Vragen over Lasius Niger kolonie

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
NickAnts
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 augustus 2017
Gender:
Leeftijd: 24

Vragen over Lasius Niger kolonie

Bericht door NickAnts »

Ik heb een aantal vragen met betrekking tot mijn Lasius Niger kolonie.

Mijn Lasius Niger kolonie is 2 jaar oud, ik heb de gyne zelf gevangen en in een reageerbuis gedaan. Aan het begin van de kolonie ging het best goed, ik vond het wel lastig om niet te vaak te kijken alleen dit heb ik mezelf afgeleerd. De eerste 3 werksters werden geboren en ik heb ze vanaf dat moment een fruitvliegje per week aangeboden en ook suikerwater. De kolonie groeide tot rond de 25 werksters in het eerste jaar en alles ging goed en ik keek niet zo vaak meer en hield ze in het donker. In de eerste winter heb ik ze niet in winterslaap gedaan, tijdens de eerste winter werd het watje in het reageerbuisje een andere kleur en er zat schimmel in waardoor er best veel werksters doodgingen. Er waren nog rond de 5 werksters over, ik heb ze zelf laten verhuizen naar een schoon buisje.
In de zomer ben ik weer begonnen met het voeren met fruitvliegjes, ik heb een buitenwereld gekocht waar ik ze in kan voeren, zie foto's.
De kolonie heeft nu weer ongeveer 15 werksters alleen de kolonie lijkt niet te groeien, vanaf het begin van dit jaar tot nu zijn er misschien 3-4 werksters bij gekomen.
Ik geef ze elke week een fruitvliegje en ik voer ze suikerwater maar ze lijken erg inactief. Vaak nemen ze het fruitvliegje niet aan en laten ze hem liggen en lijken ze amper te drinken van het suikerwater (of ik zie dit niet omdat ik niet zo vaak meer kijk).

Mijn setup ziet er nu zo uit, ik heb ze op een donkere plek staan waar geen trillingen zijn en ik kijk 1x per week. Ik geef ze iedere week een drupje suikerwater en een fruitvliegje en ik haal de resten van de week ervoor weg.
De mieren zijn nu niet heel actief, ook als ik ze een fruitvliegje of suikerwater geef gaan er soms 1 of 2 werksters kijken maar ze nemen het niet mee naar het nest. Ik heb een warmtematje gekocht (zie foto) om het nest te verwarmen maar ik weet niet of dit de kolonie sneller zou laten groeien. Het warmtematje heb ik op de foto vastgemaakt om te testen hoe constant de temperatuur is en hoe warm hij maximaal wordt. Bovenaan (aan de kant van de draad) is het matje maximaal 36 graden en onderaan rond de 26 graden en de temperatuur blijft constant.

Hebben jullie misschien een idee hoe het komt dat mijn kolonie amper is gegroeid in ongeveer 2,5 jaar???

Had ik ze in winterslaap moeten doen? Moet ik ze ook perse honing of honingdauw voeren? Moet ik het reageerbuisje verwarmen met mijn warmtematje zodat ze actiever worden en sneller groeien, of moet ik dit pas doen als ze in een nest zitten zodat ik een klein deel van het nest kan verwarmen? En wat is de ideale temperatuur voor Lasius niger?
119454015_327216648728023_939813689615354467_n.jpg
119509551_1222510978135795_4227632521031023014_n.jpg
IMG_6208.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jobg
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 30 maart 2020
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Vragen over Lasius Niger kolonie

Bericht door Jobg »

Lasius niger hoeft echt nie op een warmte matje en met 15 werkster kunnen ze zeker meer dan 1 fruitvliegje per week miss wel een stuk of 4 of 5
Jobg
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 30 maart 2020
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Vragen over Lasius Niger kolonie

Bericht door Jobg »

Jobg schreef: 21 sep 2020, 18:48 Lasius niger hoeft echt nie op een warmte matje en met 15 werkster kunnen ze zeker meer dan 1 fruitvliegje per week miss wel een stuk of 4 of 5
Beter te veel dan te weinig want dan gaat de koningin ook meer eitjes leggen omdat er veel eiwitten zijn en als ze er 1 niet pakken kan je hem makkelijk weer weg pakken uit de buitenwereld.
NickAnts
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 augustus 2017
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Vragen over Lasius Niger kolonie

Bericht door NickAnts »

