Beginners Vragen....

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans53
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 mei 2017
Gender:

Beginners Vragen....

Bericht door Hans53 »

---
Hallo,

Ik ben Hans, 67 jaar en had mijn een paar jaar geleden al eens aangemeld hier, maar daarna is er

veel gebeurd en is er verder niets van gekomen.

Toch is de interesse in mieren er steeds wel gebleven.

Nu heb ik eigenlijk een paar vraagjes om te beginnen, voordat ik ook maar iets ga aanschaffen.

Ik heb verschillende filmpjes en stukjes gelezen over de firma "mierenboerderij "

Ik vind zelf die gips - uitvoeringen er wel erg netjes uitzien en dan bijvoorbeeld de middelste maat.

Nu eerst mijn vraag....jullie zullen deze spullen van hun best wel kennen en wat vinden jullie daarvan??

Ik zat te denken aan een simpele mier om mee te beginnen, bijvoorbeeld de Lasius niger.

Maar nu moet ik zeggen dat als ik iets ga opzetten, dat ik er dan wel erg veel naar kan kijken

en niet alles steeds moet afdekken met folie of zoiets. :roll:

Kunnen mieren er aan wennen om niet in het donker te zitten ??

Dit zijn alvast een paar begin-vraagjes en er zullen er vast nog wel meer komen. :mrgreen:

Afbeelding

---
Afbeelding
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Beginners Vragen....

Bericht door emier »

niks halen daar, je betaalt alleen voor uiterlijk, en te veel ook. voor mieren zijn het geen fijne nesten. je kan beter kijken bij antheap.nl of qualityants.

elke beginnersmier kan je aan licht laten wennen, gewoon houden op de manier zoals je ze wilt bekijken en je kan kijken zoveel je wilt
Gebruikersavatar
Hans53
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 mei 2017
Gender:

Re: Beginners Vragen....

Bericht door Hans53 »

emier schreef: 07 apr 2021, 22:09 niks halen daar, je betaalt alleen voor uiterlijk, en te veel ook. voor mieren zijn het geen fijne nesten. je kan beter kijken bij antheap.nl of qualityants.

elke beginnersmier kan je aan licht laten wennen, gewoon houden op de manier zoals je ze wilt bekijken en je kan kijken zoveel je wilt
Bedankt voor je reactie, maar ik heb eens bij hun gekeken en bij "qualityants" waren die dingen

bijna hetzelfde en de prijzen zijn ook vergelijkbaar en bij die andere "antheap" zie ik alleen maar

kleine onduidelijke foto's met een klein stukje tekst daarbij die ik niet verder kan openen om

goed te lezen en te bekijken :roll:

Of zie ik het verkeerd?

Zijn er nog anderen hier die er iets over kunnen zeggen?

---
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Beginners Vragen....

Bericht door Kegge »

emier schreef: 07 apr 2021, 22:09 niks halen daar, je betaalt alleen voor uiterlijk, en te veel ook. voor mieren zijn het geen fijne nesten. je kan beter kijken bij antheap.nl of qualityants.

elke beginnersmier kan je aan licht laten wennen, gewoon houden op de manier zoals je ze wilt bekijken en je kan kijken zoveel je wilt
Ik heb zelf een aantal items gekocht bij Mierenboerderij.nl en ben daar heel content mee. "Uiterlijk", "te veel" en "beter" ( en "content" ) is subjectief en helpt de potentiële starter met de hobby niet veel. Probeer wat objectiever te blijven zodat de nieuweling zelf de keuze kan maken wat hij/zij wel of niet wil aanschaffen. Een disclaimer zoals: "dit is natuurlijk alleen maar mijn mening," helpt ook.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Beginners Vragen....

Bericht door Kegge »

Hans53 schreef: 08 apr 2021, 09:13
emier schreef: 07 apr 2021, 22:09 niks halen daar, je betaalt alleen voor uiterlijk, en te veel ook. voor mieren zijn het geen fijne nesten. je kan beter kijken bij antheap.nl of qualityants.

elke beginnersmier kan je aan licht laten wennen, gewoon houden op de manier zoals je ze wilt bekijken en je kan kijken zoveel je wilt
Bedankt voor je reactie, maar ik heb eens bij hun gekeken en bij "qualityants" waren die dingen

bijna hetzelfde en de prijzen zijn ook vergelijkbaar en bij die andere "antheap" zie ik alleen maar

kleine onduidelijke foto's met een klein stukje tekst daarbij die ik niet verder kan openen om

goed te lezen en te bekijken :roll:

Of zie ik het verkeerd?

