kamers van formicarium afsluiten met watjes

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
StefJaspers
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 07 december 2020
Gender:
Leeftijd: 18
Contacteer:

kamers van formicarium afsluiten met watjes

Bericht door StefJaspers »

Beste Mierenliefhebbers,

Ik heb een kleine Messor Barbarus kolonie met nu 8 werksters en een vrij groot formicarium (zie foto onderaan het bericht)
Ik had het idee om op verschillende plekken in het formicarium (aangegeven met kruisjes op de foto onderaan het bericht) een aantal kamers af te sluiten van de kamers waar de mieren wel kunnen komen. Dit wil ik doen met watjes, zodat de mieren die uiteindelijk als ze meer ruimte nodig hebben zelf weg kunnen halen. Ik kwam op dit idee omdat als je een mierenkolonie in een reageerbuisje even niet voert, ze toch het voor elkaar krijgen om het watje voor een deel weg te graven. Zou iemand mij willen vertellen of Messor Barbarus ook daadwerkelijk watjes weg kan graven?

Het formicarium (sorry voor de slechte kwaliteit):
Afbeelding
-Lasius Niger | 30 werksters
-Lasius Flavus | 10 werksters
-Messor Barbarus | 50 werksters
-Pheidole Pallidula | 55 werksters | 2 soldaten! :D
-Crematogaster Scuttelaris | 9 werksters
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: kamers van formicarium afsluiten met watjes

Bericht door emier »

bij zo een kolonie zou ik dit nest sowieso niet gebruiken, vooral omdat je minimaal 3 kamers moet opengooien en 1 kamer eigenlijk al te groot is voor 8 werksters. ik heb al vaker gelezen dat mensen kamers willen afsluiten met watjes maar dit werkte regelmatig niet. gaat dit fout dan zal je ze helemaal moeten verhuizen naar een ander nest. mijn advies; hou je kolonie gewoon in een reageerbuis tot ze er uitgegroeid zijn en geef ze dan een klein nest, als ze daar uitgegroeid zijn geef je ze nog een groter nest, uiteindelijk tot je ze dit nest kan geven.
Gebruikersavatar
StefJaspers
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 07 december 2020
Gender:
Leeftijd: 18
Contacteer:

Re: kamers van formicarium afsluiten met watjes

Bericht door StefJaspers »

Bedankt voor je advies Emier!

Ik hou de kolonie dan nog even in een reageerbuisje

Groetjes!
-Lasius Niger | 30 werksters
-Lasius Flavus | 10 werksters
-Messor Barbarus | 50 werksters
-Pheidole Pallidula | 55 werksters | 2 soldaten! :D
-Crematogaster Scuttelaris | 9 werksters
Plaats reactie