is de Polyrhachis dives een goede beginners soort

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ABELDeMier
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 oktober 2020
Locatie: amsterdam
Gender:

is de Polyrhachis dives een goede beginners soort

Bericht door ABELDeMier »

is de polyrhacis dives een goede soort voor een beginner ?
Jobg
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 30 maart 2020
Gender:
Leeftijd: 19

Re: is de Polyrhachis dives een goede beginners soort

Bericht door Jobg »

Ligt eraan, want welke soorten heb je al allemaal gehad en hoelang ben je al bezig met mieren.
Als 1e miersoort zou ik ze niet aanraden.
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: is de Polyrhachis dives een goede beginners soort

Bericht door emier »

welke soorten heb je gehouden met succes en hoelang hou je mieren?
Gebruikersavatar
ABELDeMier
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 oktober 2020
Locatie: amsterdam
Gender:

Re: is de Polyrhachis dives een goede beginners soort

Bericht door ABELDeMier »

heb geen ervaring dus ik neem de Messor barbarus
Jobg
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 30 maart 2020
Gender:
Leeftijd: 19

Re: is de Polyrhachis dives een goede beginners soort

Bericht door Jobg »

Als je nog nooit mieren heb gehad zou ik ook niet eens met messor barbarus beginnen.
Ik zou een soort uit nederland kopen of vangen,
En misschien ook slim om tot na de winterrust te wachten, het duurt lang ik weet het maar in de winter heb je toch niet heel veel aan je mieren.
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: is de Polyrhachis dives een goede beginners soort

Bericht door emier »

messor barbarus is een prima beginerssoort, hoewel ik er een lasius niger kolonie bij zou doen(zijn al te koop voor een euro).
messor barbarus moet je nml niet te vaak bij kijken maar is wel een stuk leuker en makkelijker dan lasius niger
deltaromeo
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 november 2017
Locatie: Amsterdam
Gender:

Re: is de Polyrhachis dives een goede beginners soort

Bericht door deltaromeo »

De Polyrhachis dives is absoluut een leuke soort om te houden. Geen winterrust en altijd actief bezig. Je kan net zo veel kijken als je wilt. Eten is ook niet zo'n probleem. Ze eten veel. Suikerwater of iets anders zoets is nodig. Verder is het handig als je iets hebt waar je diepgevrorens insecten kan bewaren. iets van Sprinkhanen of Dubias af te wissen met stukje gekookte kip of hardgekookt ei. Toch zijn er wat dingen die wel aandacht vereisen. Het zijn goede ontsnappers. Je moet echt een goeie setup hebben. Als ze het naar hun zin hebben groeien ze heel snel. Je moet dus veel ruimte hebben en ze maken graag wat meters. Ik heb ze nu in 3 bakken en die verbonden met slangetjes die niet de kortste weg volgen. Verder moet je wel wat aandacht besteden aan de inrichting van nestbak. Daar moet iets in van een stuk boomschors of iets anders waar ze hun nest aan kunnen vastspinnen. En ze houden erg van warmte. Ik heb achter een van zijramen van het nest een verwarmingsmatje geplakt en daar zit het zwart van de mieren. En dan spreek ik over 28 tot 30 graden.
Messor barbarus
Polyrhachis dives
Acromyrmex octospinosus
Gebruikersavatar
ABELDeMier
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 oktober 2020
Locatie: amsterdam
Gender:

Re: is de Polyrhachis dives een goede beginners soort

Bericht door ABELDeMier »

Jobg schreef: 28 okt 2020, 12:26
En misschien ook slim om tot na de winterrust te wachten, het duurt lang ik weet het maar in de winter heb je toch niet heel veel aan je mieren.
Wacht sowieso tot volgend jaar
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: is de Polyrhachis dives een goede beginners soort

Bericht door emier »

een aantal goede beginerssorrten zijn messor (barbarus), lasius niger, lasius flavus, themnothorax,
Gebruikersavatar
ABELDeMier
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 oktober 2020
Locatie: amsterdam
Gender:

Re: is de Polyrhachis dives een goede beginners soort

Bericht door ABELDeMier »

ik denk dat ik de messor barbarus neem. en nog bedankt voor al die goede tips/info :)
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: is de Polyrhachis dives een goede beginners soort