Jobg schreef: 21 sep 2020, 18:49
Jobg schreef: 21 sep 2020, 18:48 Lasius niger hoeft echt nie op een warmte matje en met 15 werkster kunnen ze zeker meer dan 1 fruitvliegje per week miss wel een stuk of 4 of 5
Beter te veel dan te weinig want dan gaat de koningin ook meer eitjes leggen omdat er veel eiwitten zijn en als ze er 1 niet pakken kan je hem makkelijk weer weg pakken uit de buitenwereld.
Ik zal ze vanaf nu meer dan 1 fruitvliegje per week geven, maar vaak laten ze het fruitvliegje liggen en lijkt het alsof ze er niet van eten. Maar bedankt voor de tip! Ik weet dat ik ze niet hoef te verwarmen, maar zou het de kolonie sneller laten groeien als ik ze wel zou verwarmen?
Jobg
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 30 maart 2020
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Vragen over Lasius Niger kolonie

Bericht door Jobg »

Ik weet het niet goed persoonlijk zou ik ze niet speciaal verwarmen, pas als het een grotere kolonie is en een deel van het nest droog kan zijn, sws zou ik er nie voor kuezen een reageerbuisje te verwarmen ivm dat het water verdampt en de mieren verdrinken, maar waarschijnlijker het te warm word in de reageerbuis.
NickAnts
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 augustus 2017
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Vragen over Lasius Niger kolonie

Bericht door NickAnts »

In ieder geval bedankt voor de reactie, ik zal het buisje niet verwarmen.
Als er nog mensen tips hebben zou ik dat graag horen omdat ik nog steeds problemen heb met de groei en activiteit van mijn kolonie.
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Vragen over Lasius Niger kolonie

Bericht door emier »

je mag ze echt meer voeren, 5 fruitvliegjes lijkt me makkelijk te kunnen. suikers zijn ook erg belangrijk dus dat kan je wel 2x per week geven. ook heb ik het idee dat het watje te droog is, dus ik zou ze verhuizen naar een nieuw reageerbuisje met een beter watje
NickAnts
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 augustus 2017
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Vragen over Lasius Niger kolonie

Bericht door NickAnts »

De afgelopen dagen heb ik de kolonie meerdere fruitvliegjes gegeven en ook meer suikerwater. De kolonie neemt nu soms een fruitvliegje aan, maar de meeste fruitvliegjes laten ze nog steeds liggen. Ik vind de kolonie nog erg inactief, ze zitten vooral stil en zoeken weinig naar eten in de buitenwereld.
Zou dit kunnen komen omdat het rond de 18-19 graden is op mijn kamer? Kan ik ze beter in een kamer van rond de 21 graden houden?
En met betrekking tot de winterslaap heb ik een paar vragen.
Ik heb ze 2 winters niet in winterslaap gedaan, raden jullie het aan om dit wel te doen zodat de kolonie volgend jaar actiever is?
Wat zijn de temperaturen waarin een kolonie in winterslaap gaat? En op welke plek moet ik ze neerzetten, in de koelkast of gewoon een koude schuur?
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Vragen over Lasius Niger kolonie

Bericht door emier »

je kan je kolonie de laatste paar weken beter in een kamer van 21 graden houden, dat je kolonie niet alle fruitvliegen aanneemt is een goed teken, het betekent namelijk dat ze genoeg voedsel hebben.
je kolonie doe je het beste wel in winterslaap, mogelijk gaat je kolonie zo slecht omdat ze zich al die tijd al aan het voorbereiden zijn op een winterrust. en na de winterrust zul je ineens een enorme klomp eitjes tevoorschijn zien komen.
ik zou je kolonie tussen de 5 en 10 graden houden. als je schuur niet onder t vriespunt komt en een redelijk stabiele temperatuur heeft zou ik ze daar neerzetten, anders in een koelkast of wijnkoeler
NickAnts
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 augustus 2017
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Vragen over Lasius Niger kolonie

Bericht door NickAnts »

Ik heb geen koelkast tot mijn beschikking waar ik de kolonie kwijt kan, in de schuur vriest het als het goed is niet (tenzij het buiten -15 is XD). Alleen in de schuur een constante temperatuur van 5-10 graden behouden is erg lastig. Als het buiten in december nog rond de 15 graden is zal het in de schuur zeker niet onder de 10 graden komen...
Vanaf wanneer tot wanneer is het slim om de mieren in winterslaap te doen?
Gebruikersavatar
Cube
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 21 april 2010
Locatie: Beringen (BE)
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Vragen over Lasius Niger kolonie

Bericht door Cube »

NickAnts schreef: 28 sep 2020, 18:29 Vanaf wanneer tot wanneer is het slim om de mieren in winterslaap te doen?
Best vanaf mid oktober tot maart. Maar je moet een beetje kijken, als het buiten al eens begint te vriezen snachts is een goed aanknooppunt om te starten.
En eventueel ook de broed wat in de gaten houden, want als er iets op uitkomen tussen ligt, zou ik nog een paar dagen langer wachten :)
NickAnts
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 augustus 2017
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Vragen over Lasius Niger kolonie

Bericht door NickAnts »

