Lasius Niger in chill modus?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Estebanneke
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 april 2021

Lasius Niger in chill modus?

Bericht door Estebanneke »

Beste mierenmensen!

Sinds een aantal weken ben ik in het bezit van een kleine kolonie Lasius Niger. Nu vraag ik me echter af of ze altijd zo pasief zijn of dat ik iets fout doe. Ze zitten namelijk de hele dag stilletjes in het nest en ik zie ze maar zelden buiten komen. Ze nemen af en toe een fruitvliegje aan, echter het druppeltje honing lijkt onaangeroerd. Natuurlijk weet ik dat het een geduldshobby is en daar heb ik me ook helemaal op ingesteld, echter vraag ik me af of ze altijd zo stilletjes zitten of dat er wellicht iets niet naar hun zin is. Er zitten wat vuiligheden in het watje (ik heb gelezen dat het hele schone dieren zijn) en het watje lijkt een beetje droog aan de nestkant (ze zitten ook wat in het watje gegraven). Wellicht lezen jullie dit of zien jullie aan de foto's meteen dat er iets niet juist is óf juist dat alles ok is en dat dit er allemaal bij hoort. In ieder geval zou ik eventuele tips of geruststelingen enorm op prijs stellen!

Groet,
Steven
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Lasius Niger in chill modus?

Bericht door Kegge »

Hi Steven,

Het is heel normaal dat de miertjes rustig in hun nest zitten want als het niet nodig is dan blijven ze veilig binnen. Als er eten nodig is dan gaan er één of twee van de dames op zoek buiten het nest. Omdat het een beginnende kolonie is, is er niet veel nodig en zal je weinig tot geen beweging zien. Naarmate de kolonie groter wordt, en dat duurt wel even inderdaad, dan zal je zien dat er vaker en meer werksters op pad gaan om het benodigde voedsel te vinden. Dat het watje in het buisje vuil wordt is helemaal niet erg. Bij mij raken ze uiteindelijk zelfs zwart maar de mieren schijnen er niet mee te zitten.
Laatst gewijzigd door Kegge op 12 apr 2021, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Estebanneke
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 april 2021

Re: Lasius Niger in chill modus?

Bericht door Estebanneke »

Hoi Kegge,

Bedankt voor de geruststelling! Logisch inderdaad.. als ik niks nodig heb blijf ik ook lekker op de bank liggen ;).

gr
Steven
Estebanneke
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 april 2021

Re: Lasius Niger in chill modus?

Bericht door Estebanneke »

Beste lezers,

Nou heb ik vorige week een spin gevangen, gedood en in een paar stukken geknipt. tot zover de chillmodus van mijn kolonie... iedereen kwam helpen met het verzamelen van voedsel. Maar nou hebben ze een deel van die spin op de larven gelegd en ik vroeg me af of dit kwaad kan? Het lijkt me dat zoiets kan gaan schimmelen ofzo?

gr Steven
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Lasius Niger in chill modus?

Bericht door emier »

nee kan geen kwaad, de spin heben ze op de larven gelegd zodat de larven zelf konden eten
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Lasius Niger in chill modus?

Bericht door Kegge »

Estebanneke schreef: 19 apr 2021, 15:09 Beste lezers,

Nou heb ik vorige week een spin gevangen, gedood en in een paar stukken geknipt. tot zover de chillmodus van mijn kolonie... iedereen kwam helpen met het verzamelen van voedsel. Maar nou hebben ze een deel van die spin op de larven gelegd en ik vroeg me af of dit kwaad kan? Het lijkt me dat zoiets kan gaan schimmelen ofzo?

gr Steven
Zoals Emier ook al zei is het geen probleem en kunnen de larven op deze manier zelf van het eten snoepen. Ik heb eens opgemerkt dat de werksters rondom een fruitvliegeje een cirkel van larven hadden gelegd die op die manier allemaal van het vliegje aan het eten waren. Ik vond dat heel bijzonder om te zien.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Estebanneke
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 april 2021

Re: Lasius Niger in chill modus?

Bericht door Estebanneke »

Bedankt voor de vlotte reactie heren!
Plaats reactie