Geslachtsdieren Camponotus

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 24

Geslachtsdieren Camponotus

Bericht door Aljosha »

Hallo iedereen

Ik vroeg me af of iemand ervaring/ kennis heeft over het cultiveren van geslachtsdieren bij Camponotus soorten.

Ik heb een Camponotus fulvopilosus kolonie van nu een +- 7 jaar oud, deze bedraagt rond de 3-4000 werksters, wat ongeveer de maximale koloniegrootte is in de natuur (in gevangenschap kunnen ze rond de 10 000 worden). Deze kolonie heeft wel wat tegenslagen gekend maar is ondanks op redelijk formaat gebleven (ontsnappingen, verhuis), winterslaap wordt gehouden een 3-4 tal maand per jaar en proteinen hebben ze in overvloed, temperatuur is 30 graden en buitenwereld en nesten worden van tijd tot tijd bevochtigd. Deze soort heeft deze tijd van het jaar hun bruidsvluchten.

Ik had graag de volgende 'milestone' bereikt met het produceren van geslachtsdieren maar dit is natuurlijk niet gedaan op 1, 2, 3. Dus was mijn vraag of iemand eventueel onderzoek of eigen ervaring heeft. De antwoorden zullen waarschijnlijk zijn dat dit niet echt te bepalen is aangezien er enorm veel triggers aan te pas komen, maar had het toch graag geprobeerd.


Nog even een additionele vraag:

Toen ik deze kolonie 2 jaar geleden ontving had deze redelijk veel majors van aanzienlijk formaat, door de jaren heen zijn deze stilaan afgestorven, maar niet veel extra majors zijn geproduceerd. wat van de 3-4000 werksters maar 50 echte majors maakt, is hiervoor een specifieke reden of oorzaak? ( worden optimaal gevoed) :)

Graag zou ik een mening of advies hebben van ervaren leden.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Plaats reactie