Mijn twee parasitaire kolonies

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Mijn twee parasitaire kolonies

Bericht door Grotfang »

Hallo,

Op een warme zomer avond in juni ik op pad om koninginnen te vangen. Het was de eerste echte bruidsvlucht die ik dit jaar had meegemaakt, en ik hoopte heel erg dat ik een koningin zou kunnen vinden. Nou, dat was geen probleem. Overal waar je keek kropen Lasius umbratus koninginnen over de grond. Dit was eigenlijk niet waar ik naar opzoek was, maar ik had er toch twee meegenomen. Waar ik echt naar opzoek was, was een Lasius fuliginosus koningin. Ik kon haar maar niet vinden, tot dat ik bij de grote kolonie in de omgehakte boom kwam. Ik keek even rond, en ja hoor, daar liep ze. Tussen de werksters kroop er een koningin zonder vleugels. Ik stopte haar en een paar werksters gelijk in een buisje, en ik ging weer naar huis.

Een weekje later:
De Lasius fuliginosus koningin zaten nu samen met een paar werksters in een buisje. Het ging goed, en de werksters waren erg lief voor de koningin. Met de Lasius umbratus koninginnen ging het wat minder goed helaas. Één koningin was gek genoeg overleden, en de andere zou snel volgen. Gelukkig had ik nog een andere Lasius umbratus koningin gevangen tijdens een zoektocht naar Tetramorium.

Nog een paar dagen later:
Ik heb wat Lasius fuliginosus werksters opgehaald bij de boomstronk. Het duurde even, maar nu zitten ze allebei bij de kolonie. De koningin gedraagt zich niet echt als een normale koningin, ik hoop dat ze wel gepaard heeft. De Lasius umbratus koningin doet het prima. Ze heeft wel om de haverklap suikerwater nodig, maar dat is niet erg.

Twee dagen later:
Ik kijk in het buisje, en alle Lasius fuliginosus werksters die ik er laatst in had gedaan zijn allemaal overleden :o! Waarschijnlijk heeft de bewoner van het huis ernaast een lokdoosje neergezet :x, want na een tijdje kon ik er bijna geen werksters meer vinden.

Op een zondag:
Ik heb een heleboel Lasius niger poppen uit de duinen gehaald. Deze heb ik daarna aan de koninginnen gegeven. Tijdens de wandeling voelde ik iets kriebelen in mijn haar. Ik voelde zachtjes, en ik plukte zo een witte Lasius niger werkster van mijn hoofd :shock: :D! Deze was nog net geboren, en ik stopte haar snel in een buisje.
Toen ik thuis kwam stopte ik de poppen en de werkster in het buisje van de Lasius fuliginosus kolonie, en ja hoor! De werkster werd geaccepteerd! Dit is heel fijn, want Lasius fuliginosus parasiteert Lasius umbratus, en de mieren weten niet hoe of wanneer ze de poppen van Lasius niger open moeten maken.

Ik had mijn Lasius umbratus koningin ook wat poppen gegeven. Deze soort parasiteert Lasius niger en flavus, dus dat zou goed moeten komen.

Een flinke tijd later:
De Lasius fuliginosus kolonie doet het goed. Er zijn nu een heleboel werksters, en de koningin gedraagt zich nu als een echte koningin. Het gekke is alleen, dat alle werkster (echt allemaal) naar buiten willen. Ik kan het watje gewoon niet uit het reageerbuisje halen! Er is hier maar 1 oplossing voor: een arena.
Ik had een arena klaargemaakt, en legde het buisje er in. In nog geen uur lagen alle poppen buiten! :shock:. Ik weet niet wat er met dat buisje aan de hand is, maar de kolonie moet er in ieder geval niks van hebben.

De Lasius umbratus koningin heeft na een paar weken nog steeds geen poppen open gemaakt. Ik begin steeds meer te twijfelen of ze dat nou nog gaat doen of niet, dus daarom deed ik dit: er was een werkstertje ontsnapt van mijn Lasius niger kolonie. Deze heb ik in het buisje van de koningin gedaan, en er gebeurde iets wat ik niet had verwacht. De koningin stond stil, met haar antennes de lucht in. De werkster had haar nog niet gezien. De koningin bleef stil zitten en ruiken voor een paar minuten lang, tot dat de werkster haar gevonden had. De werkster snuffelde even aan de koningin, en ze stonden even stil. Ik had verwacht dat ze elkaar om de antennes zouden vliegen, maar daarin tegen gaf de werkster de koningin wat eten via mond op mond! Het was gelukt :D! Nou ja, dat dacht ik dan. Na een week waren er nog steeds geen poppen geopend. Misschien komt dit omdat de werkster niet meer voor het broed hoort te zorgen. De werkster maakt de poppen niet open omdat ze opzoek moet naar eten.

Ik heb later wat jonge werksters van de Lasius fuliginosus kolonie toegevoegd. Het duurde een paar minuten, maar daarna was het dikke mik tussen de werksters en de koningin. De koningin is echt een meesteres in vrienden maken.

Hoe het er nu uitziet:
De Lasius umbratus kolonie doet het super. De kolonie heeft super veel werksters, en de koningin wordt vertroeteld als een echte koningin. Ik heb het buisje aan een arena vast gemaakt, en ik hoop dat de koningin snel eitjes gaat leggen.

De Lasius fuliginosus kolonie doet het ook prima. Ze hebben een nest gegraven onder een watje in een hoek van de arena, en ze hebben met zand een mierenhoopje gemaakt. Ik kan er naar binnen kijken vanaf de andere kant. Het zicht is alleen niet ideaal, dus ik heb een nieuw buisje in de arena gelegd. Er zijn geen Lasius fuliginosus werksters meer. Voor één of andere reden hebben de Lasius niger werksters de Lasius fuliginosus werksters genadeloos vermoord door de antennes van de fuliginosus werksters te verwijderen. Het was super sneu om te zien hoe de werksters de kolonie probeerde op te zoeken, maar uiteindelijk doodmoe overleden in een uithoek van de arena omdat ze de geur niet op konden pikken :( . De koningin leeft nog wel, en ik heb super goed nieuws: het gaster van de koningin is gegroeid! :D. Ik hoop dat ze snel eitjes gaat leggen.



Dit was dan het eerste, uitgebreide bericht. Ik hoop dat ik ander mensen met deze informatie kan helpen om hun parasitaire kolonie te starten, omdat ik duidelijk wel wat meer informatie had kunnen gebruiken voordat ik dit avontuur aanging.
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Mijn twee parasitaire kolonies

Bericht door Grotfang »

Hier kunnen jullie juli vragen en opmerkingen achterlaten:

viewtopic.php?f=31&t=15838
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Mijn twee parasitaire kolonies

Bericht door Grotfang »

Gisteren had ik weer even gekeken bij de kolonies, en ik zag meteen iets wat mijn dag een beetje beter zou maken: eitjes! :D

Allebei de koninginnen hebben een paar eitjes gelegd. Hopelijk komen ze uit, en dan zijn beide kolonies officieel geslaagd :D
Plaats reactie