Camponotus cruentatus (Cheezix)

Alle Camponotus kolonies van de leden
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Door het hete weer heb ik de warmtelamp maar uitgezet, want als hij nu aan staat komt de temperatuur in het terrarium boven de 35 graden uit. En we proberen het natuurlijk in huis ook niet onnodig warm maken.

Om de spinnen beter bereikbaar te maken voor de mieren had ik wat zaagsel in de webben gestrooid. Daardoor kunnen de mieren misschien de spinnen wel aanvallen. :P

Afbeelding


Ongeveer een week later zijn beide spinnen ineens verdwenen! Geen idee of ze ineens zijn gestorven of toch per ongeluk gevallen of door de mieren gegrepen in hun comfort zone. Ik ga binnenkort proberen de webben zoveel mogelijk weg te halen.

Ook vloog er twee dagen geleden ineens een hele dikke hommel naar binnen. Deze heb ik in een bakje gevangen en ingevroren. Daarna ontdooid en aan de mieren gegeven. Ze hebben er een hele tijd mee lopen rommelen, maar uiteindelijk ligt hij er nu nog. Hier een time-lapse video van de eerste 40 minuten 8 keer versneld:


"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Een vriend van mij vond bij de kringloop een muggenval voor €1,75 ofzo. Het ding werkt als een tierelier! Er zit een blauwe lamp in en een ventilator en hij werkt op usb-stroom, maar ik gebruik er gewoon een smartphone lader voor. Heel handig om snel aan eiwitten voor mijn mieren te komen. Vorig jaar had ik zelf geprobeerd zo'n val te maken met een doorgezaagde plantenspuit, een blauwe ledlamp en een soort wespenval constructie met plakband onderin, maar dat werkte voor geen meter. Dus ik was erg blij met dit ding. Hij werkt trouwens ook goed in onze slaapkamer tegen de muggen. Niets is zo irritant als in slaap willen komen terwijl er muggen om je hoofd zoemen...

Hieronder een paar foto's van hoe het ding eruit ziet. De vangst is van twee nachten in onze schuur met de deur open. :D


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Daarnaast nog in de achtertuin twee mooie kiekjes van twee vlinders genomen. Een Atalanta en een Dagpauwoog.

Afbeelding

Afbeelding
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Om eens een realistisch beeld te laten zien hier een foto zonder dat ik opgeruimd heb. Wel een paar dingetjes verplaatst, maar dit is hoe normaal gesproken mijn bureau eruit ziet:

Afbeelding


Verder ziet het binnen het terrarium er nu zo uit. Het is redelijk rustig boven de grond, maar zodra ik er een wesp in gooi komen ze met z'n allen naar buiten.

Afbeelding


Hier in het midden is nu de hoofdingang van het nest. De dode hommel is nu een soort muur die het zand deels tegenhoudt. :lol:

Afbeelding


Daarnaast ligt de tuin nu vol met overrijpe druiven en vijgen en daar komen veel wespen op af. Ze zijn alleen zo dronken dat ik ze zo met de tweezer op kan pakken haha. Dus ik vries er nu een heleboel in voor de herfst wanneer er straks weer veel minder insecten zijn.

Afbeelding
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Activiteiten van de hoofdingang:

"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Er zijn nu zoveel wespen beschikbaar dat de mieren ze inmiddels niet altijd meer accepteren. Eerst worden ze met een hoop bombarie overmeesterd en het nest in gesleept, maar dan als de wesp bijna dood is slepen andere mieren hem weer naar buiten. :roll:

Hier een paar actiefoto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



En dan nog iets heel geks. Ik vang af en toe een heel vreemd insect. Het lijkt op een soort mini bidsprinkhaanvlieg. Ik herinner me een video met een insect dat lijkt op een bidsprinkhaan in een wespen-outfit:




Nu lijkt dit beestje daar ook een klein beetje op, maar dan veel kleiner, dunner en het vliegt heel erg goed. En het heeft dus net als een bidsprinkhaan twee grijparmen aan de voorkant. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn:

Afbeelding
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Om 1 of andere reden wilt Youtube mijn 4K video niet hoger processen dan 1080p en ik kreeg ook de muziek er niet normaal in. Met wat omwegen zit de muziek er nu wel op, maar de resolutie is nog steeds 1080p, maar misschien dat niet veel mensen daar echt om geven.