Zijn er nog anderen hier die er iets over kunnen zeggen?

---
Beste Hans,

Wat ik zelf heb gedaan toen ik begon met deze hobby was bij Mierenboederij.nl precies datzelfde gipsen nest aanschaffen wat je laat zien, met wat extra atributen zoals een warmtemat, een buisje met fruitvliegjes, anti-uitbraakolie en een jonge Lasius Niger kolonie.

Nadat ik mij wat meer had ingelezen in deze fascinerende hobby kwam ik erachter dat een jonge kolonie meer dan genoeg heeft aan de ruimte in de reageerbuis waarin het al woont. Pas als de kolonie meerdere van dat soort buisjes kan vullen kan je de kolonie naar een ander type nest verhuizen. En dat nest kan dan gemaakt zijn van gips, of acryl of ytong enzovoort. Het bepalen van een juist materiaal hangt vooral af welke soort mier je erin wilt houden. En de één vindt de esthetiek van het product en de prijs die daarbij hoort belangrijker dan de ander. Lasius Niger is een heel verdraagzame soort die makkelijk te houden is en naar mijn mening toch heel leuk is om te houden. Voor mij is namelijk niet zozeer de mate van exotische afkomst van belang, maar het zorgen voor de kolonie om het tot volle wasdome te laten komen.

De eerste aanschaf bij Mierenboerderij.nl was voor een deel "te vroeg" gaedaan, maar aangezien het geen brood eet wacht het rustig totdat het gebruikt kan gaan worden als één van mijn kolonies groot genoeg is geworden.

Kijk eens bij de vele blogs die op dit forum gepubliceerd zijn en laat ze je inspireren zodat je zelf de keuze kan maken die het beste bij jou past.

Mvg,
Kegge
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Beginners Vragen....

Bericht door emier »

Hans53 schreef: 08 apr 2021, 09:13
emier schreef: 07 apr 2021, 22:09 niks halen daar, je betaalt alleen voor uiterlijk, en te veel ook. voor mieren zijn het geen fijne nesten. je kan beter kijken bij antheap.nl of qualityants.

elke beginnersmier kan je aan licht laten wennen, gewoon houden op de manier zoals je ze wilt bekijken en je kan kijken zoveel je wilt
Bedankt voor je reactie, maar ik heb eens bij hun gekeken en bij "qualityants" waren die dingen

bijna hetzelfde en de prijzen zijn ook vergelijkbaar en bij die andere "antheap" zie ik alleen maar

kleine onduidelijke foto's met een klein stukje tekst daarbij die ik niet verder kan openen om

goed te lezen en te bekijken :roll:

Of zie ik het verkeerd?

Zijn er nog anderen hier die er iets over kunnen zeggen?

---
toch kan ik je vertellen dat qualityants betere nesten verkoopt. Er word meer over kamers gedacht onder andere.
de shop van antheap is dd nog aan het "ontstaan" waardoor het er misschien wat onduidelijk uitziet. in welke nesten heb je interesse dan zorg ik er voor dat je grotere fotos te zien krijgt en dan geef ik uitleg over de nesten( heb direct contact met de eigenaar nml)
uiteraard wil ik je alle uitleg geven over hoe beide nesten werken en wat de + en - punten zijn van de nesten.
deltaromeo
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 november 2017
Locatie: Amsterdam
Gender:

Re: Beginners Vragen....

Bericht door deltaromeo »

Ik heb zelf ook een aantal malen dingen gekocht bij mierenboerderij.nl en altijd goeie spullen gekregen en veel service gekregen toen ik dat nodig had.
Ik herken dus ook niets van de negativiteit die Emier hier weergeeft en kan mierenboerderij van harte aanbevelen.
Uit het laatste antwoord begrijp ik dat Emier betrokken is bij die andere mierenwinkel(s?) en dus misschien een bevooroordeelde mening geeft ?
... en voor alle duidelijkheid: ik heb nog nooit iets bij die mierenwinkels gekocht die Emier noemt en heb daar dus ook geen oordeel over.
Messor barbarus
Polyrhachis dives
Acromyrmex octospinosus
Gebruikersavatar
Hans53
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 mei 2017
Gender:

Re: Beginners Vragen....

