Pheidole pallidula dood door schelpenzand met anijs

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Pheidole pallidula dood door schelpenzand met anijs

Bericht door Unexisted »

Ik heb nu een kolonie Pheidole pallidula een tijdje in een Ferrero Rocher-bakje gehouden met als ondergrond schelpenzand met anijs. Ik weet nu zeker dat dit zand de oorzaak is van de dood van een paar werksters. Ik had daar eerder ook al last van, maar toen kon ik niet met zekerheid zeggen of dit de oorzaak was. Nu weet ik dat wel.

Kan iemand dit bevestigen? In ieder geval: schelpenzand met anijs van het merk Discus is dodelijk voor Pheidole pallidula.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Pheidole pallidula dood door schelpenzand met anijs

Bericht door Floris »

Waarom weet je zeker dat dit zand de doodsoorzaak is?

Terzijde: er wordt op dit forum nergens aangeraden om zand te gebruiken als aankleding van de buitenwereld.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Pheidole pallidula dood door schelpenzand met anijs

Bericht door Mika »

Je hebt inderdaad slechts een aanwijzing, geen echt bewijs. Als je nu in een proef mieren zou kunnen doden na contact met schelpenzand, dan heb je een bewijs.

Werksterssterfte komt veel voor bij kleinere kolonies (of valt meer op bij kleinere kolonies), zonder dat je er noodzakelijk een oorzaak voor kan vinden.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidole pallidula dood door schelpenzand met anijs

Bericht door Unexisted »

Nou ja, ik heb ze een weekje in een proefbuisje laten doorbrengen. Geen doden. Eergisteren laten rondlopen in een buitenwereld met schelpenzand en nu zijn er al twee doden.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Pheidole pallidula dood door schelpenzand met anijs

Bericht door Phantom »

Wat is dat "anijs"? Is dat een geurige component die naar anijs ruikt? Het kan hier namelijk ook nog gaan om een stof tegen schimmels, bacteriën etc. Staat er misschien meer over op de verpakking?
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Pheidole pallidula dood door schelpenzand met anijs

Bericht door XToF »

Kun je ook met zekerheid een lage luchtvochtigheid in de buitenwereld uitsluiten? P. pallidula minor werksters zijn heel gevoelig aan droge omstandigheden. Een uur isolement overleven ze niet.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidole pallidula dood door schelpenzand met anijs

Bericht door Unexisted »

Luchtvochtigheid is rond de 50 a 60%, hetzelfde als in mijn kamer. Ik heb ze ook een tijdje zonder het zand in een Ferrero Rocher-doosje gehouden en dat ging wel goed. Echter, met een ondergrond heb je een buffer, waardoor de warmte beter verdeeld wordt.

Het anijs is een geurig component. Het is bedoelt tegen geurtjes. Ik zal vanavond even de ingrediënten bekijken.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Pheidole pallidula dood door schelpenzand met anijs

Bericht door XToF »

Uit wat Wikipedia mij geleerd heeft, bevat het anijs, afkomstig uit zaden van de anijsplant, chemische verbindingen zoals anethol en safrol. Deze twee stoffen hebben mogelijk een toxische werking. Omdat P. pallidula werksters een zeer klein lichaamsgewicht hebben, is het niet ondenkbaar dat deze stoffen in voldoende concentratie aanwezig zijn in het schelpenzand om een toxische werking te hebben op deze diertjes.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Pheidole pallidula dood door schelpenzand met anijs

Bericht door Phantom »

Ik denk dan vooral aan anisol, de geurende component. Dit is een feromoon voor veel insecten, in hogere concentraties kan dat grote gevolgen hebben (stofwisseling omver ed.).
Gebruikersavatar
semar
Lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 mei 2009
Locatie: amsterdam
Gender:
Leeftijd: 63

Re: Pheidole pallidula dood door schelpenzand met anijs

Bericht door semar »

Bij de bijenteelt wordt thymol, als in thijm gebruikt tegen de varoa mijt.
Volgens volksvertelling zouden mieren een hekel aan afrikaantjes hebben.
Dus het kan best, zeker in een klein mini ecosysteem zoals onze mierenopstelingen?
Ik zou erg voorzichtig zijn.

Vriendelijke groet
Semar
DF
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 11 mei 2017
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Pheidole pallidula dood door schelpenzand met anijs

Bericht door DF »

In aanvulling hierop:
Ik heb ook negatieve ervaringen met het houden van Pheidole pallidula in een formicarium met schelpenzand met anijs. Bij mij ontstond er spontane sterfte na het aansluiten van een reageerbuis met de kolonie op een arena met schelpenzand. De helft van de kolonie (7st mieren) zijn hierbij dood gegaan. Sinds ik de setup veranderd heb naar een setup zonder schelpenzand ben ik geen doden meer tegengekomen. Het neigt er heel sterk naar, maar is geen bewijs dat schelpenzand dodelijk is voor Pheidole pallidula. Op basis van mijn bevindingen zou ik iedereen afraden om schelpenzand i.c.m. Pheidole te gebruiken.
Mijn ervaringen met Messor barbarus en Camponotus cruentatus zijn daarentegen wel positief.
Ga tot de mier, gij luiaard! Zie haar wegen en word wijs! Spreuken 6:6

Momenteel
1x Camponotus cruentatus (1Q + 20w) Blog
1x Pheidole pallidula (1Q + 8-10w)

Ervaring
1x Messor barbarus (1Q + ca. 1000w)
Plaats reactie