Acrylnesten

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Antfarmer98
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 april 2021
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 25

Acrylnesten

Bericht door Antfarmer98 »

Iemand ervaring met acrylnesten? Hoevaak moeten deze bevochtigd worden bij een mieren soort die weinig vraagt aan vochtigheid?

Betreft het onderhoud van het acrylnest is dit noodzakelijk om eens in de zoveel tijd het nest volledig schoon te maken?

En wat zijn de bevinden van acrylnesten van Anthouse.

Bij voorbaat dank voor de antwoorden
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Acrylnesten

Bericht door emier »

ik ben geen fan van acrylnesten, ze hebben vaak geen mooie look en de bevochtiging ben ik geen fan van.
elke keer dat je er een andere kolonie in doet zou ik het nest wel schoonmaken ja
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Acrylnesten

Bericht door Kegge »

emier schreef: 20 apr 2021, 13:51 ik ben geen fan van acrylnesten ... de bevochtiging ben ik geen fan van.
Wat is er, volgens jou, mis met het bevochtigingssysteem van acrylnesten?
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Antfarmer98
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 april 2021
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Acrylnesten

Bericht door Antfarmer98 »

emier schreef: 20 apr 2021, 13:51 ik ben geen fan van acrylnesten, ze hebben vaak geen mooie look en de bevochtiging ben ik geen fan van.
elke keer dat je er een andere kolonie in doet zou ik het nest wel schoonmaken ja
Wat mij een voordeel aan acrylnesten is dat juist het zicht heel goed is. Of denk ik hierin te verkeerd? Ik heb er namelijk geen ervaring mee. Bevochtigen zou via een spons moeten maar las iets dat wanneer het een slecht acrylnest is bijvoorbeeld uit China. Dat hierdoor het vocht snel in kamers kan lopen.. En dat wil ik uiteraard niet op mijn geweten hebben!

Een maandelijkse of jaarlijkse schoonmaak is dus niet noodzakelijk?
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Acrylnesten

Bericht door emier »

met acrylnesten heb je inderdaad wel iets beter zicht, maar dit is natuurlijke mede verantwoordelijk door de mieren hoe die zitten. en ik zou het dus niet om het zicht kopen.
zelf zou ik ze niet halen omdat ik niet echt vertrouwen heb in de bevochtiging, ik hoor namelijk wel eens dat het vrij makkelijk overloopt en net zoals gips dat het of vochtig of droog is
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Acrylnesten

Bericht door iasimov »

Ik heb ervaring met een acrylnest van Anthouse; daarin huist een Messor barbarus kolonie.
De bevochtiging gaat dmv twee 'paddenstoeltjes' van gips, waarvan het vlakke bovendeel in het acrylnest vocht afgeeft terwijl de steel van paddenstoel in een bakje water onder het nest hangt. Dat bakje hangt dan aan een elastiekje onder het nest. Als bevochtiger werkt dit goed, totdat je -na zo'n 2-3 weken- het water moet bijvullen. Dat is een vreselijk gepruts: de bedoeling zou zijn dat je het bakje vult en met handen tekort weer op het ophangende elastiek plaatst. Mijn oplossing is een gaatje prikken hoog in het waterbakje en met een injectiespuit weer bijvullen. Blijft lastig. :(
De kolonie doet het er goed in, maar een extra buitenwereld heb je beslist nodig, omdat het afval verwijderen ondoenlijk is in de geïntegreerde buitenwereld, waar de Messors zich in groten getale ophouden. Een plat verwarmingselement ligt als deksel bovenop de nestkamers met als isolatie een laagje golfkarton er bovenop. De kolonie groeit er wél uit, dus ik beraad me op uitbreiding.. :?:
Plaats reactie