Bericht door emier »

geen probleem, ik verkoop zelf ook messor barbarus gynes als je interesse hebt?
Gebruikersavatar
ABELDeMier
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 oktober 2020
Locatie: amsterdam
Gender:

Re: is de Polyrhachis dives een goede beginners soort

Bericht door ABELDeMier »

ga eerst nog me kamer herin richten dus dat wordt pas volgend jaar
Gebruikersavatar
ABELDeMier
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 oktober 2020
Locatie: amsterdam
Gender:

Re: is de Polyrhachis dives een goede beginners soort

Bericht door ABELDeMier »

ga eerst nog me kamer herin richten dus dat wordt pas volgend jaar maar bedankt
NoahTeunis
Junior lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 28 juli 2018
Gender:
Leeftijd: 16

Re: is de Polyrhachis dives een goede beginners soort

Bericht door NoahTeunis »

formica fusca is ook wel een ok beginner
1x messor barbarus
2z lasius flavus
5X lasius niger
1X Myrmica rubra
1x Camponotus cruentatus
1x camponotus lateralis
1x tetramorium caespitum
1x camponotus truncatus
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: is de Polyrhachis dives een goede beginners soort

Bericht door emier »

ik zou ze niet als eerste soort aanraden
NoahTeunis
Junior lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 28 juli 2018
Gender:
Leeftijd: 16

Re: is de Polyrhachis dives een goede beginners soort

Bericht door NoahTeunis »

ik zou ze zelf over niger aanraden omdat niger vrij snel tot duizenden werkers groeit waardoor ze moeilijk te houden kunnen worden.
1x messor barbarus
2z lasius flavus
5X lasius niger
1X Myrmica rubra
1x Camponotus cruentatus
1x camponotus lateralis
1x tetramorium caespitum
1x camponotus truncatus
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: is de Polyrhachis dives een goede beginners soort

Bericht door emier »

nee valt echt wel mee, fusca kan sneller groeien en zal sneller meer nestplek nodig hebben.
1000 werksters duurt vaak wel 3/4 jaar
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: is de Polyrhachis dives een goede beginners soort

Bericht door MorbidMike »

ABELDeMier schreef: 28 okt 2020, 09:32 is de polyrhacis dives een goede soort voor een beginner ?
Ja en nee.
Ja: je kan er weinig fout mee doen... ze hebben warmte, water en voeding nodig. Veruit de gemakkelijkste exotische soort die ik ooit gehouden heb, ik vind ze gemakkelijker dan bv. Europese Camponotus soorten.
Nee: ontsnappingsgevaar. Deze soort is echt een escape artist en ook nog eens risicovol. Waarom? Ze kweken zelf nieuwe koninginnen binnen het nest (zoals Paratrechina longicornis dat doet). Stel dat een exotische Camponotus kolonie ontsnapt, incl. koningin, ja dat is heel vervelend. Maar ze zullen zich niet reproduceren, wanneer de koningin dood gaat is het voorbij met die kolonie en omdat er geen andere kolonies in de buurt zijn zullen er geen nakomelingen zijn. Maar als je een kolonie Polyrhachis dives hebt met misschien wel 50 koninginnen en je hebt een grote ontsnapping kan het zomaar dat er wat koninginnen mee ontsnapt zijn, en zich in je muur genesteld hebben. En dat nest in je muur kan zichzelf uitbreiden met nog meer koninginnen, en die kunnen ook weer nest afsplitsingen maken. Dat wil je met een exotische soort echt niet hebben, want de kans bestaat zomaar dat ze zich dan als exoot binnen Nederland vestigen.
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: is de Polyrhachis dives een goede beginners soort

Bericht door emier »

ik heb geen idee waar je deze informatie vandaan hebt maar er klopt niks van. ze kweken zelf geen nieuwe koninginnen, en al helemaal niet zoals paratrechina.
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: is de Polyrhachis dives een goede beginners soort