Bericht door Hans53 »

@ Kegge

@ deltaromeo

Bedankt voor jullie serieuze reacties.. :!:

Die andere van " Emier "neem ik voor "kennisgeving" aan en leg ik naast mij neer :lol:

Maar eerst heel lang een kolonie opbouwen alleen in een reageerbuisje, zal waarschijnlijk wel kunnen,

maar hoe geef je ze dan te eten ?

Als ik daar één [ en dan misschien het kleinste ] nest op aansluit en een voerplaats aansluit , komen ze toch wel uit

hun buisje om eten te zoeken, ook al kan dat even duren :roll:

En als ik al veel gezien heb, dan eten de Lasius nigers alleen maar honingdrank en suikerwater?

Geen zaden of fruitvliegjes?

---
Afbeelding
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Beginners Vragen....

Bericht door emier »

mijn mening basseer ik op eigen ervaring en ervaring die ik zie van tientallen andere mensen die met duidelijke argumentatie komen. Geen van allen heeft belang bij het promoten van een van de door mij genoemde winkels. ook ik niet. behalve natuurlijk de nieuwe producten die ze met enige regelmaat "releasen". maar dat is natuurlijk bij elke winkel zo.
Ik denk dat als je bij 1 van de shops koopt die ik genoemd heb(voornamelijk antheap), je je zal aansluiten bij mijn mening.
Het is nml lastig te weten dat er lekkerder voedsel is als je niet weet dat er lekkerder voedsel is en je je eigen voedsel al lekker vind
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Beginners Vragen....

Bericht door emier »

Hans53 schreef: 08 apr 2021, 21:10 @ Kegge

@ deltaromeo

Bedankt voor jullie serieuze reacties.. :!:

Die andere van " Emier "neem ik voor "kennisgeving" aan en leg ik naast mij neer :lol:

Maar eerst heel lang een kolonie opbouwen alleen in een reageerbuisje, zal waarschijnlijk wel kunnen,

maar hoe geef je ze dan te eten ?

Als ik daar één [ en dan misschien het kleinste ] nest op aansluit en een voerplaats aansluit , komen ze toch wel uit

hun buisje om eten te zoeken, ook al kan dat even duren :roll:

En als ik al veel gezien heb, dan eten de Lasius nigers alleen maar honingdrank en suikerwater?

Geen zaden of fruitvliegjes?

---
je kan een klein buitenwereldbakje (ofwel "arena" wat het eigenlijk niet is) aansluiten, dan kun je op de zijkanten anti uitbraak smeren zoals fluon of talk met alcohol. als je buitenwereld een naar binnenstaande laag heeft(zoals de meeste buitenwerelden met deksel) kan je ook plafluon gebruiken. Dit is fluon die je aan de binnenkant van die opstaande rand smeert, dit beter dan gewoon fluon en vaak ook andere soorten(sommige soorten kunnen moeilijker over talk komen dat over fluon). In dit bakje kan je dan voeren.
ook kan je in het buisje voeren, hierbij moet je alleen goed opletten op het geven van vloeistoffen. in een reageerbuis verzuipen mieren er nml sneller in dan op een vlak oppervlak.
Je kan ook feeder inserts(antheap) halen die 2 troggen hebben, 1 voor insecten en 1 waar je je vloeistoffen in kan doen, dat kun je gladstrijken en dan is de kans op verdrinken minimaal.(iets met watertension)

het heeft geen zin om een nest aan te sluiten aan je kolonie als ze die niet gebruiken, ze zullen het niet gebruiken, er een vuilnisbelt van maken(wat nog lastiger schoon maken is dan als ze het in de buitenwereld gooien) of ze verhuizen er in en je mieren hebben een veel te groot nest.
als je een buitenwereld aansluit zullen ze daar na een tijdje zeker zoeken naar voeding, zorg er alleen voor dat het reageerbuisje dan in de buitenwereld ligt of dat het buisje naar de buitenwereld niet te lang is, dit bespaart onder andere energie.

