messor barbarus kolonie

Alle Messor kolonies van de leden
Plaats reactie
wouvp15
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 maart 2021

messor barbarus kolonie

Bericht door wouvp15 »

dag allemaal
ik heb zins gisteren een kolonie messor barbarus met 50+ werksters, ik heb ze aan een arena met zand er in gedaan het zand is wel niet heel diep dat ze er niet in kunnen graven ik geef ze wat zaadjes en fruitvliegjes, maar ze leggen al hun zaadjes in de buis naar de arena, waarom doen ze dat?
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: messor barbarus kolonie

Bericht door emier »

het kan zijn dat er teveel zaden in het nest zitten, of dat het nest te vochtig is. ik zou me er niet te veel zorgen om maken
deltaromeo
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 november 2017
Locatie: Amsterdam
Gender:

Re: messor barbarus kolonie

Bericht door deltaromeo »

Ze zoeken altijd een plekje waar de zaadjes "veilig" zijn en laten ze liever niet ergens goed zichtbaar in de arena liggen. Leg eens een buisje of een stukje slang of een ander "verstopding" in een hoek van de arena. Dek dat eventueel af en als de mieren die locatie dan als "veiliger" beschouwen zullen ze de zaadjes verhuizen.
Messor barbarus
Polyrhachis dives
Acromyrmex octospinosus
wouvp15
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 maart 2021

Re: messor barbarus kolonie

Bericht door wouvp15 »

dank je wel voor jullie antwoord!!

nu heb ik nog een vraag mijn mieren werken alleen als het donker is als ik dan ligt schijn dan rennen ze alle maal terug naar binnen?
moet ik dan een handdoek over heel de arena leggen of de arena ligt laten
hein
Junior lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 november 2020
Leeftijd: 16

Re: messor barbarus kolonie

Bericht door hein »

Ik zou de arena niet bedekken want het is buiten ook niet altijd donker en het moet de natuur nabootsen zoals boven de grond want daar komt het eten etc. vandaan. Het nest moet wel zoveel mogelijk donker zijn
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: messor barbarus kolonie

Bericht door emier »

je buitenwereld hoef je niet te verduisteren, dat ze savonds actiever zijn heeft waarschijnlijk te maken met dat ze savonds minder concurrentie tegen zouden komen. het nest hoef je NIET te verduisteren, als je ze de hele tijd onbedekt laat dan wennen ze aan het licht en dan is er niks aan de hand en kun je zoveel kijken als je wilt
deltaromeo
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 november 2017
Locatie: Amsterdam
Gender:

Re: messor barbarus kolonie

Bericht door deltaromeo »

Een nest in het volle licht is onnatuurlijk voor je mieren en went nooit. Ze zullen er misschien mee leren leven maar in de natuur zullen ze altijd voor een donkere en dus voor een veiligere locatie kiezen. Licht in het nest zal ze stress geven en stress is nooit goed.
Messor barbarus
Polyrhachis dives
Acromyrmex octospinosus
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: messor barbarus kolonie

Bericht door emier »

je mieren wennen er wel degelijk aan, bewezen door mij met vele kolonies en vele andere mierenhouders die het hebben bewezen op vele verschillende soorten.
bij langere blootstelling aan licht zal er ook geen stres zijn. het is beter dat te doen dan elke week kiken, dan geef je ze elke week stres. laat je ze er aan wennen dan hebben ze 1 keer stres maar kun je onbeperkt kijken.
wouvp15
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 maart 2021

Re: messor barbarus kolonie

Bericht door wouvp15 »

Dankje wel voor jullie reacties

ik heb nog een vraag( ik heb Messor barbarus 50+ werksters) ik zou ze graag willen laten verhuizen naar een gips nest is het erg als dat gips nest een beetje te groot is (want het is toch beter te groot dan te klein of niet), ik heb een nest van de grote van een A4 papier.
vinden Messor barbarus zand leuk want in mijn arena zit zand maar het lijk alsof dat ze dat niet leuk vinden want ze leggen al hun afval en zo op een steen die net voor het buisje ligt en verder leggen ze ook niks en zie ik ze niet vaak
Jobg
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 30 maart 2020
Gender:
Leeftijd: 19

Re: messor barbarus kolonie

Bericht door Jobg »

Dat nest is echt nog veeeeeel te groot
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: messor barbarus kolonie

Bericht door emier »

gips is niet echt lekker materiaal voor messor ten eerste :roll:
dit omdat als het langdurig vochtig is het zacht word en dus nog makkelijker word voor messor er doorheen te graven.
een nest van a4 formaat is sowieso te groot. mijn 1000+ kolonie gebruikt net iets meer dan die oppervlakte
wouvp15
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 maart 2021

Re: messor barbarus kolonie

Bericht door wouvp15 »

dankje wel voor jullie reacties

de laatste 4 dagen zijn mijn mieren niet meer overdag te zien, zodra het donker is in mijn kamer dan komen ze naar buiten als ik dan mijn licht aan doe rennen ze kei snel terug naar hun nest.
weet iemand van jullie misschien hoe dat komt of wat ik zou moeten doen waardoor dat ze overdag wel naar buiten komen?
(ik heb de messor barbarus 55+)
Plaats reactie