Acromyrmex octospinosus (deltaromeo)

Alle Acromyrmex kolonies van de leden
Plaats reactie
deltaromeo
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 november 2017
Locatie: Amsterdam
Gender:

Acromyrmex octospinosus (deltaromeo)

Bericht door deltaromeo »

Sinds juni 2019 heb ik een kolonie Acromyrmex octospinosus. Eerst wat ervaring opgedaan met mijn Messor barbarus en de Polyrachis dives. Toen dat goed ging heb ik deze (voor mij) grote stap gemaakt. Vanwege het feit dat ik geen (naar mijn zin) goede foto's kon maken heb ik lang geaarzeld om een blog te beginnen.
Heel lang nagedacht over de setup. Veel informatie gevonden op : http://www.leafcuttingants.com/index.html
Wat men daar zegt is dat het houden van bladsnijdermieren eigenlijk niet zo heel lastig is als er aan 2 voorwaardes wordt voldaan. Temperatuur zo constant mogelijk tussen 23 en 25 graden en een vochtigheid van meer dan 90%. Zelf wil ik daar aan toevoegen dat je heel goed moet nadenken over de setup cq bakken voor makkelijk onderhoud en mogelijke uitbreiding in de toekomst.
Zelf heb ik gekozen voor Antstore bakken. Die had ik ook al voor de andere kolonies. Zijn niet goedkoop maar wel heel goed. Als je begint heb je 3 bakken nodig. Een nestbak, hiervoor heb ik een 30x30x30 cms glazen bak met daarin een 20x20x20 glazen bak waar dan de schimmel in zit. Toen er nog niet genoeg schimmel was heb ik daar weer kleinere plastic bakjes in gehad om de luchtvochtigheid op peil te houden. Daarnaast een 20x20x20 bak als afval bak en een 20x30x20 bak als voederbak.
In de schimmelbak een dikke zandbodem ( als buffer voor de vochtigheid ) Ik was bang dat de luchtvochtigheid misschien niet altijd hoog genoeg zou zijn maar dat was wel het geval. Heb meer last gehad van overtollig vocht op de ramen en staand water op de bodem en dat laatste is dodelijk voor de schimmel. De dames graven ook graag en veel in het zand en regelmatig wordt er weer zand naar andere plekken getransporteerd. Dat zal vast wel natuurlijk gedrag zijn.
eerste container.jpg
Op de foto staat het eerste schimmelbakje wat ik gebruikt heb. Zo kwam het ook van de winkel. (mierenboerderij, veel support van gehad). Nadeel van deze container was dat er geen gaten in de bodem zaten en er zich water en drab verzamelde op de bodem. Dat kon ik niet wegkrijgen en uiteindelijk de schimmelklomp maar direct op de zandbodem gelegd en een ander plastic bakje er overheen gelegd. Toen dat vol was dat ook weggehaald.
1ste schimmelbak.jpg
De eerste 20x20x20 bak (zie foto) was begin van dit jaar vol (ong. 7 liter schimmel) en nu een 2de set ernaast gezet. Hoopte dat de dames deze bak vanzelf in gebruik zouden nemen maar dat gebeurde niet. Uiteindelijk met een lepel wat schimmel van 1 naar 2 overgezet en dat sloeg wel aan. Nu zo'n 2 liter schimmel in de 2de bak) In de 2de bak ligt er naast zand ook hydrokorrels op de bodem. Bij de 1ste bak hadden de dames het zand op de bodem weggehaald en kwam er toch wat water op de bodem (en dat is niet goed voor de schimmel) daar toen ook nog wat hydrokorrels tussen geduwd. Zand alleen is dus niet voldoende en de hydrokorrels zullen ze wel niet verplaatsen. Je ziet ook dat ze zand "geplakt" hebben aan de bovenkant en zijkanten van de voorruit daar waar het beslagen was. Neem aan dat ze hiermee de vochtigheid reguleren.
Als verwarming heb ik (per bak) 2 matjes gekocht. Beide met een dimmer die op 50% staat zodat de warmte niet met zulke pieken komt. Een matje onder de bak die de zandbodem verwarmd met een thermostaatvoeler in de zandbodem en een 2de matje tegen een zijwand aangeplakt die de lucht verwarmt. Ook weer met een voeler aan de andere zijwand geplakt. Daarmee blijft de temperatuur keurig constant.
Beide schimmelbakken zijn verduisterd met foamboard/schuimkarton, zwart aan de binnenzijde en wit aan de buitenzijde. Normaal hebben Acro's hun nest onder de grond dus dat probeer ik een beetje na te bootsen. Zit met stukjes klittenband vast zodat ik ze makkelijk kan loshalen om in de bak te kijken.
overzicht.jpg
Dit een overzichtsfoto van mijn mieren setup. Onderop staat de Polyrachis dives bakken. Boven helemaal links de afvalbak voor de Acro's, dan 2 schimmelbakken en als laatste (helemaal rechts) de etensbak. Het geheel verbonden met buizen en koppelstukken van Antstore. ( de Messors staan nog te winterrusten op een andere plek)

