Aquarium voor mieren

Vragen en opmerkingen over de blogs
Plaats reactie
Mikalinders
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 juni 2020

Aquarium voor mieren

Bericht door Mikalinders »

Goedemiddag Allen! Ik zal mij even kort voorstellen. Ik heet mika ben 17 jaar oud en doe nu al een paar maanden mee aan deze geweldige hobby! Wil nu eigenlijk een aquarium gaan gebruiken voor het houden van de mieren soort: Polyarchis dives.
Nu heb ik veel filmpjes gezien van mensen die een "eiland" maken in hun aquarium maar daar is mijn aquarium net iets te klein voor (60x30x30) en vind dat een hoop gedoe met het filteren etc etc. Ik heb nu bedacht dat als ik een klein stukje van de kitlaag aan de binnenkant wegsnijd dat ik er fluon op kan doen. (zie foto)
Weet iemand of dit gaat werken? Heeft iemand tips? Of andere opmerkingen/vragen reageer gerust hier onder! Groetjes Mika.
IMG-20200809-WA0044.jpeg
dit is een foto van het weg gesneden kit. (moet het nog goed schrobben en schoonmaken)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bronziy
Junior lid
Berichten: 249
Lid geworden op: 17 juni 2020
Locatie: oostvlaanderen
Gender:
Leeftijd: 17

Re: Aquarium voor mieren

Bericht door Bronziy »

Dit gaat zeker werken!!! Als je het maar goet weg haalt. Maar het ziet er netjes uit!

PS zou je een fotto van je hele aquarium willen delen?
lasius niger
lasius flavus
tetramorium caespitium
myrmica sp
pheidole pallidula
Temnototax
Camponotus ligniperda
Solenopsis fugax
crematogaster biroi
Camponotus lilianae
aphaenogaster exasperata
Gebruikersavatar
MarijnMeijers
Lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 09 mei 2016
Gender:
Leeftijd: 23
Contacteer:

Re: Aquarium voor mieren

Bericht door MarijnMeijers »

Je kan ook een rand (een glazen deksel waar in het midden een vierkant gat zit) lijmen op de bovenkant en daar de Fluon opsmeren dan heb je het helemaal escape proof!
--------------------
Ik heb 20+ soorten

Youtube: https://www.youtube.com/estheticants
Website: https://www.estheticants.nl
Mikalinders
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 juni 2020

Re: Aquarium voor mieren

Bericht door Mikalinders »

Afbeelding[/img]
Bronziy schreef: 09 aug 2020, 17:18 Dit gaat zeker werken!!! Als je het maar goet weg haalt. Maar het ziet er netjes uit!

PS zou je een fotto van je hele aquarium willen delen?
IMG_20200809_181348.jpg
hier een foto van het aquarium. Het is nog vochtig ben het helemaal schoon aan het maken
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mikalinders
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 juni 2020

Re: Aquarium voor mieren

Bericht door Mikalinders »

MarijnMeijers schreef: 09 aug 2020, 17:48 Je kan ook een rand (een glazen deksel waar in het midden een vierkant gat zit) lijmen op de bovenkant en daar de Fluon opsmeren dan heb je het helemaal escape proof!
Is inderdaad ook een optie maar vind dit persoonlijk wat minder mooi en is lastig om te maken.
Bronziy
Junior lid
Berichten: 249
Lid geworden op: 17 juni 2020
Locatie: oostvlaanderen
Gender:
Leeftijd: 17

Re: Aquarium voor mieren

Bericht door Bronziy »

Best groot welke kolonie had je in gedagten?
lasius niger
lasius flavus
tetramorium caespitium
myrmica sp
pheidole pallidula
Temnototax
Camponotus ligniperda
Solenopsis fugax
crematogaster biroi
Camponotus lilianae
aphaenogaster exasperata
Mikalinders
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 juni 2020

Re: Aquarium voor mieren

Bericht door Mikalinders »

Bronziy schreef: 09 aug 2020, 18:51 Best groot welke kolonie had je in gedagten?
Al eerder aangegeven een polyarchis dives kolonie van ongv 150 werkster. Met deze soort kun je niet klein beginnen omdat ze hun nest weven en het een heel gedoe is om ze later over te plaatsen naar een ander verblijf.
deltaromeo
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 november 2017
Locatie: Amsterdam
Gender:

Re: Aquarium voor mieren

Bericht door deltaromeo »

Zorg dat je wel goed in de bak kunt komen. Deze mieren hebben (suiker)water nodig en je gaat ze vast ook insecten te eten geven. Met de delen die ze niet eten gaan ze sjouwen en dat wil je eens in de zoveel tijd op kunnen ruimen. Ze houden ook wel van wat warmte (28 tot 30 graden) Met een "open" bak is dat wel iets om over na te denken.
Messor barbarus
Polyrhachis dives
Acromyrmex octospinosus
Mikalinders
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 juni 2020

Re: Aquarium voor mieren

Bericht door Mikalinders »

deltaromeo schreef: 09 aug 2020, 19:42 Zorg dat je wel goed in de bak kunt komen. Deze mieren hebben (suiker)water nodig en je gaat ze vast ook insecten te eten geven. Met de delen die ze niet eten gaan ze sjouwen en dat wil je eens in de zoveel tijd op kunnen ruimen. Ze houden ook wel van wat warmte (28 tot 30 graden) Met een "open" bak is dat wel iets om over na te denken.
Bedankt voor je reactie! Ik ga er uiteraard een lamp boven hangen en ben er nog niet helemaal uit of ik een warmte matje ga kopen. Denk dat ze het ook prima zullen doen zonder de lamp zelf geeft ook wat warmte af namelijk. Zal ze waarschijnlijk gwn redrunners gaan geven en uiteraard suikerwater in een watje of liquid feeder. Ben van plan om er een natuurlijke setup van te gaan maken dus met plantjes en stukjes mos en steentjes, niet teveel want het moet wel praktisch blijven!
Mikalinders
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 juni 2020

Re: Aquarium voor mieren

Bericht door Mikalinders »

[img
IMG-20200812-WA0015.jpeg
IMG-20200812-WA0013.jpeg
][/img]Update: heb de kolonie in hun setup gedaan ook de setup is af! Zie hier:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MijnheerMier
Berichten: 54
Lid geworden op: 19 december 2020
Locatie: Winschoten

Re: Aquarium voor mieren

Bericht door MijnheerMier »

Tijd voor een update 🤔🙄😎?
tuut-e-reTUUT 8-)
Plaats reactie