Deze had ik dus al eerder willen plaatsen, maar beter laat dan nooit. Ik had ze een Atalanta vlinder cadeau gegeven en ze trokken hem direct het nest in, voordat ik mijn telefoon klaar had om te filmen:

"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Gisteren gebeurde er iets raars. Ik schoof de glazen deur een klein beetje open om een blaadje met een rups erop naar binnen te gooien. Normaal gesproken geeft dat lichte onrust, maar verder zijn ze er wel aan gewend. Maar ineens was er grote paniek en werd er bij de nestopening druk heen en weer gerend. Ik begreep niet waar al die commotie voor nodig was, dus ik keek eens goed wat er aan de hand was. Ineens zag ik een mier met een pop terug het nest in rennen. Vervolgens zag ik nog een paar andere mieren hetzelfde doen. En toen zag ik het: een berg poppen die buiten tegen het hout in de schaduw lagen! Echt geen idee wat er aan de hand is, maar het lijkt wel of ze binnen in het nest last krijgen van ruimtegebrek? Hier een foto waarbij ik de bewuste plek wat heb verduidelijkt met Photoshop, anders waren ze bijna niet zichtbaar:

Afbeelding

Ze brachten alle poppen naar binnen, maar momenteel liggen er opnieuw poppen op die plek. :?:


Opnieuw de glazen buitenwereld proberen...

Daarnaast heb ik besloten om de glazen pot opnieuw te gebruiken als buitenwereld, dus ik heb de groene slang weer aangesloten. De pot heeft heel lang droog gestaan met niets anders dan een kogelspin en een Lasius niger koningin, waarvan ik weinig hoop had (wegens gebrek aan vocht). Toch lopen er soms nu kleine werksters rond van dit bekende soort. In de andere glazen pot heb ik met succes een huisspin grootgebracht. Deze zat toevallig als baby-spin tussen de blaadjes die ik erin had gedaan en heb ik groter en groter zien worden (uiteraard door af en toe te voeren). De hele pot zit nu onderin vol met hangmat webben en dat is erg gaaf om te zien. De spin durft nu soms zelfs een wesp te pakken als deze niet te druk doet.

Hier een paar foto's van beide glazen potten. Ik heb de buitenwereld pot nog extra gevuld met droog zaagsel zowel tegen vocht als om overgebleven spinnenweb minder plakkerig te maken (het fijne houtstof blijft eraan kleven):


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Deze staat dus links van het terrarium en is uiteraard niet aangesloten op mijn mieren: :lol:

Afbeelding


En dan had ik ook nog een nachtvlinder gevoerd die ze werkelijk waar levend hebben gevild! Het lijkt bijna wel op gewoon vlees wat er onder die donzige buitenlaag zit. Heel bizar om te zien:

Afbeelding

Afbeelding


Ik zal ook nog later een video hiervan uploaden en nu hopelijk wel in 4K als Youtube tenminste een beetje mee wilt werken...
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Wegens tijdsgebrek hou ik het kort, maar als er grote veranderingen plaatsvinden dan deel ik die sowieso. Een paar benoemingswaardigheden om te vermelden:

Kortgeleden ontstond er ineens een 'sinkhole', waarschijnlijk door de droogte van de bovenste zandlagen en de hoeveelheid tunnels en kamers eronder. Inmiddels is hij weer gevuld, dus het heeft verder geen problemen gegeven. :)

Afbeelding


Gisteren was ik boomstammen aan het verplaatsen en ineens vond ik onder een boomstam een heel stel larven. Ik denk keverlarven, maar ze lijken ook een beetje op rupsen, maar die zitten normaal niet half onder de grond. Iemand een idee wat dit precies zijn?