Grote problemen heb ik gelukkig niet gehad. Wel wat vocht op de bodem van de schimmelbak. Erg lastig weg te halen. Het open maken van de bak en met je handen in de bak gaan wordt niet gewaardeerd. Algehele paniek en ze bijten in je handen. Moet dus handschoenen aan maar ze bijten gelukkig niet door de huid. De afvalbak wordt jammer genoeg erg vochtig en dan gaan de restanten van de dode schimmel ook weer schimmelen.
naar afvalbak.jpg
De toegangsbuis naar de afvalbak is nu bijna helemaal opgevuld met zand. Weet niet waarom de dames dat gedaan hebben maar misschien heeft het met die hoge luchtvochtigheid te maken. Kan ook zijn dat de dames met het zand luchtstromen proberen te reguleren. Zie bv ook de foto van de eerste container, daar zat een luchtrooster bovenop wat de dames met zand helemaal afgesloten hadden.
Ik laat nu de afvalbak periodes open staan ( zonder deksel) om te drogen. Randen met olijfolie ingesmeerd. Valt op dat ontsnapte Acro’s eigenlijk nooit ver weg gaan maar altijd in de buurt van de bak blijven en soms uiteindelijk op het luchtrooster van de bak gaan zitten. Misschien dat ze daar de kolonie ruiken. Als er een Polyrachis dives ontsnapt vind je die uiteindelijk in de keuken terug maar de Acro’tjes dus (tot op heden ) niet.
Schijnt ook dat de Acro’tjes voldoende loopafstand moeten hebben om zich goed te kunnen ontwikkelen. Daarom de loopafstand een aantal keren vergroot. Momenteel moeten ze bij mij 3 mtr 50 cm lopen van voerbak naar schimmelbak.
De dames zijn eigenlijk niet al te moeilijke eters. Al varieert hun eetlust en smaak nog wel eens. Het kunnen grote eters zijn. Ze eten voor een deel met “de pot” mee: spruitjes, andijvie, boerenkool, groene kool en broccoli. Gek zijn ze op braambladjes. Helemaal wild worden ze van rozenbloem blaadjes. ’s Winters krijgen ze die gedroogd. Verder eten de dames amandelschaafsel, quinoa, gedroogde vlierbloesem en veel vermicelli (dankzij de tip van Salamalfayed, dank nog !). Ook het vel wat tussen de schil en het vruchtvlees van een grapefruit zit is erg populair.
grapefruitschil.jpg
kers.jpg
Kersen worden tot op de pit verslonden en voor suikerwater staan ze altijd in de rij. Wel heel belangrijk zoveel mogelijk bio artikelen te gebruiken want bestrijdingsmiddelen etc op de producten geeft natuurlijk grote problemen in de kolonie
prins.jpg
prinsen2.jpg
Op de foto’s zien jullie ook een aantal nieuwe generatie Gynes. De kolonie is klaarblijkelijk volwassen Ik heb er best wel veel, lastig te tellen maar zeker wel 50. Lopen rond in de schimmelbakken. Weet niet of ze daadwerkelijk ook iets doen. Gezien hun vleugels zal het voor hen lastig zijn om rond te lopen in de schimmelgangen. Tot op heden is er eentje doodgegaan de rest loopt al sinds begin januari rond in de schimmelbakken.