nee, lasius niger eet meer dan honingdauw en suikerwater, ook jelly en insectjes.
ze hebben een zoetstof en een proteinebron nodig.
de beste zoetstof tussen suikerwater en honingdauw is honingdauw, dit omdat honingdauw veel meer voedingsstoffen heeft dan suikerwater die mieren nodig hebben. Mijn ervaring is dan ook dat ze honingdauw beter aannemen dan suikerwater.
qua insectjes kun je het beste kleine redrunners of fruitvliegjes geven. dit omdat zij in verhouding de meeste nuttige voedingsstoffen bevatten en meer vlees per volume hebben dan dubias en meelwormen.
Lasius niger eet geen zaden, de soorten die zaden eten zijn eerder de messor soorten.
Lasius niger zal weinig doen met zaden, mogelijk dat ze proberen het mierenbrood er af te halen. Maar dan kan je beter gewoon een andere zoetstof geven. zaden geven zal waarschijnlijk alleen resulteren in een hoop bende en buisjes die je vaak moet vervangen.

Als je lasius niger zoekt stuur me dan een pm, dan kan je van mij een kolonie overnemen of kan ik je een ander goedkoop adresje geven
deltaromeo
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 november 2017
Locatie: Amsterdam
Gender:

Re: Beginners Vragen....

Bericht door deltaromeo »

Hans,
Eten geven kun je bv doen in de arena. Het (begin) nest kan goed in een reageerbuisje en dat sluit je aan op een bak(je) (de arena). Dan kun je mieren goed zien en geeft je de mogelijkheid het eten wat ze niet eten of de restanten weg te halen. Datzelfde geldt ook voor suikerwater en gewoon water. Meestal maken de mieren ook wel een hoekje in de arena waar ze hun afval naar toe brengen wat jij dan ook weer kan weghalen.
Bijna alle mieren hebben eiwitten nodig ( als uitzondering bv de bladsnijders) en dat geef je in de vorm van bv insecten of een stukje gekookte kip of gekookt ei. Dat hangt ook weer af van welke soort mier je neemt. Insecten kun je in de winkel of online kopen en dan bv in de vriezer bewaren. Er zijn een paar soorten ( bv de Messor barbarus) die zaden "eten" voor de koolhydraten en dus dan bijna geen suikerwater nodig hebben Je schrijft dat je er veel naar wilt kunnen kijken. Veel soorten ( zoals ook Lasius niger) hebben een winterrust. Dwz dat ze eigenlijk een aantal maanden wat koeler moeten staan en er dus minder activiteit zal zijn. Dat geldt niet voor de meer tropische soorten, die zijn het hele jaar door actief. Zelf heb ik geen Lasius niger gehad.. ik vind ze te klein en geef de voorkeur aan iets grotere mieren. Heb ze trouwens al genoeg in de tuin.
Bovenstaande zijn wat algemeenheden. Afhankelijk van welke soort je gaat houden kun je de verzorging verder invullen.
Messor barbarus
Polyrhachis dives
Acromyrmex octospinosus
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Beginners Vragen....

Bericht door emier »

lasius niger hoeft niet per se in winterrust, hewel ze het er wel beter door zullen doen.
Als eerste soort gelijk een exotische(buiten europa) soort halen raad ik af, dit omdat deze soorten vaak veel sneller groeien en net wat speciefiekere condities nodig hebben.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Beginners Vragen....

Bericht door Kegge »

Hans53 schreef: 08 apr 2021, 21:10
Maar eerst heel lang een kolonie opbouwen alleen in een reageerbuisje, zal waarschijnlijk wel kunnen,

maar hoe geef je ze dan te eten ?

---
Een handige en goedkope oplossing is om het reageerbuisje in een lege gebruikte ijsbak of bakje van "de Chinees" te leggen. De randen van het bakje smeer je in met anit-uitbraakolie (kan je makkelijk zelf maken van alocohol en babypoeder) zodat de mieren niet uit het bakje kunnen wandelen.

Lasius Niger doet het prima op en dieet van fruitvliegkes en suikerwater. In een vakje van een doordrukstip van medicijnen stop ik klein stukje watten en daar druppel ik suikerwater op.

Fruitvliejes koop ik bij de lokale dierenwinkel. Ik vries de vliegjes in en heb opgemerkt dat Lasius Niger deze ongeveer 6 weken na invriezen blijft acccepteren. Daarna herhaal ik het proces. Omdat ik niet heel veel vliegjes nodig heb kweek ik ze niet zelf want ik vermoed dat ik dan met vele duizenden vliegjes kom te zitten.

