Afdekken nest

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
msbox
Berichten: 37
Lid geworden op: 21 januari 2021

Afdekken nest

Bericht door msbox »

Hallo

Ik zie overal gipsnesten, 3D nesten die afgedekt moeten worden met rode folie of dichte deksel. Daarnaast mooie yton nesten, vaak in een aquarium. Op foto’s zijn deze nooit afgedekt. Is dat wel nodig?

Groet
Maarten
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Afdekken nest

Bericht door emier »

afdekken is voor de meeste soorten totaal NIET nodig.(bij Ponerinae soorten vaak wel), rode folie heeft in mijn ogen al helemaal geen nut omdat er nog steeds licht binnenkomt en je je mieren slecht ziet. afdekking zit vaak bij 3d nesten voor de mensen die er een Ponerinae soort in willen of die dat gewoon fijn vinden.
nu denk je vast:'maar als ik de bedekking bij mijn mieren weghaal en ze in het licht komen beginnen ze hem te stressen'.
dat klopt inderdaad, maar dat komt door de plotselinge inval van licht en de trillingen die ontstaan bij het weghalen van de bedekking.
ook is het zo dat het verduisteren bij soorten geen zichtbaar positieve effecten heeft heeft op de kolonie. kolonies die in het licht worden gehouden groeien even snel als soorten die verduisterd staan(op uitzondering van Ponerinae soorten waarbij dit soms niet het geval is)
Plaats reactie