Op zich heb ik (tot op heden) het houden van bladsnijdermieren niet zo heel moeilijk gevonden. De schimmel blijft natuurlijk altijd een kritische factor. Eigenlijk houd je geen mieren maar houd je schimmel. Als daar iets mee gebeurt en de schimmel gaat dood dan is dat het einde van de kolonie (of je moet van iemand anders een beetje schimmel op de kop kunnen tikken ) en je moet natuurlijk ook geen pech hebben met de Gyne. Wat wel (voor mij) onvoorzien was is de hoeveelheid werk die je er aan hebt. Ik ben er elke dag mee bezig. En vakanties kan alleen met goed ingewerkte vervanging.
Wel moet ik zeggen dat het enorm leuk is bladsnijders te houden. Het zijn absolute toppers om te houden.

V&O : viewtopic.php?f=31&t=15610
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door deltaromeo op 25 apr 2020, 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus
Polyrhachis dives
Acromyrmex octospinosus
deltaromeo
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 november 2017
Locatie: Amsterdam
Gender:

Re: Acromyrmex octospinosus (deltaromeo)

Bericht door deltaromeo »

Het gaat goed met de Kolonie.
Eerst nog even terugkomend op het eerste blog. De gevleugelde mieren die begin dit jaar te voorschijn kwamen zijn toch Gynes en geen mannetjes (dit na wat info van Salamalfayed). Ging ervanuit dat Gynes groter waren. Beetje op het verkeerde been gezet door de maat van de Atta Gynes. Ze lopen nog steeds voornamelijk in de 1ste schimmelbak rond en doen verder niets Schat dat het er zo tussen de 50 en 100 zijn. De hoeveelheid schimmel in de 1ste bak neemt ook wat af, ( een halve liter minder schat ik ) Met name aan de zijkant en de bodem wordt afgestorven schimmel niet vervangen. Dit is ook de plek wat deze Gynes voornamelijk zitten. Gelukkig kan de klomp schimmel niet omvallen.. Geen idee hoe ik van die Gynes af kan komen. Uitvangen lukt niet.. iemand een idee ? Gynes kunnen lang leven.. zit ik er nu voor langere tijd mee opgescheept ?
schimmelbak2.jpeg