Bericht door MorbidMike »

emier schreef: 14 nov 2020, 14:00 ik heb geen idee waar je deze informatie vandaan hebt maar er klopt niks van. ze kweken zelf geen nieuwe koninginnen, en al helemaal niet zoals paratrechina.
Hoeveel ervaring heb jij met deze soort? Waar baseer jij op dat dit niet klopt? Ik baseer het namelijk op jaren ervaring met deze soort.
Als je voortaan even de moeite neemt om dit soort dingen bijvoorbeeld even te googlen kom je er snel genoeg achter of wat je wilt schrijven onzin is:

https://forum.antscanada.com/viewtopic.php?t=13622 (I purchased this colony in about November with 4 queens, 200-300 workers. Now I think i've got well over 1k workers and I've seen a few queens mating in and around the nest so I could have dozens of queens now.)
https://www.thecolonialist.co.uk/blog/p ... is-dives-1
En dit zijn alleen nog de Engelse hits, in het Duits vind je nog meer bewijs.

Voortaan eventjes controleren voordat je iets zegt, zeker als je niet weet waar je het over hebt.
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: is de Polyrhachis dives een goede beginners soort

Bericht door emier »

haha, ik heb deze soort zelf ook gehouden en ken genoeg mensen die veel kennis over deze soort met mij hebben gedeeld. ik heb ook genoeg gegoogled en aan die mensen gevraagd( minstens 2 personen met kolonies van meerdere gynes en 1000en werksters). dat deze observaties gedaan worden betekent niet dat ze ook bevrucht zijn.
ik weet dat het mogelijk is, maar dat je een enorme kolonie er voor moet hebben en dat het zelfs dan niet automatisch gebeurd. en dan nog steeds gebeurt het niet in hetzelfde tempo en manier als paratrechina het doet. ook zijn de polyrhachis niet zulke ontsnappers die de barrieredruk gaan verhogen(wat paratrechina bijvoorbeeld wel doet)
deltaromeo
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 november 2017
Locatie: Amsterdam
Gender:

Re: is de Polyrhachis dives een goede beginners soort

Bericht door deltaromeo »

Beste Emier,
Het is je goed recht om een andere mening te hebben dan anderen op dit forum. Het is alleen een beetje bot als je dan (zoals je in je eerdere antwoord stelt) dat er niks van klopt wat iemand anders zegt en dat dan ook zonder een verdere onderbouwing. Je hebt dat bij mij ook eens gedaan en naar mijn mening zijn dat geen prettige forum omgangsvormen. Is het ook mogelijk dat je (zelfs al heb je gelijk) dan gewoon zegt dat jouw ervaringen anders zijn ? en dat dan ook onderbouwt (zoals Morbidmike dat ook keurig doet met verwijs linkjes).
En dat dan even helemaal los of de PD nu wel of niet nieuwe koninginnen kweekt.
Op deze manier blijft het forum leuk en informatief. Tenslotte heeft niemand alle wijsheid in pacht.
Laatst gewijzigd door deltaromeo op 18 nov 2020, 04:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus
Polyrhachis dives
Acromyrmex octospinosus
deltaromeo
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 november 2017
Locatie: Amsterdam
Gender:

Re: is de Polyrhachis dives een goede beginners soort

Bericht door deltaromeo »

Als ik verder ook nog mijn ervaring mag delen over mijn 1000++ kolonie PD.. de mijne zijn ook ras ontsnappers net als bij MorbidMike. Kan natuurlijk zijn dat niet alle kolonies zulke ontsnappers zijn ( zoals de ervaring van Emier is) maar het is goed als iemand die overweegt PD te gaan houden er rekening mee houdt dat er zeker de mogelijkheid bestaat dat er in zijn kolonie escape artists ( zoals MorbidMike dat noemt) kunnen zitten...
Messor barbarus
Polyrhachis dives
Acromyrmex octospinosus
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: is de Polyrhachis dives een goede beginners soort

