Messor barbarus winterslaap, Verstandig?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
timdgd
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Messor barbarus winterslaap, Verstandig?

Bericht door timdgd »

Hallo iedereen. Ik ben vandaag naar de reptielenbeurs in houten geweest en had mezelf voor gehouden geen dieren te kopen tenzij ik mieren zag. En zoals je al zou raden stond de eigenaar van mierenboerderij er. Hij had een aantal grote kolonies laten zien waaronder een Messor barbarus kolonie. En aangezien dit nog steeds mijn droomsoort is en ik had besloten nog een kolonie er bij te nemen heb ik een van de kleinere Messor barbarus kolonie gekocht van ongeveer 12 werksters 2 larfjes en een prachtige gyne. Alleen nu heb ik een probleem. Ik ben namelijk bang dat als ik ze nu in de winterslaap doe dat ze het niet redden. Dit zou ik natuurlijk vreselijk vinden dus ik weet niet goed wat ik nu moet doen. Ik heb namelijk een aantal keer gelezen dat Messor sp niet perse een winterslaap nodig hebben. Wat raden jullie mij nu aan om te doen? Moet ik een winter overslaan, moet ik ze gewoon korter in winterslaap doen of gewoon helemaal niet? Ik ben wel van plan om ze de daarop volgende jaren wel gewoon in winterslaap te doen maar is het wel verstandig om het een jaar niet te doen? En stel ik moet ze wel in winterslaap doen, kunnen ze dan gewoon in de koolkast?
Als iemand hier ervaring mee heeft hoor ik het graag.

Vriendelijke groet,
Tim
Formica fusca
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Messor barbarus winterslaap, Verstandig?

Bericht door GvG »

Wat zei de verkoper over de winterslaap? En waarom ben je bang dat ze het niet redden?
Gebruikersavatar
timdgd
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Messor barbarus winterslaap, Verstandig?

Bericht door timdgd »

Die eigenaar zij dat het wel kon maar ik wide het gewoon even vragen voor de zekerheid. En ik ben bang voor de winterslaap omdat als er dan iets fout gaat kan ik niet ingrijpen want ik kan niet zomaar een kolonie uit de koolkast halen.
Formica fusca
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
timdgd
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Messor barbarus winterslaap, Verstandig?

Bericht door timdgd »

Oké ik heb het antwoord gevonden in de caresheet van Mika. Mijn excuses voor deze domme vraag :roll: .
Laatst gewijzigd door GvG op 06 dec 2016, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Formica fusca
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Messor barbarus winterslaap, Verstandig?

Bericht door GvG »

Welnee, geen domme vraag.

Ik zet mijn Messors in de koelkast, maar dat doet niet iedereen, soms met prima resultaat.
timdgd schreef:ik ben bang voor de winterslaap omdat als er dan iets fout gaat kan ik niet ingrijpen
De kans dat er iets misgaat is in de koelkast niet hoger dan daarbuiten. Alle processen in hun lichaam geen veel langzamer, maar verder verandert er niet veel.
Bovendien is er überhaupt maar weinig ingrijpen bij als er iets misgaat, of ze nou in de koelkast staan of niet. Als de gyne bijvoorbeeld op haar rug ligt, doe je daar verder niets aan.

Kijk ook eens hier.
Gebruikersavatar
timdgd
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Messor barbarus winterslaap, Verstandig?

Bericht door timdgd »

Oké ze staan nu in de bijkeuken waar het tussen de 14 en 17 graden is en ik denk da t ik ze dan ook nog in de koolkast ga zetten.
Formica fusca
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
StefJaspers
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 07 december 2020
Gender:
Leeftijd: 19
Contacteer:

Re: Messor barbarus winterslaap, Verstandig?

Bericht door StefJaspers »

hallo!

ik heb hier een filmpje over gemaakt op mijn youtube kanaal:


groetjes!
-Lasius Niger | 30 werksters
-Lasius Flavus | 10 werksters
-Messor Barbarus | 50 werksters
-Pheidole Pallidula | 55 werksters | 2 soldaten! :D
-Crematogaster Scuttelaris | 9 werksters
Plaats reactie