Mooie foto's van de schimmelbak maken lukt mij nog steeds niet. De omgeving spiegelt in het glas. Iemand een suggestie hoe dat beter kan ?
De schimmel in de tweede schimmelbak groeit enorm. (de foto is al eerder genomen)
In Januari met 2 (overgezette) eetlepels schimmel begonnen en het zal nu zo’n 3 liter zijn. Wordt door de dames goed onderhouden. Steeds die donker gekleurde randjes op de schimmel wat nieuw groeiende schimmel aangeeft. In de 2 bakken samen zal nu bijna 10 liter schimmel zitten. Groeit dus gemiddeld met 1 liter per maand. Veel gezocht naar de maximale hoeveelheid schimmel die Acro’s krijgen maar eigenlijk niet echt een antwoord gevonden. Weet iemand hoe groot een volgroeide Kolonie Acro’s kan worden ? Maximaal kan er nu zo’n 14 liter in mijn 2 schimmelbakken. Ben ook wel benieuwd naar ervaringen welke loopafstand nu gewenst is voor een goede ontwikkeling. Iemand een idee ? Nu is de loopafstand in mijn setup tussen “eten” en “schimmel” zo’n 3 ½ meter. Gezien de hoeveelheid mieren zal ik nog wel een keer moeten verlengen.
De afvalbak bleef steeds te vochtig. De schimmel restanten begonnen ook steeds te verschimmelen. Uiteindelijk het deksel van deze bak definitief weggehaald. De randen met olijfolie ingesmeerd en ik heb geen ontsnappingen gezien. Het afval blijft nu veel droger.
De 1ste en de 2de schimmelbak gedragen zich ook anders qua temperatuur en vochtigheid. De 1ste bak ( die bijna vol is ) was eigenlijk regelmatig aan de warme kant. Ik denk de schimmel zelf ook warmte produceert. De thermostaat van de 1ste bak staat nu op 23,5 om een temp van rond de 25 te bereiken. Bij de 2de bak moet de thermostaat wel op 25 staan. Ook was de 1ste bak vaak te vochtig. Heb nu een opening aan de bovenkant voor meer ventilatie. Ook hier gelukkig geen ontsnappingen gezien. Bij de 2de bak juist alles dicht gestopt omdat die de gewenste vochtigheid niet haalde. Hoeveelheid schimmel is natuurlijk ook veel minder.
stokroosblad.jpeg
Gelukkig is het weer voorjaar. Er is weer volop braamblad en nieuwste lekkernij voor de dames is stokroosblad. Gelukkig stokrozen in overvloed bij mij in de buurt. De eetlust is enorm. De mieren die jullie zien door de onderste opening zitten in een achterstaand voerbakje met gebroken amandelschaafsel.
etensbak.jpeg
Met name de hoeveel suikerwater die gedronken wordt verbaast me.. Op de foto zien jullie (links/rechts) een bakje met vermicelli, brandnetel, bakje met Quinoa, bakje met gedroogde vlierbloesem, stokroosblad en bakje gedroogde rozenblaadjes. Op de voorgrond bakjes met suikerwater en wat braamblaadjes. De brandnetel wordt maar spaarzaam gegeten.
Meestal wordt er ’s nacht meer gegeten dan overdag. Zo’n stokroosblad als op de foto gaat in 1 nacht op. Via andere blogs las ik dat havermout(grutten) ook graag gegeten worden. Niet door mijn dames echter. Ze halen het wel uit het voerbakje en leggen alles dan aan de rand van de bak neer, dat doen ze trouwens met meer dingen die ze niet willen eten. Netjes opgeruimd dus voor hun.. niet voor mij… altijd lastig om dat er dan weer uit te scheppen.
hydrokorrels.jpg
In het vorige blog verteld dat ik wat hydrokorrels in de schimmelbak had gestrooid om wat vocht op te nemen. Wie schetst echter mijn verbazing toen bleek dat de dames met de korrels door de acryl buizen aan het rollen waren.. uiteindelijk hebben ze het bij 6 verplaatste korrels gelaten. 2 zijn er richting afval bak geduwd en 4 liggen er op een kruispunt tussen de schimmel en de etensbak. Nu schijnen ze er wel vrede mee te hebben..
grapefruitschil.jpeg
Erg gek zijn ze ook op het velletje wat tussen het vruchtvlees en de schil van een grapefruit zit.

Tot de volgende keer... vragen of reacties altijd welkom !

V&O : viewtopic.php?f=31&t=15610
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus
Polyrhachis dives
Acromyrmex octospinosus
deltaromeo
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 november 2017
Locatie: Amsterdam
Gender:

Re: Acromyrmex octospinosus (deltaromeo)

Bericht door deltaromeo »