Afbeelding

Afbeelding


Daarnaast is mijn huisspin flink gegroeid. Ik voer haar ook regelmatig, maar wespen wilt ze eigenlijk nooit meer hebben, want ze vindt die te wild.

Afbeelding

Afbeelding
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Opnieuw zijn er steeds grote verzamelingen poppen die buiten het nest worden opgeslagen. Ik heb echt het idee dat er ruimtegebrek is, want boven de grond is de luchtvochtigheid niet ideaal voor poppen. Wie weet hoeveel mieren, eieren, poppen en larven er onder de grond op elkaar gepropt zitten? Beneden aan de voorkant heb ik ook mieren zien lopen tussen de lava-stenen waartussen het zand bijna volledig is weggegraven. Ik heb deze plek nu expres donker gemaakt in de hoop dat ze deze ruimte ook vol zullen proppen, zodat ik straks een video kan maken als ik de boel eventjes weghaal.

Hieronder weer twee foto's. de achterzijde zit ook helemaal vol, zoals op een eerdere foto die ik liet zien, maar nu zijn het veel meer poppen.


Afbeelding

Afbeelding
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Omdat ik de glazen pot opnieuw heb aangesloten (en ik heb geleerd van de mijtenplaag) hou ik de pot nu warm en droog. Onder de pot ligt nu een warmtematje en ik heb een goedkoop usb-ventilatortje gekocht die nu droge lucht de pot in blaast. 's Ochtends zit er meestal condens tegen het glas, maar zodra de computer aan gaat is dit binnen no time weer weg. Ik zie geen mijten op mijn mieren, maar ik weet dat, mocht er zich weer ditzelfde probleem voordoen, dit geen complete ramp is voor de kolonie. De vorige plaag hebben ze immers ook prima overleefd!

Hier een paar foto's (wegens sneller laden van de pagina zal ik voortaan geen volle resolutie meer posten):


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Slepen met een halve mot: :lol:

Afbeelding


Daarnaast heb ik gisteren een dikke kruisspin aan de mieren gevoerd. In het begin gaf dit nogal wat problemen, want de spin is groot, sterk en erg handig met het ontsnappen via haar zijden draden. Uiteindelijk heb ik toch maar even geholpen met de elektrische vliegenmepper, maar toen was de spin nog lang niet meteen dood, dus ze hebben er toch wel nog wat voor moeten doen:




"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Dit is grappig. Ik maakte een video van de bezigheden rondom het broed buiten het nest en ik zie later pas dat na 25 seconden links in beeld het zand langzaam aan het instorten is. :shock: Wat ook leuk is om te zien zijn de vele onopvallende springstaarten die constant overal afval aan het opruimen zijn, zodat er geen schimmels of giftige stoffen ophopen. :D

Er gebeurt veel in deze time-lapse die de werkelijkheid vier keer sneller afspeelt:

"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

En we zijn na 100 berichten in iets minder dan 2 jaar nu officieel over de 30.000 views heen... :shock:

Afbeelding

Geen idee of dit ook allemaal echte bezoekers zijn of dat misschien zoekmachine bots ook geregeld de pagina bezoeken? Of misschien kijken sommige mensen meerdere keren per dag of er een nieuwe post is geplaatst? Het gekke is namelijk dat er zelden iemand een opmerking plaatst in het daarvoor bestemde topic. En ook bijna nooit iemand een post 'liked'. Dus ik heb het vermoeden dat er lang niet zoveel echte mensen meekijken dan dat het bezoekersaantal doet vermoeden. Toch leuk dat mijn blog wat belangstelling trekt. Daar zal ik natuurlijk niet om klagen. :P

