Bruidsvlucht in afgesloten ruimte?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Helico
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 maart 2021
Gender:

Bruidsvlucht in afgesloten ruimte?

Bericht door Helico »

Ik ben een beginner, heb nog geen enkele mier, nuja,in mijn tuin zal er wel enkele zitten denk ik. Maar wat ik zo zit te denken, als je een groot mierennest heb, hoe doen die mieren dan hun bruidsvluchten?
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Bruidsvlucht in afgesloten ruimte?

Bericht door emier »

mieren dwingen een bruidsvlucht te houden in een gesloten setup is met de meeste soorten zo goed als onmogelijk, ik ken een paar hele ervaren mensen met veel kennis die het proberen waar het nog steeds niet lukt.
Gebruikersavatar
StefJaspers
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 07 december 2020
Gender:
Leeftijd: 18
Contacteer:

Re: Bruidsvlucht in afgesloten ruimte?

Bericht door StefJaspers »

Hallo Helico,

De mannetjes en de koninginnen die nog niet zijn bevrucht, gaan dan alsnog vliegen bij een goede luchtvochtigheid en een goede temperatuur. Ze zoeken dan een 'partner' om mee te paren. Maar als je mieren in gevangenschap hebt, waarmee je begint met alleen een koningin of een kolonie van 10 werksters, ben je 3 of 4 jaar (als ik dit fout heb verbeter me dan even a.u.b.) verder wanneer er pas bruidsvluchten zullen plaatsvinden in je huis. Als je dan uiteindelijk allemaal gevleugelde mieren ziet rondlopen in je formicarium of in je buitenwereld, raad ik je aan om alles buiten te zetten zodat de mieren gewoon weg kunnen vliegen. zo heb je geen last van vliegende mieren in je huis :lol: .
-Lasius Niger | 30 werksters
-Lasius Flavus | 10 werksters
-Messor Barbarus | 50 werksters
-Pheidole Pallidula | 55 werksters | 2 soldaten! :D
-Crematogaster Scuttelaris | 9 werksters
Helico
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 maart 2021
Gender:

Re: Bruidsvlucht in afgesloten ruimte?

Bericht door Helico »

Ik vroeg het me al af, dus op zich lukt het wel, natuurlijk zullen ze wel weg moeten vliegen, dus moet de gesloten wereld tijdelijk een open wereld worden.
Maar gaat de nest wel verder, of is er dan te veel storing geweest?
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Bruidsvlucht in afgesloten ruimte?

Bericht door emier »

ik ken mensen die messor barbarus en lasius niger kolonies hebben met alates, zij hebben geprobeerd ze te laten vliegen wat altijd faalde. er zijn maar enkele gevallen waarbij het perongeluk lukt, niet vanuit gaan dat het lukt dus. nadat er geslachtsdieren zijn gaat de kolonie gewoon verder en het volgende jaar maken ze die waarschijnlijk nog eens tot de kolonie gewoon sterft
Plaats reactie