Juni 2020.. deze maand heb ik mijn Acro’s alweer een jaar.
De setup is wat veranderd zoals op de foto te zien is. Heb er een extra etensbak bij gemaakt.
setup juni2020.jpeg
Bovenop helemaal links de afvalbak, daarna de 2 schimmelbakken en helemaal rechts de eerste etensbak. De tweede etensbak een verdieping lager helemaal rechts. ( de rest van de bakken zijn de Polyrhachis dives) De oorspronkelijk etensbak is een Antstore 30/20/20cms bak. Eigenlijk werd deze bak te klein. Zoals verderop op een foto te zien liepen er zoveel mieren in rond dat ik eigenlijk geen bakjes met eten meer op de vloer kon zetten zonder dat er steeds weer Acro’s onder zaten. Ze protesteren hevig als ze er klem onder zitten. Ze bewegen hun snijkaken langs elkaar ( stridulatie) en dat geluid is duidelijk hoorbaar. Ook maken ze steeds een afval hoop in een hoek en dat schimmelt soms ook weer en schoonmaken is eigenlijk geen doen met zoveel mieren. Ook heb ik willen experimenteren met meer loopafstand. Het schijnt dat deze soort ( om zich goed te kunnen ontwikkelen ) veel loopafstand nodig heeft. Nergens lees je echt hoeveel afstand dan weer nodig is.. dat blijft dus gissen. (iemand die het wel weet ? ) De afstand naar de eerste etensbak had ik al een keer vergroot ( naar 3 ½ meter). De 2de etensbak ( Antstore 30/30/30cms) aangesloten middels een Buis T stuk en deze loopafstand (van etensbak naar nest) is nu 6 meter middels buizen die schuin op, achter en rond de bakken lopen. Op zich is deze bak ook goed geaccepteerd. Wordt ook voldoende uit gegeten. Er is nu eten in beide bakken en ( afhankelijk wat er op het menu staat) worden in beide bakken de etensbakjes leeg gegeten. Dat experiment lijkt dus geslaagd. Gaf mij ook de gelegenheid (door in de 1ste bak even geen eten te leggen en er weinig mieren in waren ) deze bak los te koppelen en eens goed schoon te maken.
afval hoop.jpeg
Hier een foto van de afval hoop die steeds in de 1ste etensbak wordt gemaakt. Als er iets is wat ze niet meer blieven dan halen ze het toch uit de etensbakjes en gaat het op de hoop. Je ziet de nodige quinoa liggen. Ze zijn gek op quinoa maar toen de quinoa op was heb ik (niet meer wetend welke soort ik normaal gaf) blijkbaar een soort gekocht die ze niet lusten en alles ging op de afvalhoop. Gelukkig wel de oude/vertrouwde quinoa weer gevonden en ze eten dat weer als vanouds. De paarse velletjes zijn restanten van een stokroos, Vorig jaar waren ze daar gek op maar dit jaar is het blijkbaar langetanden eten. Verwend zijn ze wel mijn dames.
suikerwater.jpeg
Hier een foto van de bakjes met suikerwater. Het is ongelofelijk hoe ze van suikerwater houden. Er staan nu 7 bakjes in de 2 etensbakken en 2 waterbakjes. Kan ze 2 x per dag bijvullen. Eigenlijk verbaast het eetpatroon van deze “bladsnijders” mij wel. Ze eten net zo makkelijk en soms ook nog liever andere zaken dan blad. Droge kost zoals Quinoa, vermicelli, zonnepitten, amandelschaafsel en stukjes gekookte kip. In andere blogs lees je verhalen over tot zelfs walnoten en kastanjes. Zoals al eerder gezegd zijn het soms wel makkelijke eters.. ze eten “met de pot mee” ( broccoli, spruitjes, diverse koolsoorten ) en natuurlijk blaadjes/groenvoer die we buiten kunnen vinden. Ik probeer zoveel mogelijk af te wisselen maar toch verbaast het me soms dat bepaalde dingen die anders met graagte richting nest gaan op sommige momenten dan toch weer genegeerd worden.
broccoli.jpeg
Hier nog een foto van broccoli in de diverse stadia van opeten. Broccoli is (momenteel.. hoop dat het zo blijft..) een van de favorieten en gaat tot de stronk toe op. De linker stronk ligt al een poosje in de bak. De middelste wat korter en de rechter stronk is vers. Zolang het niet schimmelt en ze er nog van eten laat ik het maar liggen.
schimmelbak 1.jpeg
schimmelbak 2.jpeg
