijft doodstil liggen. De kleinere Lasius klimt ondertussen druk van alle kanten over de Myrmica heen. De Myrmica lijkt in slow motion te bewegen. Meestal verbreekt de Lasius het contact. Na een paar seconden lijkt de Myrmica wakker te worden en loopt normaal verder.

Weet iemand waarom ze dit doen? Inmiddels zijn beide mieren weer thuis bij hun kolonie :)
Gebruikersavatar
AntsNetherlands16
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 12 december 2019
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Vreemd gedrag?

Bericht door AntsNetherlands16 »

De Myrmica probeert contact met de Lasius werkster te vermijden. Door stil te staan probeert ze zo min mogelijk op te vallen. Wanneer de Lasius werkster de feromonen van de Myrmica had gevolgd, zal dat niet goed kunnen aflopen voor de hele kolonie. In de natuur lopen Myrmica en Lasius werksters elkaar vaak tegen, vooral op bladeren waar bladluizen op zitten waarvan ze de honingdauw drinken. Als enkele werksters elkaar tegenkomen, gebeurt er niet zo veel. Als tientallen werksters van twee soorten elkaar tegenkomen in één plek, zal dat hoogst waarschijnlijk leiden tot een gevecht.
14x Lasius niger
1x Lasius flavus
2x Lasius lasioides
1x Myrmica rubra
1x Messor barbarus
1x Messor wasmanni
3x Solenopsis fugax
1x Crematogaster scutellaris
1x Camponotus aethiops
1x Camponotus ligniperdus
B999
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 februari 2016
Locatie: Sittard
Gender:
Leeftijd: 47

Re: Vreemd gedrag?

Bericht door B999 »

Bedankt voor je reactie. Heel interessant om te weten. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat de grotere en stekende Myrmica de Lasius makkelijk aankan.

Beide kolonies hebben het helaas niet overleefd, en ik ben al ruim een jaar gestopt met mieren houden.
1 x Myrmica rubra
1 x Lasius niger
Plaats reactie