Dus iedereen bedankt die echt interesse toont door het regelmatig lezen van mijn blog en het bekijken van mijn beelden! Zeer gewaardeerd! :D
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Het weer wordt slechter en de mieren lopen langzamer. De temperatuur in het terrarium is inmiddels gedaald naar 20 tot 25 graden Celsius. Volgende maand gaat de warmtelamp uit en is het officieel winterslaap voor de mieren. De mieren zijn nu nog zeker actief, maar ik zie geen grote bergen met poppen meer op de houtstronk buiten het nest. De glazen pot wordt nog wel druk bezocht en ik probeer regelmatig dode insecten te voeren. In de vriezer had ik een voorraadje krekels en wespen en die maak ik nu op, want die blijven denk ik niet meer goed t/m volgend jaar. Ook de muggenlamp is nog steeds in gebruik en levert nog steeds aardig wat kleine mugjes op als ik hem een week laat staan, maar wel veel minder dan twee maanden terug.

Hier een foto van het wespenkerkhof in de glazen pot:

Afbeelding
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Gisteren heb ik de warmtelamp uitgezet voor de winterslaap. De temperatuur blijft nu hangen op 19 a 20 graden en dat is voorlopig een goede temperatuur om de winter in Noord-Afrika na te bootsen (waar deze soort ook voorkomt). Dus voorlopig is het winterstop, dus alvast een fijne kerst, mooie jaarwisseling en tot volgend jaar! :D
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

De winterslaap is officieel voorbij! :D Geduldig hebben de mieren gewacht op de warmte en na het extreme winterse weer van afgelopen weken begint nu de zon flink te schijnen. Een mooi moment om de warmtelamp weer aan te zetten en de honing bij te vullen. De honingbuis was al sinds september 2020 leeg, dus ze hebben maanden op hun interne voorraden geleefd. Er was al die tijd nog genoeg activiteit te zien, alleen liepen ze wat langzamer dan normaal.

Ook heb ik een halve liter krekels besteld. Misschien wat veel, maar ze waren in de aanbieding en dat was goedkoper dan een paar losse krekels kopen.

Hier twee foto's van het zonnebaden onder de lamp en het slurpen van wat losse honing in de glazen pot (die nog steeds verbonden is met het terrarium):

Afbeelding

Afbeelding
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Carpenter Ants, oftewel timmermans mieren. Ze houden bij mij in ieder geval zeker weten van hout! :D

En de koningin is weer begonnen met eieren leggen, want ik heb ze zojuist gespot tussen de zonnebadende mieren:

Afbeelding


Daarnaast had ik steeds ontsnapte mieren rondlopen. Ik wist niet waar het lek zat, maar kwam er uiteindelijk vandaag pas achter dat ze het ijzergaas van het potje zo door hadden geknaagd dat ze een gat hadden gemaakt groot genoeg om er doorheen te gaan. Dit gaas is zo sterk dat ik het zelf niet kapot kreeg met een mes of schaar! Kun je nagaan... :shock:
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Afbeelding
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Hier een time-lapse van gisteren. Ze zijn weer lekker actief geworden en naast de graafwerkzaamheden zit er constant een kluit mieren op het stronkje te zonnebaden samen met wat broed.

Vergeleken met vorige jaren is het landschap aardig veranderd. Het begint steeds meer op Nederland te lijken. :lol:

"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Deze week wordt het weer iets kouder buiten, maar afgelopen week was het best lekker weer. Het weer buiten lijkt ook altijd effect te hebben op de mieren binnen. Zelfs terwijl ze toch eigenlijk opgesloten zitten in hun eigen ecosysteem. Gisteren hadden we de verwarming wat hoog staan, omdat het ineens weer kouder werd buiten. Dat voelen de mieren natuurlijk ook en ze besloten om veel broed buiten te leggen voor een extra zonnebad:


Afbeelding
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Wow! Zojuist voor het eerst een mannetje gespot! :shock: :shock: :shock: :mrgreen:

Afbeelding

Ik neem aan dat eventuele bruidsvluchten gecanceld worden, want het dak blijft in ieder geval altijd dicht! :lol:
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Afbeelding
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Plaats reactie