Levend voedsel

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tijgernootje05
Lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 21 maart 2020
Gender:
Leeftijd: 19

Levend voedsel

Bericht door Tijgernootje05 »

Hallo allemaal,
Ik heb nu een messor barbarus al best voor een tijdje. Nu lijkt het mij goed voor de kolonie om ze een keer levend voedsel te geven om ze toch een beetje actiever te maken. Ik kweek al een tijdje isopods. dat deed ik gewoon door een paar isopods uit de natuur te halen en die in een bakje te doen, met succes. Er zijn veel babys. Maar nu vroeg ik me af of het verstandig is om deze levend te geven? Want ik wil geef mijten in mijn kolonie. Dus vroeg ik me af of er een manier ofzo is of een bepaald soort insect. Die ik levend kan geven zonder dat ik kans krijg op mijten.
Alvast bedankt.
Kolonies:

Messor Barbarus
Tetramorium Caespitum
Myrmica Rubra
Lasius Niger
Roelants
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 april 2019

Re: Levend voedsel

Bericht door Roelants »

Het licht er aan hoe groot je kolonie is, ik zou pas levend voedsel geven als je minimaal 50 werksters hebt bij messor barbarus.
Maar als je dus levend voedsel wilt geven zou ik gaan voor zachte dieren zoals maden of wormen, kleintjes. Dan weet je voor 99 procent zeker dat er geen mijten op zitten.
Anders kan je bijvoorbeeld meelwormen geven, even inspecteren en als je zo gauw geen mijten ziet zitten ze er waarschijnlijk niet.
Krekels of andere insecten zoals vliegen en sprinkhanen etc.. zou ik überhaupt niet levend geven. Hierbij is volgensmij de kans het grootste dat er mijten op zitten.

Als iemand het er niet mee eens is verbeter me dan graag.
Kolonies die ik heb:
Pheidole Pallidula ~200w
Messor Barbarus ~200w
Camponotus Nicobarensis ~30w
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Levend voedsel

Bericht door emier »

ik zou zeker messor pas levende insecten geven boven de 50 werksters. en dan alleen nog maar fruitvliegjes of kleine redrunners.
wil je wat groter levend spul geven dan adviseer ik toch echt om te wachten tot je kolonie zo een 200 groot is.
het beste kun je zelf je voederdieren kweken, dan weet je tenminste zeker dat er geen mijten op zitten
Gebruikersavatar
Tijgernootje05
Lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 21 maart 2020
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Levend voedsel

Bericht door Tijgernootje05 »

Oke bedankt
Kolonies:

Messor Barbarus
Tetramorium Caespitum
Myrmica Rubra
Lasius Niger
Plaats reactie