Wat voor koningin is dit?

Determinaties van mieren
Plaats reactie
Koendodo
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 06 juni 2020
Gender:
Leeftijd: 18

Wat voor koningin is dit?

Bericht door Koendodo »

Wat is dit voor een koningin? Kenmerken zijn:

1rode buik

2rode poten

3 zwarte/rood voor,midden en achter lijf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Eigenaar van:

lasius niger kolonie met 30 werksters
messor barbarus kolonie met 15 werksters
Tetramorium Caespitum koningin met broed
Myrmica rubra kolonie met 2 koninginnen en 40 werksters
Xanderdezwart
Berichten: 146
Lid geworden op: 21 juli 2018

Re: Wat voor koningin is dit?

Bericht door Xanderdezwart »

Waarschijnlijk Formica rufa, een bosmier. Deze zijn zeer lastig te houden en op sommige plekken mag het zelfs niet volgens mij. Mogelijks beter vrijlaten.
Koendodo
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 06 juni 2020
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Wat voor koningin is dit?

Bericht door Koendodo »

Oke bedankt
Eigenaar van:

lasius niger kolonie met 30 werksters
messor barbarus kolonie met 15 werksters
Tetramorium Caespitum koningin met broed
Myrmica rubra kolonie met 2 koninginnen en 40 werksters
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Wat voor koningin is dit?

Bericht door emier »

Xanderdezwart schreef: 14 jun 2020, 17:37 Waarschijnlijk Formica rufa, een bosmier. Deze zijn zeer lastig te houden en op sommige plekken mag het zelfs niet volgens mij. Mogelijks beter vrijlaten.
volgens mij is nederland een van de enige landen in europa waar je ze legaal mag houden
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Wat voor koningin is dit?

Bericht door Mika »

Omwille van het mierenzuur is dat praktisch niet te doen.

Tenzij je bedoelt: in je tuin houden...
DUCKDUCKGO!
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Wat voor koningin is dit?

Bericht door emier »

ze zijn prima te houden, je moet er bij grote kolonies alleen voor zorgen dat je bak goed geventileerd is en je geen levende prooien geeft of in een aparte bak. het grootste probleem is het nest+ hoop in winterrust krijgen
Koendodo
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 06 juni 2020
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Wat voor koningin is dit?

Bericht door Koendodo »

Is het een formica rufa of een formica sanguinea gyne mag ik deze gyne houden zo ja hoe breng ik haar groot? voor nu heb ik haar nog even gehouden, maar als ze beschermd zijn dat laat ik haar natuurlijk vrij
Eigenaar van:

lasius niger kolonie met 30 werksters
messor barbarus kolonie met 15 werksters
Tetramorium Caespitum koningin met broed
Myrmica rubra kolonie met 2 koninginnen en 40 werksters
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Wat voor koningin is dit?

Bericht door Mika »

emier schreef: 15 jun 2020, 19:19 ze zijn prima te houden, je moet er bij grote kolonies alleen voor zorgen dat je bak goed geventileerd is en je geen levende prooien geeft of in een aparte bak. het grootste probleem is het nest+ hoop in winterrust krijgen
Is dit ervaring of hypothese?

1.Hoe groot is een grote kolonie? Ik had een liter Formica sanguina, dat zijn veel mieren, en dat is te doen, omdat ze geen mierenzuur spuiten op gelijkaardige wijze.

2. Het ritme van de bosmier is 100% endogeen. Je kan ze bij wijze van spreken niet tegenhouden om in winterrust te gaan.
DUCKDUCKGO!
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Wat voor koningin is dit?

Bericht door emier »

Koendodo schreef: 16 jun 2020, 12:15 Is het een formica rufa of een formica sanguinea gyne mag ik deze gyne houden zo ja hoe breng ik haar groot? voor nu heb ik haar nog even gehouden, maar als ze beschermd zijn dat laat ik haar natuurlijk vrij
Dit is een formica rufa gyne die je mag houden in nederland. Je moet ze een paar grijsjes(jonge nog niet gekleurde werksters) van formica fusca en poppen geven
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Wat voor koningin is dit?

Bericht door emier »

Mika schreef: 16 jun 2020, 12:27
emier schreef: 15 jun 2020, 19:19 ze zijn prima te houden, je moet er bij grote kolonies alleen voor zorgen dat je bak goed geventileerd is en je geen levende prooien geeft of in een aparte bak. het grootste probleem is het nest+ hoop in winterrust krijgen
Is dit ervaring of hypothese?

1.Hoe groot is een grote kolonie? Ik had een liter Formica sanguina, dat zijn veel mieren, en dat is te doen, omdat ze geen mierenzuur spuiten op gelijkaardige wijze.

2. Het ritme van de bosmier is 100% endogeen. Je kan ze bij wijze van spreken niet tegenhouden om in winterrust te gaan.
1. een hypothese, ik zeg ook niet dat het makkelijk zal zijn(misschien kwam het wel zo over). Ik denk dat je er voor moet zorgen dat je meerdere grote, goed geventileerde bakken hebt. en dan de dode prooidieren in een rustige bak gooien. sowieso merk ik dat er weinig directe interesse is in dode voedseldieren en ze spuiten dan al zeker niet zo snel zuur. maar ik denk inderdaad dat deze soort zonder extreem veel ruimte niet te houden is, maar dan kun je je bij een hele hoop meer soorten gaan afvragen of ze houdbaar zijn.

2. ja dat klopt en weet ik, ik zeg ook niet dat dat niet zo is
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Wat voor koningin is dit?

Bericht door Mika »

Kort samengevat.

1)Een grote kolonie is moeilijk te houden omwille van het mierenzuur, dat ze te pas en onpas sproeien.
2)Die kolonie die je best niet houdt, gaat wel gemakkelijk in winterslaap, omwille van het endogeen ritme.

En inderdaad: een heleboel mierensoorten zijn lastig te houden als mature kolonie...
DUCKDUCKGO!
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Wat voor koningin is dit?

Bericht door emier »

2. oh zo bedoel je, ja dat klopt.

we zijn het met elkaar eens dus :)
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Wat voor koningin is dit?

Bericht door miel »

De grootte van een kolonie kun je natuurlijk ook zelf een beetje sturen. Als je ze maar een maximum aantal voedseldieren voert per tijdseenheid, kunnen ze op een gegeven moment niet verder groeien, simpelweg omdat er niet genoeg voedselaanbod is. :)
Luna
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 oktober 2018
Locatie: Noorden des lands
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Wat voor koningin is dit?

Bericht door Luna »

En even met mijn boeren verstand, ik vind het opstarten van een kolonie erg leuk, zien hoe het eerste stukje ontstaat. Als dit inheemse mieren zijn, kun je ze toch gewoon vrij laten als het te groot wordt of als het toch niet gaat met dat zuur? Zet je de bak open in het bos en zwaai je mieren uit. Of niet?
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Wat voor koningin is dit?

Bericht door miel »

Als je een geschikte omgeving opzoekt, moet dat wel kunnen. Wel oppassen dat er in dat bos ook al bosmieren en andere Formica spp zitten, anders kunnen ze het ecosysteem aantasten en kunnen ze zich op lange termijn niet handhaven.
Plaats reactie