Druktemakers - hoe te voeren??

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Luna
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 oktober 2018
Locatie: Noorden des lands
Gender:
Leeftijd: 41

Druktemakers - hoe te voeren??

Bericht door Luna »

Ik had kleine reageerbuisjes met daar een kleine buitenwereld aan, maar zodra ik de buitenwereld open maak, beginnen de werksters (Lasius niger) als een malle heen en weer te rennen, zo de buitenwereld uit de grote wereld in :o toen dacht ik laatst, dan zet ik de buitenwereld in een schaaltje water, maar toen renden ze allemaal het water in en lagen ze daar te spartelen.

Ik heb nu grotere reageerbuisjes gekocht en ben ze allemaal daar heen aan het verhuizen en dan maar zonder buitenwereld, maar goed, uiteindelijk wordt de kolonie groot natuurlijk.

Dus hoe doen jullie dat? Of heb ik de pech alleen maar ADHD mieren te hebben..
Laatst gewijzigd door Luna op 05 jul 2020, 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Bronziy
Junior lid
Berichten: 249
Lid geworden op: 17 juni 2020
Locatie: oostvlaanderen
Gender:
Leeftijd: 17

Re: Druktemakers

Bericht door Bronziy »

hemmm iedere kolonie heeft zijn eigen karakter de ene wat meer stresie dan de andere

ik denk persoonlijk dat jou mieren nogal snel onrustig worden doordat je de buiten wereld open maakt komen er namelijk trilingen en het kan dan zijn dat ze daar wat onrustig van worden waardoor ze nogal hiperactief gaan rond lopen

opzig niet zo erg
lasius niger
lasius flavus
tetramorium caespitium
myrmica sp
pheidole pallidula
Temnototax
Camponotus ligniperda
Solenopsis fugax
crematogaster biroi
Camponotus lilianae
aphaenogaster exasperata
Luna
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 oktober 2018
Locatie: Noorden des lands
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Druktemakers - hoe te voeren??

Bericht door Luna »

Maar als ik de buitenwereld niet kan open maken, hoe moet ik ze dan voeren??
Roelants
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 april 2019

Re: Druktemakers - hoe te voeren??

Bericht door Roelants »

Je zou de randen van de buitenwereld kunnen insmeren met anti-uitbraak, er zijn veel verschillende soorten. Dan heb je überhaupt geen buitenwereld meer nodig.
Kolonies die ik heb:
Pheidole Pallidula ~200w
Messor Barbarus ~200w
Camponotus Nicobarensis ~30w
Bronziy
Junior lid
Berichten: 249
Lid geworden op: 17 juni 2020
Locatie: oostvlaanderen
Gender:
Leeftijd: 17

Re: Druktemakers - hoe te voeren??

Bericht door Bronziy »

je kunt de randen va de buitenwereld idd insmeren met anti-uitbraak maar ik gebruik gwn talk vermengt met 96 procet alcohol en dat smeer ik aan de binnenste randen van mijn buitenwereldje met een wattenstaafje of een simpel watje

bij mij werkt dit perfect
lasius niger
lasius flavus
tetramorium caespitium
myrmica sp
pheidole pallidula
Temnototax
Camponotus ligniperda
Solenopsis fugax
crematogaster biroi
Camponotus lilianae
aphaenogaster exasperata
Roelants
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 april 2019

Re: Druktemakers - hoe te voeren??

Bericht door Roelants »

Roelants schreef: 05 jul 2020, 10:21 Je zou de randen van de buitenwereld kunnen insmeren met anti-uitbraak, er zijn veel verschillende soorten. Dan heb je überhaupt geen buitenwereld meer nodig.
Ik bedoelde natuurlijk dan heb he geen deksel meer nodig :lol: .
Kolonies die ik heb:
Pheidole Pallidula ~200w
Messor Barbarus ~200w
Camponotus Nicobarensis ~30w
Gebruikersavatar
Antkeeper1
Lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 mei 2018
Locatie: Roosendaal
Gender:
Leeftijd: 33
Contacteer:

Re: Druktemakers - hoe te voeren??

Bericht door Antkeeper1 »

Enkele manieren

- koop een iets grotere arena en smeer de randen idd in met anti-uitbraak (zelf gebruik ik talkpoeder en alcohol voor ontsmetting van wonden - goed mengen en niet te dik aan brengen)
- maak de connectie tussen het nest / arena langer, ze raken in paniek en hoe verder weg ze zitten van de trillingen hoe veiliger ze zich voelen, scheelt ook stress voor de koningin. Mijn connectie is altijd minstens 30cm lang. Geeft jou ook wat meer tijd om die deksel open te trekken en weer snel dicht te doen. Er ook even vanuit gaande dat 3-5 sec gwn genoeg moet zijn.
- al smeer je de anti-uitbraak, kun je alsnog het best je deksel houden, zeker als je zelf mengt. Met dagelijkse observatie zie je snel genoeg wanneer het verzwakt of wanneer het minder effectief wordt en kun je dus altijd op tijd een nieuwe laag aan brengen voor ze weer ontsnappen :) met de deksel erop kun je misschien eens per 3 dagen een checken.

Mijn ervaring is dat mieren vooral het ontsnappings gedrag tonen op het moment ze het idee hebben dat hun nest verbroken word. Op het moment ik die van mij open trek, schieten ze namelijk altijd gelijk terug uit de arena het nest in en dan duurt het weer ff voor de eerste terug in de arena te vinden is. Let wel, dat is mijn Lasius ervaring.... Pheidole doet het juist weer andersom :)
Lasius Niger 2 + ✞✞
Messor Barbarus 1
Pheidole Sp. 1
Crematogaster Striatula 0

YT: https://www.youtube.com/channel/UCqNuF6 ... subscriber
Plaats reactie