Is het voor de winterslaap van belang dat de temperatuur ongeveer de hele winterslaap constant is en rond de 5 graden ligt? Ik ben van plan ze in de schuur in winterslaap te doen, maar het is hier niet vanaf half oktober tot maart altijd een constante temperatuur. Het zal hier soms rond de 15 graden zijn maar ook soms rond de 5 graden.
Weet iemand nog een beter geschikte plek voor de winterslaap? (koelkast kan niet)
Ik heb al eens eerder gezien dat mensen hun reageerbuisjes in piepschuim doosjes doen en buiten (ergens droog) neerleggen, zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
NickAnts
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 augustus 2017
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Vragen over Lasius Niger kolonie

Bericht door NickAnts »

Ik zat te denken om mijn mierenkolonie rond 15 oktober in winterslaap te doen.
Er liggen een aantal poppen 5-6 en best wat broed (zie foto’s). Moet ik wachten tot deze poppen uitkomen? Of kan ik ze in winterslaap doen en komen de poppen dan volgend jaar uit?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Vragen over Lasius Niger kolonie

Bericht door emier »

persoonlijik zou ik wachten tot de poppen zijn uitgekomen en ze dan in winterrust doen
Demiera
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 oktober 2020
Leeftijd: 29

Re: Vragen over Lasius Niger kolonie

Bericht door Demiera »

NickAnts schreef: 21 sep 2020, 17:00 Ik heb een aantal vragen met betrekking tot mijn Lasius Niger kolonie.

Mijn Lasius Niger kolonie is 2 jaar oud, ik heb de gyne zelf gevangen en in een reageerbuis gedaan. Aan het begin van de kolonie ging het best goed, ik vond het wel lastig om niet te vaak te kijken alleen dit heb ik mezelf afgeleerd. De eerste 3 werksters werden geboren en ik heb ze vanaf dat moment een fruitvliegje per week aangeboden en ook suikerwater. De kolonie groeide tot rond de 25 werksters in het eerste jaar en alles ging goed en ik keek niet zo vaak meer en hield ze in het donker. In de eerste winter heb ik ze niet in winterslaap gedaan, tijdens de eerste winter werd het watje in het reageerbuisje een andere kleur en er zat schimmel in waardoor er best veel werksters doodgingen. Er waren nog rond de 5 werksters over, ik heb ze zelf laten verhuizen naar een schoon buisje.
In de zomer ben ik weer begonnen met het voeren met fruitvliegjes, ik heb een buitenwereld gekocht waar ik ze in kan voeren, zie foto's.
De kolonie heeft nu weer ongeveer 15 werksters alleen de kolonie lijkt niet te groeien, vanaf het begin van dit jaar tot nu zijn er misschien 3-4 werksters bij gekomen.
Ik geef ze elke week een fruitvliegje en ik voer ze suikerwater maar ze lijken erg inactief. Vaak nemen ze het fruitvliegje niet aan en laten ze hem liggen en lijken ze amper te drinken van het suikerwater (of ik zie dit niet omdat ik niet zo vaak meer kijk).

Mijn setup ziet er nu zo uit, ik heb ze op een donkere plek staan waar geen trillingen zijn en ik kijk 1x per week. Ik geef ze iedere week een drupje suikerwater en een fruitvliegje en ik haal de resten van de week ervoor weg.
De mieren zijn nu niet heel actief, ook als ik ze een fruitvliegje of suikerwater geef gaan er soms 1 of 2 werksters kijken maar ze nemen het niet mee naar het nest. Ik heb een warmtematje gekocht (zie foto) om het nest te verwarmen maar ik weet niet of dit de kolonie sneller zou laten groeien. Het warmtematje heb ik op de foto vastgemaakt om te testen hoe constant de temperatuur is en hoe warm hij maximaal wordt. Bovenaan (aan de kant van de draad) is het matje maximaal 36 graden en onderaan rond de 26 graden en de temperatuur blijft constant.

Hebben jullie misschien een idee hoe het komt dat mijn kolonie amper is gegroeid in ongeveer 2,5 jaar???

Had ik ze in winterslaap moeten doen? Moet ik ze ook perse honing of honingdauw voeren? Moet ik het reageerbuisje verwarmen met mijn warmtematje zodat ze actiever worden en sneller groeien, of moet ik dit pas doen als ze in een nest zitten zodat ik een klein deel van het nest kan verwarmen? En wat is de ideale temperatuur voor Lasius niger?

119454015_327216648728023_939813689615354467_n.jpg

119509551_1222510978135795_4227632521031023014_n.jpg

IMG_6208.jpg




Ik heb sinds kort ook een lasius niger kolonie en ik merkte al snel dat ze de fruitvliegjes lieten liggen. Dus heb ik levende fruitvliegjes geprobeerd en die eten ze wel. Misschien kan je dat eens proberen
Plaats reactie