lange termijns overweging formicarium voor messor barbarus

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Spikey1973
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 maart 2021

lange termijns overweging formicarium voor messor barbarus

Bericht door Spikey1973 »

Halllo allen,

ja ook hier weer een newby.
Ik heb me de afgelopen periode ingelezen en ingekeken mbt tot het houden van mieren en heb mijn zinnen gezet op de genu messor barbarus.

om te beginnen bij het begin heb ik aan reeks specifieke vragen. e meeste (maar niet allen) gericht op het ontwerp voor een juist formicarium voor deze soort.
ik zal al mijn vragen nummeren dat er makkelijk op te antwoorden is.

1) wat is een goede plaats om in nederland een koningin met broedsel te bekomen.

Ik weet dat deze genus niet gestoort wil worden tijdens de eerste periode! hoewel jammer zal ik dan ook zeker niet doen (1 a 2x per maand is acceptabel toch) ik heb ook begrepen dat deze soort tot meerdere duidenden exemplaren kan groeien.. zelf woon ik redelijk klein (vergelijk met grote studenten kamer)
en wil dus liefst geen modulair systeem maar eerder een buitenwereld met nest in een aquarium bouwen met initieel geprepareerde gangen in ytomg.
en de optie voor uitbreiding door kamers toe te voegen en de mogelijkheid voor de mieren zelf te gaan graven... zo dat groei te verwezelijken is.

2) is er een methode om ge kolonie groei enigzins in te perken?

3) en een andere belangrijke vraa, ik begrijp dat dit een soort is eerder uit zuid europa, dus niet nederelnd of belgie.
als ik voor een of andere reden genoodzaakt zou zijn te stoppen. is dit dan een soort dat hier vrijgelaten kan / mag worden of is dat destructtief voor de lokale populatie? wat zijn andere oplossingen. ik vraag dit maar om gewoon goed voorbereid te zijn. lijkt me belankrijk. om nie onbezonnen ergens in te stappen.

4) wat is een goed maat voor uiteindelijke bak voor deze soort dat geen verdere uitbreiding meer nodig is (max size)
5) wat is een goede oppervlakte voor een eerste nest.
6) wat is een goede uitbreiding voor dat eerste nest qua oppervlakte (1 + 2 = 3?)
7) wat voor grond gedeien deze beestejs goed mee? is dit essentieel of kan je algemene richtlijnen opvolgen?
8) goede temperatuur is rond 26-27C klopt dat?
9) humiditei voor het nest 50% voor het zaden deel en 80% voor het deel voor het broedsel?
10) goede plantjes voor de buitenwereld?
11) andere insecten voor co-habiditatie in de bak? en hoe kom ik daar aan?
12) goede proteine bron als je geen levend voedsel wil geven?
13) is komende maand beginnen een goede periode of is dit nog te vroeg in het jaar?

andere tips zijn natuurlijk ook zeker welkom.
zeker als jullie denken dat ik bepaalde aandachtspunten / aspecten over het hoofd zie.

alvast bedankt..

ps: ik ben enkel in de overpeinzings fase.. ik begin pas als ik zelf het idee heb goed voor bereid te zijn.
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: lange termijns overweging formicarium voor messor barbarus

Bericht door emier »

