Tijdschakelaar

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
robbygey
Lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 juni 2017
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 22

Tijdschakelaar

Bericht door robbygey »

Beste forumleden,

Ik heb nog niet zo lang geleden een messor kolonie in bezit gekregen. Ik zou deze kolonie (gehuisvest in reageerbuisje) graag gaan verwarmen met een warmtekabel die is aangesloten op een tijdschakelaar zodat deze niet dag en nacht aanstaat.
Nu vraag ik me af op welke momenten ik deze tijdschakelaar het beste instel om warmte af te geven voor de kolonie. Wanneer wel warmte geven? Wanneer niet? Pauzes in de warmtemomenten inlassen?
Gebruiken jullie een tijdschakelaar en hoe staat deze ingesteld?

Alvast bedankt voor de info en ervaringen!
- lasius niger gyne (1x) 2018
- messor barbarus (1x) 2019
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Tijdschakelaar

Bericht door Floris »

Overdag verwarmen en 's nachts niet?
Zorg dat de mieren kunnen kiezen of ze in een verwarmd deel van het nest zitten.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Tijdschakelaar

Bericht door Erikomanos »

Ik heb in het begin Mn Messor b. ook verwarmd dmv een warmtemat op een tijdschakelaar...nu verwarm ik ze continue.
Zo erg warm word het ook weer niet met een matje van 5 of 7w, ik weet niet hoe groot je nest is, hoeveel kabel je eronder/eromheen wilt leggen etc.
Maar zoals Floris zei, ik zou ook gaan voor de dag/nacht methode.
00:00-08:00 3uur uit, 1uur aan.
08:00-18:00 1uur uit, 4uur aan.
18:00-00:00 2uur uit, 2uur aan.
Zoiets, het zal helemaal liggen aan je setup.
Is je bak bijvoorbeeld gesloten zoals ik heb(met een losse deksel erop en wat benzinegaas voor ventilatie, weggewerkt in een gesloten tussenkast) zal er minder snel warmte ontsnappen of kou erin trekken dan een open bak in een open kamer.

Je zult zelf moeten zien of de Messor hun kroost meeneemt naar buiten naar de warmtebron, dat zag ik de mijne weleens doen in de wintertijd als ik de deur van Mn kast open trok. Dan weet je dat ze meer warmte nodig hebben!

Hopelijk heb je hier wat aan.
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
robbygey
Lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 juni 2017
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Tijdschakelaar

Bericht door robbygey »

Het is nog een kolonie met zijn eerste werksters, in een reageerbuisje.
Ik beschik over een warmtekabel van 3 meter van 25 watt.
Ik ben dus van plan het voorste van het reageerbuisje te verwarmen, en de warmtekabel te scheiden van het reageerbuisje met een handdoek waardoor het reageerbuisje niet overhit raakt.

Al zeker bedankt voor jullie antwoorden!
- lasius niger gyne (1x) 2018
- messor barbarus (1x) 2019
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Tijdschakelaar

Bericht door Erikomanos »

Klinkt goed, voor de zekerheid herhaal ik Floris zn antwoord die zeer belangrijk is: bied ze ook een alternatieve buis aan die niet bij/op/naast de warmtekabel ligt.

Succes!
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Tijdschakelaar

Bericht door Cheezix »

Mijn Campanorus cruentatus houdt van hoge temperaturen. Ze komen voor in Zuid-Europa en Noord-Afrika, dus daar is het vaak warm of heet. Maar ik weet ook dat het 's nachts flink kan afkoelen, dus een duidelijk dag en nacht ritme lijkt me heel natuurlijk. Mijn warmtelamp+warmtemat staan samen op een tijdschakelaar ingesteld op verwarmen tussen 06:00 - 22:00 uur. Zo hebben ze 2/3 deel van de dag genoeg warmte en 1/3 deel mag het best wat afkoelen. De bak is redelijk gesloten en is gevuld met flink wat zand en een paar stenen en een groot stuk hout en die absorberen natuurlijk ook de warmte die ze 's nachts nog een tijdje uitstralen.
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Vanberendonck
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 november 2020
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Tijdschakelaar

Bericht door Vanberendonck »

Ik heb een schakelaar met temperatuur meter, zodra hij buiten de opgegeven parameters komt gaat hij verwarmen of afkoelen. Hetzelfde heb ik gedaan met een schakelaar/vochtmeter, die stuurt een huiskamer bevochtiger waarop ik een slang heb aangesloten, rechtstreeks in de terrarium
Plaats reactie