Ik leg ook altijd nog een reageerbuisje met gewoon kraanwater in het bakje zodat er altijd vers water aanwezig is. Volgens mij is het niet echt nodig maar het stelt mijzelf vooral gerust.

Het buisje waar het nest in zit sluit ik af met een pluk watten met een stukje van een drinkrietje zodat de ingang mooi klein is. Om het buisje heb ik een kokertje van aluminiumfolie gedaan zodat het nest donker blijft.

Er is verschil van inzicht over of mieren in het donker moeten zitten. Ik denk dat het niet noodzakelijk is maar probeer zelf de natuurlijke omstandigheden zoveel mogelijk na te bootsen. Feit is wel dat mieren vooral gestresst raken door het optillen en bewegen van het nest. Dus bij een verduisterd nestje is het zaak zo weinig mogelijk te willen kijken.

Mijn eigen observatie is dat als je heel rustig in een vloeiende beweging het buisje oppakt en niet heen en weer schud de Lasius Niger niet in paniek raakt en je dus best zo nu en dan naar de groei van de kolonie kan kijken.

Het is verder ook gewoon een proces van uitproberen wat je zelf handig en prettig vindt. Lasius Niger is heel vergevingsgezind en kan tegen een figuurlijk stootje. En de gynes van de Lasius Nigere lopen over een paar maanden weer in heel grote getale over straat, zo voor het oppakken.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Hans53
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 mei 2017
Gender:

Re: Beginners Vragen....

Bericht door Hans53 »

---
Ik leer en lees steeds meer en ook video's die op y.t. langskomen en er wordt ook

steeds meer duidelijk.

En ook moet zeggen dat een "natuurlijke" bak toch eigenlijk wel het mooiste is, maar waar ik veel

problemen mee zie is het uitbreken van de mieren.

Ik denk niet dat ik ooit zal vertrouwen op die uitbraakolie :roll:

Dus mijn gedachten gaan nu een beetje richting een beginnende kolonie in een reageerbuisje die opengemaakt

in een afgesloten arena ligt waar ik ook voeding kan geven.

Of weet iemand groteren bakken die kant en klaar te koop zijn met GOED afsluitbare deksels met gaas

waar ik iets "natuurlijks" in kan doen ?

Hoe groot zijn die standaard reageerbuisjes waar die kolonies in zitten ivm eventueel de grote van een afgesloten arena?

---
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Beginners Vragen....

Bericht door Kegge »

Hans53 schreef: 10 apr 2021, 08:21 ---
Ik leer en lees steeds meer en ook video's die op y.t. langskomen en er wordt ook

steeds meer duidelijk.

En ook moet zeggen dat een "natuurlijke" bak toch eigenlijk wel het mooiste is, maar waar ik veel

problemen mee zie is het uitbreken van de mieren.

Ik denk niet dat ik ooit zal vertrouwen op die uitbraakolie :roll:

Dus mijn gedachten gaan nu een beetje richting een beginnende kolonie in een reageerbuisje die opengemaakt

in een afgesloten arena ligt waar ik ook voeding kan geven.

Of weet iemand groteren bakken die kant en klaar te koop zijn met GOED afsluitbare deksels met gaas

waar ik iets "natuurlijks" in kan doen ?

Hoe groot zijn die standaard reageerbuisjes waar die kolonies in zitten ivm eventueel de grote van een afgesloten arena?

---
Vor een beginner is het echt niet aan te raden met een natuurlijke bak te beginnen. Het is namelijk een stuk lastiger om de luchtvochtigheid op het juiste peil te houden als belangrijkste reden naast een aantal andere.

Als je kiest voor Lasius Niger dan werkt de anituitbraakolie verder prima en als het goed is aangebracht ontsnapt er niet één van de dames. De meeste inheems soorten hier gedragen zich prima als er antiuitbraakolie wordt gebruikt.

Een afgesloten bak kan zeker wel maar als de bak heel goed afsluitbaar is, is het meestal tegelijk ook lastig om open te maken wat voor onrust in het nest kan zorgen. Daarnaast kunnen mieren over je deksel gaan wandelen zodat als je het open maakt de mieren meteen ook buiten zijn. Ook zijn de diertjes nogal rap en op het moment dat ze alleen al in de buurt van je deksle zitten sprinten er een aantal de vrije wereld in op het moment dat je het deksel naar de vrijheid hebt geopend ;)

De twee meest gangbare maten voor een reageerbuis met beginnende kolonies zijn 10 en 15/16 CM.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Hans53
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 mei 2017
Gender:

Re: Beginners Vragen....

