Reageerbuis naar mierennest

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Jeroen81
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 januari 2020

Reageerbuis naar mierennest

Bericht door Jeroen81 »

Beste leden,

Ik heb jullie kennis en kunde nodig. Is dit het moment dan ik de mieren de mogelijkheid moet geven om naar een nest te gaan?

Mijn lasius Niger kolonie is op dit moment flink aan het groeien. Van 15 naar nu 40+. Ik heb het buisje aan een klein buitenwereldje zitten maar die gaat door naar een grote buitenwereld. Op de foto zie je het reageerbuisje en de kleine wereld. Het gipsnest dat ik heb is voor 200 mieren 7cm bij 15cm. De buitenwereld wordt nu soms gebruikt om cocons naartoe te verplaatsen (waar nu mietjes zitten) maar in de avond gaan die weer terug het reageerbuisje in.

Ergens las ik dat aantal maal acht een goed moment is maar waar ik "bang" voor ben is dat ze het nest gaan gebruiken voor hun afval. Als ze dat doen, is dat erg? Ruimen ze dat vanzelf op?

Ik hoor het graag!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bronziy
Junior lid
Berichten: 249
Lid geworden op: 17 juni 2020
Locatie: oostvlaanderen
Gender:
Leeftijd: 17

Re: Reageerbuis naar mierennest

Bericht door Bronziy »

als ze met hun broed gaan toeren van in het nest naar buiten lijkt het me te Klein (het is gwn te klein) je kunt zelf een reageerbuisje maken met een kleiner water reservoir en dus meer ruimte voor de mieren weet je hoe dat moet? en ik zou ze niet in het gipsnest van 200 mieren zetten dan kan het zijn dat ze afval in het nest laten liggen en dan gaat dat schimmelen en dat niet goed voor je mieren

je vult een reageerbuisje met water tot hoe vol je het wil en dan steek je er een watje in druk je het door tot het volledig nat is en vala ps was je handen eerst voor je het gaat doen kan ziektes voorkomen
lasius niger
lasius flavus
tetramorium caespitium
myrmica sp
pheidole pallidula
Temnototax
Camponotus ligniperda
Solenopsis fugax
crematogaster biroi
Camponotus lilianae
aphaenogaster exasperata
Jeroen81
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 januari 2020

Re: Reageerbuis naar mierennest

Bericht door Jeroen81 »

Ok. Ik heb een groter buisje geplaatst op de plek waar het suikerwater zat. Suikerwater ligt nu in grote buitenwereld. Ze zijn al aan het onderzoeken. Ben benieuwd hoe snel ze over zullen gaan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bronziy
Junior lid
Berichten: 249
Lid geworden op: 17 juni 2020
Locatie: oostvlaanderen
Gender:
Leeftijd: 17

Re: Reageerbuis naar mierennest

Bericht door Bronziy »

ik denk dat je dit wel zult doen ma ik zeg het toch effe als je het ruimer reageerbuisje verduistert en hun ouden ligt laat zullen ze sneller verhuizen

good luck
lasius niger
lasius flavus
tetramorium caespitium
myrmica sp
pheidole pallidula
Temnototax
Camponotus ligniperda
Solenopsis fugax
crematogaster biroi
Camponotus lilianae
aphaenogaster exasperata
Jeroen81
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 januari 2020

Re: Reageerbuis naar mierennest

Bericht door Jeroen81 »

Bedankt ,

Ja de oude buis laat ik nu onbedekt. Het werkt al. De cocons zijn al over verhuisd na enkele uren (gisteren al). Een uur geleden zijn ze begonnen met de eitjes
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie