Beginner met het houden van mieren

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
SAS
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 juli 2020
Gender:

Beginner met het houden van mieren

Bericht door SAS »

Goedemiddag allemaal 😁

Onze zoon heeft sinds gisteren een mierenboerderij met de messor barbaros mieren ( een koningin en wat werksters).We hebben via een website een verblijf besteld met zand en alles opgezet zoals het moest volgens de handleiding. We hebben het zand wat vochtig gemaakt. En dat vocht is nu gezakt tot ongeveer de helft van het verblijf zeg maar.

We hebben een dopje met een watje water en een dopje met een watje suikerwater staan. Er liggen enkele zaadjes in de reageerbuis ( die zaten er al in toen we de mieren kregen.

De mieren zitten allemaal nog in de reageerbuis die open ligt bovenop het zand. Ze zijn druk in de weer geweest gisteren en vanmorgen met het slepen van zandkorrels naar het begin van de reageerbuis. Nu gebeurt er niet meer zo heel veel. Alle mieren zitten tegen het watje aan in de reageerbuis en ook de koningin ligt daar.

Nu de vragen (ik heb al een en ander door gelezen hier op het forum)

Is het goed dat er geen activiteit is nu? De koningin ligt eigenlijk gewoon een beetje te liggen( af en toe wiebelt ze haar poten Dus ze leeft nog wel)

Wanneer voeren we de mieren? En wanneer zien we dat ze honger hebben? Ik las ergens dat deze mieren geen suikerwater nodig hebben? Maar alleen zaden en insecten.En kunnen we dan bijvoorbeeld een kleine vlieg vangen en die geven?

Moet ik de reageerbuis afdekken om het donker te maken? Ook dit heb ik gelezen hier.

Wanneer bevochtigen we het zand weer? Ze hebben toch ook droge plekken nodig beneden om dingen op te slaan en dergelijke?

Sorry voor de vele vragen maar ik wil gewoon dat onze mieren het fijn hebben bij ons 😁
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Roelants
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 april 2019

Re: Beginner met het houden van mieren

Bericht door Roelants »

Het is voor nu nog beter om de mieren in het reageerbuisje te houden, dat is de beste plek om een kleine kolonie op te laten groeien. Je kan ze wel naar het zandnestje laten verhuizen als he dat wilt maar ik zou nu nog aanraden om ze in het reageerbuisje te houden. Het is volgens mij het beste om ze daar in het donker te houden, dan voelt de koningin zich veiliger.
Als je ze toch in het zand wil hebben dan moet je dat niet te vaak vochtig maken, ik zou zeggen twee keer per week, omdat Messor Barbarus liever iets droger zit.
Je kan prima vliegen vangen of eigenlijk bijna alle beestjes die je ziet, maar dan moet je ze wel een paar uurtjes in de vriezer doen. Dan zijn de eventuele mijten die er op zitten dood.
En geen zorgen als ze het niet aannemen, dan vinden ze de prooi nog te groot of hebben ze geen eten nodig.
Naar mijn ervaring hebben ze zeker wel suikerwater nodig, bied dit wel in een watje aan. Zaden hebben ze nu nog niet echt nodig want die krijgen ze nog moeilijk open. Pas als er grotere mieren en soldaten komen moeten ze ze wel hebben.

Ik hoop dat het een beetje heeft geholpen 😁.
Kolonies die ik heb:
Pheidole Pallidula ~200w
Messor Barbarus ~200w
Camponotus Nicobarensis ~30w
SAS
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 juli 2020
Gender:

Re: Beginner met het houden van mieren

Bericht door SAS »

Dankjewel Roelants voor je antwoord!

De mieren zitten nog in het buisje. Ze kunnen er wel uit en er 1 miertje heel bedrijvig bezig zandkorrels te verplaatsen naar het dopje met het watje water. Geen idee waarom maar het ziet er wel schattig uit! Er is er steeds maar eentje die buiten het reageerbuisje komt.

De koningin heeft net een zaadje open gemaakt en we zagen haar ervan eten. Toen ze klaar was is ze weer weg gegaan bij het zaadje en nu zitten er een aantal werksters van dat pitje te eten!

Hahah ik vind ze zo leuk om naar te kijken dat er weinig anders uit mijn handen komt vandaag!
Plaats reactie