Bericht door Hans53 »

---
@ Kegge

Bedankt weer voor je reactie :!:

Weer een hoop gelezen en bekeken en kwam toen enkele keren op deze "zand-boerderij" van hun terecht.

Daar zit dus ook een goede deksel op en dan zou ik eventueel voor de zekerheid, voor bij het openen van

de deksel voor voer etc. de rand kunnen insmeren met die olie.

Geeft mij dan toch een beetje meer "zekerheid" in mijn gevoel :lol:

Ik moet namelijk ook rekening houden met verschillende hulpverleensters die [ helaas ] regelmatig bij mij komen.

Die vrouwen zullen er niet gek op zijn dat er mieren kunnen ontsnappen en ik wil ze niet tegen de haren strijken :mrgreen:

Iemand ervaring met deze manier??

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

---
Afbeelding
deltaromeo
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 november 2017
Locatie: Amsterdam
Gender:

Re: Beginners Vragen....

Bericht door deltaromeo »

Hans,
Mooi dat je je goed voorbereid !

Mijn voorkeur gaat uit naar bakken van Antstore in Berlijn. Die hebben werkelijk bijna alles voor de mierenbehuizing. https://www.antstore.net

Kijk bv eens dit youtube filmpje over een setup voor Messor soorten: https://www.youtube.com/watch?v=WW2wRQJcRVU
Er is ondertiteling in het Engels.

Er is ook filmpje speciaal over anti-uitbraak. https://www.youtube.com/watch?v=e27xr13tj9M
Hier zie je dat er een klein tussenraam ligt tussen bak en deksel. Die smeer ik (aan de onderkant) in met olijfolie en dan het deksel erop. Zo kun je gemakkelijk het deksel verwijderen zonder dat de mieren ontsnappen.
Persoonlijk heb ik het niet zo op Fluon of talk. Olijfolie is "onzichtbaar" en heeft mijn voorkeur. Eens in de zoveel tijd wel opnieuw aanbrengen en eventueel plakstof verwijderen.

Hier is nog een filmpje met uitleg voor beginners https://www.youtube.com/watch?v=wqZ7LRmXbDk
Helaas zijn er sommige artikelen die ze niet naar het buitenland versturen

Zijn nog wel meer interessante filmpjes.. https://www.youtube.com/channel/UCg8ZO8 ... ZqT3Eu-86A

Succes met je voorbereiding.
Messor barbarus
Polyrhachis dives
Acromyrmex octospinosus
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Beginners Vragen....

Bericht door emier »

Kegge schreef: 10 apr 2021, 10:34
Hans53 schreef: 10 apr 2021, 08:21 ---
Ik leer en lees steeds meer en ook video's die op y.t. langskomen en er wordt ook

steeds meer duidelijk.

En ook moet zeggen dat een "natuurlijke" bak toch eigenlijk wel het mooiste is, maar waar ik veel

problemen mee zie is het uitbreken van de mieren.

Ik denk niet dat ik ooit zal vertrouwen op die uitbraakolie :roll:

Dus mijn gedachten gaan nu een beetje richting een beginnende kolonie in een reageerbuisje die opengemaakt

in een afgesloten arena ligt waar ik ook voeding kan geven.

Of weet iemand groteren bakken die kant en klaar te koop zijn met GOED afsluitbare deksels met gaas

waar ik iets "natuurlijks" in kan doen ?

Hoe groot zijn die standaard reageerbuisjes waar die kolonies in zitten ivm eventueel de grote van een afgesloten arena?

---
Vor een beginner is het echt niet aan te raden met een natuurlijke bak te beginnen. Het is namelijk een stuk lastiger om de luchtvochtigheid op het juiste peil te houden als belangrijkste reden naast een aantal andere.

Als je kiest voor Lasius Niger dan werkt de anituitbraakolie verder prima en als het goed is aangebracht ontsnapt er niet één van de dames. De meeste inheems soorten hier gedragen zich prima als er antiuitbraakolie wordt gebruikt.