Bericht door emier »

deltaromeo schreef: 17 nov 2020, 18:01 Beste Emier,
Het is je goed recht om een andere mening te hebben dan anderen op dit forum. Het is alleen een beetje bot als je dan (zoals je in je eerdere antwoord) stelt dat er niks van klopt wat iemand anders zegt en dat dan ook zonder een verdere onderbouwing. Je hebt dat bij mij ook eens gedaan en naar mijn mening zijn dat geen prettige forum omgangsvormen. Is het ook mogelijk dat je (zelfs al heb je gelijk) dan gewoon zegt dat jouw ervaringen anders zijn ? en dat dan ook onderbouwt (zoals Morbidmike dat ook keurig doet met verwijs linkjes).
En dat dan even helemaal los of de PD nu wel of niet nieuwe koninginnen kweekt.
Op deze manier blijft het forum leuk en informatief. Tenslotte heeft niemand alle wijsheid in pacht.
ik zal proberen het minder bot over te laten komen, sorry daarvoor.
ik geef standaard geen onderbouwing omdat naar mijn ervaring het grootste deel daar niks mee doet en ik geregeld correcte informatie probeer te geven aan mensen en elke keer een onderbouwing dan idioot veel werk zal zin.
mijn bronnen zin personen die de mierenhobby al heel lang beoefenen en weten wat ze zeggen, ik heb ook 1 contact die het zelfs vanaf een wetenschappelijke kant bekijkt daar is dus ook lastig naar te verwijzen.
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: is de Polyrhachis dives een goede beginners soort

Bericht door MorbidMike »

emier schreef: 17 nov 2020, 15:23 haha, ik heb deze soort zelf ook gehouden en ken genoeg mensen die veel kennis over deze soort met mij hebben gedeeld. ik heb ook genoeg gegoogled en aan die mensen gevraagd( minstens 2 personen met kolonies van meerdere gynes en 1000en werksters). dat deze observaties gedaan worden betekent niet dat ze ook bevrucht zijn.
ik weet dat het mogelijk is, maar dat je een enorme kolonie er voor moet hebben en dat het zelfs dan niet automatisch gebeurd. en dan nog steeds gebeurt het niet in hetzelfde tempo en manier als paratrechina het doet. ook zijn de polyrhachis niet zulke ontsnappers die de barrieredruk gaan verhogen(wat paratrechina bijvoorbeeld wel doet)
Of het vaak of niet gebeurt maakt bij deze niet uit. Het feit dat het kan gebeuren betekent dat mensen die deze soort willen houden moeten weten dat het kan gebeuren. Je hebt het hier over gedrag dat ervoor zorgt dat één enkele ontsnapping kan leiden tot een nieuwe invasieve soort in Nederland. Het is precies hetzelfde gedrag wat zorgt voor de "superkolonies" van de Argentijnse mier. Mocht je dat niet willen geloven: https://eurekamag.com/research/006/141/006141657.php
Ze kunnen in de winter onverwarmd kunnen overleven binnenshuis (ik verwarm ze tijdens de winter nooit om de koloniegrootte tijdens de wintermaanden wat terug te dringen en staan dan tussen de 15 en 20 graden), dus in theorie kunnen ze zich permanent binnenshuis vestigen. Daarom, lees je in voordat je reageert! Dit topic gaat over of Polyrhachis dives een goede beginnerssoort is, en dat "in nest mating" gedrag dat voor superkolonies zorgt is daar heel erg belangrijk voor. De misinformatie die jij aan het verspreiden was had ervoor kunnen zorgen dat mensen deze soort kopen, zonder te weten dat deze soort de potentie heeft om een invasieve exoot te worden. Sta daar even bij stil! Mensen komen hier voor goed advies, niet voor misinformatie.
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: is de Polyrhachis dives een goede beginners soort

Bericht door emier »

deze soort is erg waarschijnlijk niet blijvend invasief zoals bij tapinoma niggerimum het geval is. de manier waarop deze soort ´ invasief´ zou zijn zou op dezelfde manier zijn als bij bijvoorbeeld diacamma, pheidole (pallidula), camponotus nicobarensis en vele andere soorten. op deze manier zou elke polygyne soort een invasieve superkolonie worden zoals bijvoorbeeld messor structor. ze kunnen allemaal gewoon in je huis leven zonder echt problemen en kunnen zelf gezonde nieuwe gynes produceren en je huis in sturen of in het nest houden(themonothorax doet dit bijvoorbeeld), alleen gebeurt dit vrij weinig. uberhaupt het punt dat een kolonie geslachtsdieren gaat maken duurt jaren en word door lang niet elke beginner behaald. dus je bent nu een soort invasief aan het noemen en er een probleem van aan het maken terwijl je op deze manier zo goed als elke manier invasief kan gaan noemen. en theorie is en blijft iets totaal anders dan praktijk.