1. ik heb kolonies te koop stuur me maar een pm
2. ja, minder voeden, dit is even puzzelen maar op die manier is het zeker mogelijk
3. echt schade zullen ze niet doen omdat ze niet kunnen groeien doordat het te koud is in nl. maar ze zijn altijd wel te verkopen.
4. niet echt te zeggen, max formaat is nog nooit echt geheaald in gevangenschap en verschilt ook per gyne, niet echt te zeggen en ook afhankelijk hoe druk je het buiten wilt hebben
5. moet wel klein zijn, gewoon in de reageerbuis houden tot ze daar uitgegroeid zijn, daarna een nest maken of kopen waar ze in kunnen, doe je inspiratie op met een mini 3d van antheap.
6. verdubbeling van het nestoppvervlak zou ik zeggen
7. zandleem, maar hebben ze niet nodig
8. nja veel warmer dan dat wil je het niet hebben, sowieso wil je die temperatuur maar op een deel van het nest
9. mwa, stuk zo droog mogelijk en lekker warm,ander stuk wat koeler en vochtiger
10. geen, ze slopen alles en maken overal een bende van
11. waarschijnijk niet echt een, zullen opgegeten worden, en het niet goed doen in een droge setup wat je voor messor wilt heben
12. levend voedsel invriezen en dan geven, redrunners, meelwormen, dubias en fruitvliegen
13. bij mij zijn de kolonies al uit winterrust dus je kan lekker beginnen.

je wilt 1 grote bak maken waar het nest en de buitenwereld inzitten? ik ben hier niet zo een fan van omdat je elke keer een nieue bak mag maken. ook slopen ze alles en maken ze overal een bende van. zelf zou ik gewoon 3d geprinte nesten geven en een buitenwereld. ytong als niet ingebouwd nest is niet zo slim omdat ze dat waarschijnlijk doorknauwen
Spikey1973
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 maart 2021

Re: lange termijns overweging formicarium voor messor barbarus

Bericht door Spikey1973 »

Hallo emier, ik heb je een PM gestuurd voor de kolonie.

voor de bouw van nest ed. zal ik gewoon hier verder gaan.

Ik heb goed door dat dit een destructieve mier soort is, maar dat trekt me juist aan. wel goed te weten dat plantjes geen optie is dan.
Ik was van plan om een klein nestje in een grotere bak (dus grote buitenwereld) met wat barieres waar ze uit kunnen als ze willen maar ook beschermd kunnen voelen als ze niet willen..

qua nest in deze bak gelijk aardig.. modulair op te bouwen.. dat ik of handmatig het nest kan vergroten.. of dat ze zelf door op strategische plaatsen door te knagen kunnen uitbreiden. eventueel naar een aarde deel waarin ze zelf kunnen graven ipv het voor gemaakte deel. ik wilde dan redelijk wat uitbreiding maken..dus echt klein beginnen en uiteindelijk groot kunnen eindigen.

ik heb namelijk ook begrepen dat te groot nest.. vooral zorgt voor dat ze er een troep van make. vandaar de vele kleine stapjes.

heb nu even verder gekeken en zag deze montage dozen:
https://www.elektramat.nl/ensto-lege-be ... p081304lg/

en dacht hier mogelijks dan twee van te kopen een als buiten wereld een als nest en ook dit nest als in twee stappen op te bouwen (met ytong, wat kan omdat het nu is ingebouwd) dat ik idd niet te groot begin voor ze, ik ben zeer handig dus dat moet geen probleem vormen.. eventueel kan ik dan later dit nest er uit halen en plaatsen in de nieuwe bak.. als ik hier een opening voor uit spaar. dan hoeven ze niet te verhuizen..

het nest wil ik dan vertikaal zetten met goede uisparingen voor 'pockets' waar de zaden in kunnen liggen.

klinkt die als een goed plan?
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: lange termijns overweging formicarium voor messor barbarus

Bericht door emier »

je kan goedkoper gewoon een buitenwereld kopen bij antheap.nl
ik vraag me af hoe je in die dingen een ytong nest wilt plaatse, het zal namelijk enorm veel tijd kosten.
de grote uitsparingen voor zaden klinken goed, maak die vooral met veel oppervlakte en hoogte
Spikey1973
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 maart 2021

Re: lange termijns overweging formicarium voor messor barbarus

Bericht door Spikey1973 »

oh dat tijd kosten zal wel mee vallen hoor.. bovendien is het DIY' deel ook een deel van de fun.
vind t vooral leuk zelf iets te maken. heb iig net al een stuk afval ytong ergens vandaa mee genomen.. dus alleen die kastjes.
Plaats reactie