Een afgesloten bak kan zeker wel maar als de bak heel goed afsluitbaar is, is het meestal tegelijk ook lastig om open te maken wat voor onrust in het nest kan zorgen. Daarnaast kunnen mieren over je deksel gaan wandelen zodat als je het open maakt de mieren meteen ook buiten zijn. Ook zijn de diertjes nogal rap en op het moment dat ze alleen al in de buurt van je deksle zitten sprinten er een aantal de vrije wereld in op het moment dat je het deksel naar de vrijheid hebt geopend ;)

De twee meest gangbare maten voor een reageerbuis met beginnende kolonies zijn 10 en 15/16 CM.
10cm? dat lijkt me eigenlijk wel klein.
Mijn ervaring is nml dat dit formaat zo snel leeg is dat je bijna elke maand een nieuwe buisje moet vervangen.
daarom zou ik dit formaat buisje zeker niet aanraden en niet proberen te besparen op 5 cent ofzo
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Beginners Vragen....

Bericht door emier »

Hans53 schreef: 10 apr 2021, 13:54 ---
@ Kegge

Bedankt weer voor je reactie :!:

Weer een hoop gelezen en bekeken en kwam toen enkele keren op deze "zand-boerderij" van hun terecht.

Daar zit dus ook een goede deksel op en dan zou ik eventueel voor de zekerheid, voor bij het openen van

de deksel voor voer etc. de rand kunnen insmeren met die olie.

Geeft mij dan toch een beetje meer "zekerheid" in mijn gevoel :lol:

Ik moet namelijk ook rekening houden met verschillende hulpverleensters die [ helaas ] regelmatig bij mij komen.

Die vrouwen zullen er niet gek op zijn dat er mieren kunnen ontsnappen en ik wil ze niet tegen de haren strijken :mrgreen:

Iemand ervaring met deze manier??

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

---
Zeker een optie, wel oppassen met bevochtigen, als je te veel geeft kan je de kamers namelijk laten instorten wat niet echt fijn is. te droog moet je t ook niet houden want dan kan het instorten door de droogte.
Waarschijnlijk krijg je een soort zand, maar ik heb veel gehoord dat het geen lekker zand is.
daarom zou ik gewoon wat zand uit je tuin halen of bij een aquariumwinkel ofzo. dan weet je zeker dat het goed is
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Beginners Vragen....

Bericht door emier »

deltaromeo schreef: 10 apr 2021, 15:17 Hans,
Mooi dat je je goed voorbereid !

Mijn voorkeur gaat uit naar bakken van Antstore in Berlijn. Die hebben werkelijk bijna alles voor de mierenbehuizing. https://www.antstore.net

Kijk bv eens dit youtube filmpje over een setup voor Messor soorten: https://www.youtube.com/watch?v=WW2wRQJcRVU
Er is ondertiteling in het Engels.

Er is ook filmpje speciaal over anti-uitbraak. https://www.youtube.com/watch?v=e27xr13tj9M
Hier zie je dat er een klein tussenraam ligt tussen bak en deksel. Die smeer ik (aan de onderkant) in met olijfolie en dan het deksel erop. Zo kun je gemakkelijk het deksel verwijderen zonder dat de mieren ontsnappen.
Persoonlijk heb ik het niet zo op Fluon of talk. Olijfolie is "onzichtbaar" en heeft mijn voorkeur. Eens in de zoveel tijd wel opnieuw aanbrengen en eventueel plakstof verwijderen.

Hier is nog een filmpje met uitleg voor beginners https://www.youtube.com/watch?v=wqZ7LRmXbDk
Helaas zijn er sommige artikelen die ze niet naar het buitenland versturen

Zijn nog wel meer interessante filmpjes.. https://www.youtube.com/channel/UCg8ZO8 ... ZqT3Eu-86A

Succes met je voorbereiding.
hoevaak gebruik je olijfolie en met welke soorten?
ik hoor nml veel dat mieren er heel makkelijk in verdrinken of dat het heel snel volgegooid word met afval waardoor ze alsnog ontsnappen.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Beginners Vragen....