"De misinformatie die jij aan het verspreiden was had ervoor kunnen zorgen dat mensen deze soort kopen, zonder te weten dat deze soort de potentie heeft om een invasieve exoot te worden. Sta daar even bij stil! Mensen komen hier voor goed advies, niet voor misinformatie.¨
wat ik net zeg, elke soort heeft op deze manier van beredeneren een potentie een invasieve exoot te worden.
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: is de Polyrhachis dives een goede beginners soort

Bericht door MorbidMike »

emier schreef: 18 nov 2020, 12:52 wat ik net zeg, elke soort heeft op deze manier van beredeneren een potentie een invasieve exoot te worden.
Niet bijna alle polygyne soorten hebben op deze manier van redeneren de potentie (ze moeten namelijk aan "sibling mating" doen, wat de meeste soorten niet doen), en het gevaar is groter dan bij de meeste soorten die wel die potentie hebben. P. dives heeft net als P. longicornis de aanpassing dat mannetjes en vrouwtjes verschillende genen krijgen, waardoor je geen daadwerkelijke "incest" hebt. Dit is anders dan de meeste polygyne soorten, waar een deel van de zelf geproduceerde gynes steriel is, en een ander deel een verhoogd percentage mannetjes produceert, of waar helemaal geen "sibling mating" gebeurt (het merendeel). En P. dives creëert veel sneller geslachtsdieren dan bij welke andere soort ik ooit gehad heb, zelfs sneller dan Pheidole pallidula (die ik al erg snel vond). Bij de meeste soorten die ik gehouden heb duurt dat één of meerdere jaren, bij P. dives 5-6 maanden onder goede verzorging. Het argument dat je maakt is dat omdat een chihuahua en een rottweiler beiden kunnen bijten ze even gevaarlijk zijn.
Is het risico net zo groot als met bv. de Argentijnse mier? Nee. Is het risico net zo klein als met vrijwel alle andere exotische soorten die we houden? Ook nee. P. dives past zich heel goed aan aan de omgeving (zowel temperatuur als vochtigheid), groeit snel en produceert snel en veel geslachtsdieren, die ze zelf bevruchten. Dat zijn allemaal grote risicofactoren.
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: is de Polyrhachis dives een goede beginners soort

Bericht door emier »

de meeste soorten doen wel aan sibling mating, dit komt omdat mieren automatisch slechte genen er uit zuiveren dus dat is geen probleem, het probleem is dat mieren in de mood moeten komen wat erg lastig is om in stand te brengen.
p.dives maakt over het algemeen trager geslachtsdieren dan exotische pheidole soorten en waarschijnlijk een hoop andere nog.
ik zeg niet dat omdat een chihuahua en een rottweiler beiden kunnen bijten ze even gevaarlijk zijn ik zeg dat dat zo is op de manier hoe jij het beredeneert.
ik heb trouwens even iemand gevraagd hierover met veel polyrhachis dives kolonies en 1 hele grote samengevoegde.
dit is zijn reactie op het ding dat je zei dat ze mogelijk invasief kunnen zijn:
"pff onzin,
hebben niet de hyperkolonie eigenschap, doen niet aan intern paren, zijn groter, hebben hoge temp nodig, doen het niet goed in stedelijke gebieden
ze missen zo ongeveer ALLE eigenschappen die Linepithema een goede invasieve soort maakt
primaire luizenhouders zijn zowieso nooit goede invasieve soorten, simpelweg alleen al omdat ze vaak communicatieproblemen hebben met de lokale bladzuigende soorten (die communicatie is verre van universeel)
als je p.dives bevoorbeeld 'hollandse' bladluizen geeft, eten ze die gewoon op¨

en het ding dat ze in je huis gaan zitten:
" Dat kunnen ze echt niet beter dat zeg maar een formica fusca
Ze zijn te groot en hebben teveel voedsel nodig."
Plaats reactie