reageerbuis vervangen

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
hein
Junior lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 november 2020
Leeftijd: 16

reageerbuis vervangen

Bericht door hein »

hoi
ik had een vraag over een reageerbuis. mijn Pheidole Phallidula waar het erg goed mee gaat is het water verdampt al een tijd geleden om de zoveel tijd water aangeboden maar als de kolonie groter word is dit niet de beste manier met ontsnappen ens. dus mijn vraag was hoe je een kolonie laat verhuizen naar een nieuw reageerbuisje?
gerrit
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 29 december 2018
Locatie: veenendaal
Gender:
Leeftijd: 42

Re: reageerbuis vervangen

Bericht door gerrit »

Wat ik altijd doe is het nieuwe buisje donker maken en water erin aanbieden en het oude buisje in het licht leggen zodat de mieren opzoek gaan naar een betere nestomgeving
2 x lasius niger
1 x myrmica rubra
1x camponotus ligniperda
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: reageerbuis vervangen

Bericht door emier »

gerrit schreef: 01 mar 2021, 07:56 Wat ik altijd doe is het nieuwe buisje donker maken en water erin aanbieden en het oude buisje in het licht leggen zodat de mieren opzoek gaan naar een betere nestomgeving
dit kan alleen erg lang duren en dan zitten ze dus al die tijd in slechte condities en een beetje stress. als je het oude nest altijd al in het licht hebt gehad zal het licht ook niks meer doen omdat ze er al aan gewend zijn. en als het lang genoeg duurt zal je kolonie ook weer aan het licht wennen.

ik zou je kolonie gewoon op de volgende manier verhuizen; je maakt een nieuw buisje klaar, op het uiteinde smeer je aan de binnenkant 1cm droge talk zonder alcohol. je draait het buisje om en tikt even tegen het uiteinde van het buisje zodat al het loszittende talk het buisje uitvalt. nu kun je het oude buisje op het nieuwe buisje zetten en tik je de mieren uit het oude buisje. dit zal even wat stress geven, maar de korte stress is beter dan de langdurige stress met slechte conditities
hein
Junior lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 november 2020
Leeftijd: 16

Re: reageerbuis vervangen

Bericht door hein »

oke bedankt ik ga het proberen!
hein
Junior lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 november 2020
Leeftijd: 16

Re: reageerbuis vervangen

Bericht door hein »

oke bedankt ik ga het proberen!
Robbe303
Berichten: 26
Lid geworden op: 31 juli 2020

Re: reageerbuis vervangen

Bericht door Robbe303 »

Als ik dat doe dan zijn er altijd een paar werksters in het oude buisje die niet vallen en daardoor niet verhuisd geraken. Weet je een oplossing hiervoor?
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: reageerbuis vervangen

Bericht door emier »

harder tikken, of met een entomolgische pincet ze er uit halen.
Jobg
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 30 maart 2020
Gender:
Leeftijd: 19

Re: reageerbuis vervangen

Bericht door Jobg »

Als je genoeg tikt vallen ze er vanzelf uit
Plaats reactie