Bericht door Kegge »

emier schreef: 10 apr 2021, 17:29
10cm? dat lijkt me eigenlijk wel klein.
Mijn ervaring is nml dat dit formaat zo snel leeg is dat je bijna elke maand een nieuwe buisje moet vervangen.
daarom zou ik dit formaat buisje zeker niet aanraden en niet proberen te besparen op 5 cent ofzo
Ik heb vier beginnende kolonies in 10 cm buisjes sinds vorig jaar juli en ze zijn bij lange na niet leeg terwijl ze zelfs niet de koelkast in geweest zijn afgelopen winter. De 10CM is hetzelfde formaat waarin ik mijn eerste kolonie heb gekocht en dat werkte prima en ik heb er daarna zelf een partij van gekocht. Het mooie aan het formaat is ook dat het perfect past in een llege ijsbak van Hertog ijs ( of een ander merk als je een paar centen wilt besparen ) en de langere buizen van 15 CM, die ik ook heb, passen minder goed in deze bakken.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
deltaromeo
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 november 2017
Locatie: Amsterdam
Gender:

Re: Beginners Vragen....

Bericht door deltaromeo »

Emier, als jij gehoord hebt dat mieren hier makkelijk in verdrinken ben je verkeerd voorgelicht.

Op de (open) bovenkant van de bak ligt een raampje van glas .. met precies dezelfde buitenmaten.
afsluitrand.png
Daar overheen gaat het glazen deksel.
Het glas van de bak is 0,4 cm ( 4 mm) dik en de stroken van de raam zijn 3 cm breed. Je hebt dus aan elke zijde 2,6 cm "oversteek" Dit geldt voor een bak van 30x20x20cms. (LxBxH) Bij grotere bakken is de oversteek groter.
Op de onderkant van deze 4 strookjes van het raampje ( dus op deze 2,6 cm) smeer je de olijfolie. Daar kunnen de mieren dus zeker niet in verdrinken en ze kunnen er ook niets opleggen.
Wel kan er rondzwevend stof opkomen waardoor het na verloop van tijd "beloopbaar" wordt. Dan zie ik de mieren aan de onderkant van het deksel lopen maar kunnen ze nog steeds niet ontsnappen. Wel een seintje voor mij om de laag olijfolie ter verversen.
Je kunt natuurlijk ook Fluon of iets anders gebruiken maar ik vind olijfolie makkelijker. Is doorzichtig en beter bestand tegen water in de vorm van de condens druppels die er in de vochtige bladsnijder bakken nog wel eens voorkomen.

Als je nu het deksel van de bak afhaalt ( het raampje laten liggen ) heb je toegang tot de bak zonder dat de mieren kunnen ontsnappen.

Nog even voor alle duidelijkheid: dit is dus het systeem wat Antstore in Berlijn verkoopt. Of andere winkels dit ook aanbieden weet ik niet.

Dit gebruik ik voor al mijn mieren..
De frequentie van opnieuw aanbrengen hangt een beetje af van de hoeveelheid stof die in de bak rondzweeft. Bij de Messor is het hoogst zelden maar bij de bladsnijders zweeft er wel wat meer rond in de bak en daar moet het wat vaker..dan spreek ik over 2 tot 4 maanden. Zeker in de afvalbak.

Op het filmpje ( link in vorig bericht) over uitbraakbeveiliging is alles goed te zien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus
Polyrhachis dives
Acromyrmex octospinosus
Gebruikersavatar
Hans53
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 mei 2017
Gender:

Re: Beginners Vragen....

Bericht door Hans53 »

---
@ deltaromeo

Ik heb hun video's en spullen bekeken en ik moet idd zeggen dat het er echt heel

erg mooi en degelijk uit ziet :!:

Nu kijk ik echt niet naar een euro meer of minder, maar zij zijn toch wel behoorlijk "prijzig" :roll:

En het blijft voor mij toch echt ook mijn eerste poging / begin met een hopelijk nieuwe hobby.

Ik heb dus eigenlijk toch maar de knoop doorgehakt en besloten die "zand-boerderij" van de mierenboerderij.nl te

gaan aanschaffen en daar na tips van o.a. "Kegge" iets aan het zand te veranderen en misschien nog wel iets

van een eigen inbreng :lol:

Ik moet toch eens gaan beginnen, anders ben ik straks te "laat" om nog iets te doen :roll: :mrgreen:

Iedereen heel erg bedankt voor het "meedenken" en adviezen etc etc en ik ga jullie zeker ergens anders

op het forum vervelen met de opzet en vragen en vragen en vragen....

---
Afbeelding
Plaats reactie