beginner heeft enkele vragen

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
LarsieWarsie
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 mei 2020

beginner heeft enkele vragen

Bericht door LarsieWarsie »

hallo Mierenliefhebbers,
mijn jongste zoon wil voor zijn verjaardag een mieren kolonie.
we hebben al heel wat opgezocht maar we hebben nog enkele vragen:
-ons oog is gevallen op dit acryl nest: https://anthouse.es/en/de-acrilico/282- ... house.html , is dit goed voor een beginner? Hier is een Messor Barbarus koningin bij inbegrepen zo te zien. Hebben we dan de extra height irons nodig? De rode filter is wel essentieel veronderstel ik?
-hij staat te popelen om dit al te bestellen, maar begin augustus zijn we voor een week niet thuis. Is het een probleem om deze beginnende kolonie een week alleen te laten? Om de hoeveel dagen moet er suikerwater gegeven worden?

alvast bedankt!
NoahTeunis
Junior lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 28 juli 2018
Gender:
Leeftijd: 16

Re: beginner heeft enkele vragen

Bericht door NoahTeunis »

ik raad zelf aan om een kolonie juist aan te nemen inplaats van een koningin. messor barbarus heeft geen suikerwater nodig en met mijn ervaring nemen ze het ook niet aan, ik twijfel er niet aan dat bij anderen suikerwater wel word gedronken. de kolonie kan inderdaad wel een weekje alleen blijven dat ik geen probleem. de height irons weet ik niet zeker of het nodig en het rode filter is zeker nodig anders voelen ze zich heel gestrest, ik raad zeker aan ook zaden er bij te bestellen want ze hebben die zaden echt nodig om te overleven. deze soort is ook vrij trilling gevoelig dus houd daar rekening mee.
1x messor barbarus
2z lasius flavus
5X lasius niger
1X Myrmica rubra
1x Camponotus cruentatus
1x camponotus lateralis
1x tetramorium caespitum
1x camponotus truncatus
Bronziy
Junior lid
Berichten: 249
Lid geworden op: 17 juni 2020
Locatie: oostvlaanderen
Gender:
Leeftijd: 17

Re: beginner heeft enkele vragen

Bericht door Bronziy »

hoe oud is je zoon? messor barbarus is in sommige gevallen een beetje te stressgevoelig er bestaat dan ook discussie over of het een beginners soort is of niet. maar als hij geduldig is en niet te nieuwsgierig is de kans wel groot dat het lukt. ik ben eerlijk gezegd ook niet egt een fan van acryl nesten voor messor barbarus ik zou eerlijk gezet een gipsnest nemen maar dit is aan jullie. en een koningin apart is niet egt handig (voor beginners). ik heb er 2 linken bij gezet

https://www.mierenboerderij.nl/ants-kin ... eries.html
https://www.mierenboerderij.nl/mieren/m ... barus.html

ps het kan wel een prijsje krijgen

https://www.perrysantsstore.nl/product/ ... -werksters

met deze wepsite heb ik geen ervaring
lasius niger
lasius flavus
tetramorium caespitium
myrmica sp
pheidole pallidula
Temnototax
Camponotus ligniperda
Solenopsis fugax
crematogaster biroi
Camponotus lilianae
aphaenogaster exasperata
LarsieWarsie
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 mei 2020

Re: beginner heeft enkele vragen

Bericht door LarsieWarsie »

Bedankt voor alle reacties. Als ik de site goed lees is een kolonie inbegrepen (5-15 werksters) en niet enkel een koningin zoals ik eerst zei.
Hij is 9 jaar.
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: beginner heeft enkele vragen

Bericht door miel »

Een kleine kolonie heeft nog geen zaden nodig, die kunnen ze ook erg lastig kraken. Hiervoor heeft een kolonie grotere sterkere werksters nodig. Je kunt enkele paardenbloemzaden geven en kijken wat ze er mee doen.

Ik zou ze sowieso suikerwater, naast kleine insecten, voeren. Dit omdat ze de suikers nog niet uit de zaden kunnen halen waarschijnlijk. Dit wordt bij mij overigens prima aangenomen.

Messor barbarus is naar mijn mening zeker een aanrader wegens het unieke gedrag wat betreft het verzamelen van zaden en vrij eenvoudig. Dat Lasius niger dan net iets makkelijker zou zijn, weegt hier niet tegenop vind ik. Daarbij kosten deze relatief weinig geld, dus mocht er wat fout gaan, kun je vrij goedkoop nog een kolonie halen.

Succes
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: beginner heeft enkele vragen

Bericht door Mika »

Als volwassene kan je dit even doorlezen:

viewtopic.php?f=45&t=386
DUCKDUCKGO!
LarsieWarsie
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 mei 2020

Re: beginner heeft enkele vragen

Bericht door LarsieWarsie »

Interessant, Dankjewel! Dat item hadden we nog niet gevonden :oops:
Plaats reactie