Goede coating voor y-tong

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Goede coating voor y-tong

Bericht door Grotfang »

Hallo iedereen,

Ik maak al een tijdje y-tong nestjes en vind dat super leuk om te doen, maar laatst vroeg iemand me of ik een coating gebruikte. Ik had hier nog nooit wat over gehoord, dus ik vroeg meteen waar dat dan precies voor nodig was. Het werd me al snel duidelijk dat het bedoeld was om aan de buitenkant van het nestje te smeren, zodat het water minder buiten het nest verdampt.

Maar nu is mijn vraag: wat is een goede coating? Ik heb wel iets gelezen over epoxy of tegel lijm, maar ik wil natuurlijk niet dat de stoffen giftig zijn voor de kolonie, en ik wil ook dat het het er een beetje netjes uitziet. Daarom vraag ik dit even.
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Goede coating voor y-tong

Bericht door Grotfang »

Ik heb even op internet gezocht, en er zijn wel een paar goede coatings, maar dan moet ik meteen een hele jerrycan kopen, en voor een paar y-tong nestjes is dat wel een beetje veel. Werkt acryl verf ook als coating?
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Goede coating voor y-tong

Bericht door emier »

acrylverf?
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Goede coating voor y-tong

Bericht door Grotfang »

Ja, acrylverf als coating. Sommige mensen gebruiken verf zodat het nest het water beter vast kan houden. Ik weet alleen niet of ik ook Amsterdam acrylverf kan gebruiken of dat dat giftig is
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Goede coating voor y-tong

Bericht door Erikomanos »

Misschien een late reactie..
Maar ik heb ook gewoon acryl verf van de action gebruikt in het Ytong nest en dat werkt goed.
Eventueel zou je het wat langer kunnen laten drogen zodat het echt erin getrokken is.
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
Plaats reactie