Hier de foto’s van de 2 schimmelbakken. De bovenste is de eerste bak. Daar heb ik wel een probleem mee gehad. Deze bak is lastig op temperatuur te houden. In een vorige bijdrage al over gesproken. Als het bij mij in huis warmer wordt ( zoals bij de warme dagen die we in mei hadden) kan deze bak zijn warmte niet goed kwijt en is altijd een paar graden warmer dan de omgevings temperatuur. De juiste temperatuur zonder al te veel schommelingen is belangrijk voor bladsnijders. De schimmel zelf genereert ( denk ik) zelf warmte en dat geeft dan te hoge temperaturen. In de binnenbak zitten in het deksel 2 ontluchtingsgaten. De eerste is de toegang voor de dames en de 2de was afgesloten. De dames hadden het deksel verder zelf met zand afgedekt. Heb toen ( om de ventilatie te verhogen) dat 2de gat opengemaakt en het zand verwijderd. Dat hielp wel qua temperatuur. Nu zijn de mieren weer opnieuw zand op het deksel gaan leggen en ook in het ventilatie gat wat ik eerder gemaakt had, met als gevolg dat er zand in de schimmelbak viel. De schimmel daaronder ging dood en werd verwijderd. Ze zijn vlijtig bezig geweest met zand en toen ik het in de gaten had zat er een kratergat in de schimmel tot op de bodem. Schat dat er zomaar 2 tot 3 liter schimmel weg was. De randen van de “krater” zaten wel vol met nieuw aangemaakte schimmel (zwarte randjes) zodat ik wel de hoop had dat het wel weer goed kwam. En inderdaad, nu een paar weken verder, is het gat al weer bijna helemaal opgevuld. De schimmel in de 2de bak groeit ook als kool. En daar begint het warmteprobleem ook een beetje te spelen nu de bak al aardig vol begint te raken. Wel helpt het als ik de isolerende zijwanden tijdelijk verwijder. Blijkbaar isoleren die beter dan gedacht. Was eigenlijk bedoeld als verduistering en zijn van schuimkarton/foamboard en zit met klitteband op alle zijkanten. Schat dat ik nu zo’n 10 tot 12 liter schimmel heb. Over het aantal mieren durf ik helemaal niets te zeggen….. Als dit zo door gaat zal ik nog weer een keer moeten verbouwen om een derde schimmelbak te maken.
dode poppen larven.jpeg
Rond dezelfde tijd liepen de dames ook met dode larven door de buizen. Geen oorzaak voor kunnen vinden. Misschien de larven die oorspronkelijk in de “verdwenen krater” zaten ? Hetzelfde gebeurde begin dit jaar net voordat de nieuwe prinsessen tevoorschijn kwamen. Toen liepen zo ook ineens met dode larven. Ze blijven echter met de dode larven rondlopen van en naar de afvalbak zonder ze echt weg te gooien.. Sommige zijn al helemaal verdroogd en bruin. Mijn Polyrhachis deden dat destijds ook met hun overleden zusters. Daar was het verhaal dat ze die ver van het nest wilde deponeren en als ze de beschikbare loopafstand niet voldoende vonden bleven ze er mee rondlopen. Toen die inderdaad een extra bak kregen met meer loopafstand was dat gelijk over.
Geen idee hoe groot de loopafstand cq de afstand tussen het nest en de afvalbak bij Acro’s dient te zijn. Iemand een idee ?
De prinsessen lopen ook nog steeds rond. Doen verder niets. Wel ben ik er achter waarom ze geen pogingen doen om uit te vliegen. Er zijn bepaalde voorwaardes nodig om een bruidsvlucht te laten beginnen en die zijn er bij dus duidelijk niet. Klinkt heel logisch eigenlijk.
Wel leuk is om te zien hoe het gedrag van de dames is veranderd nu de kolonie groter cq volwassen is geworden. Als ik in het begin de bak openmaakte of iets anders rommelde met de bakken holden ze hard weg of bleven “als dood” liggen. Nu is dat helemaal anders. Als ik nu wat rommel in de bak worden ze heel actief en springen gelijk op je handen en bijten. Ze bijten niet door de huid heen. In het begin gebruikte ik ook wel latex handschoenen. Daar bijten ze wel doorheen maar dan krijg je ze niet meer los zonder de kaken te beschadigen. Van je handen kun je ze nog wel lostikken. Die handschoenen gebruikt ik dus niet meer. Als ze nu in mijn handen bijten spreek ik ze vermanend toe. :lol:

Opmerkingen en vragen altijd welkom !
V&O : viewtopic.php?f=31&t=15610
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus
Polyrhachis dives
Acromyrmex octospinosus
deltaromeo
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 november 2017
Locatie: Amsterdam
Gender:

Re: Acromyrmex octospinosus (deltaromeo)

Bericht door deltaromeo »

Beste allemaal.

Net als bij Salamalfayed (van het andere blog) zijn er bij ook mij nieuwe gynes in de bak.
Normaal gesproken zitten bij mij de larven etc diep van binnen in de schimmel. Echter op de warme dagen recentelijk was het wat warmer in de bak en werd het broed aan de zijkanten van de bak gelegd zodat het wel goed zichtbaar was en heb ik wat foto's kunnen maken.
Screenshot (37).png
Bovenstaand is een afbeelding van google. Hier zie je de diverse stadia zoals op onderstaande foto's afgebeeld. ( op het google plaatje is de Acromyrmex insinuator afgebeeld)
11.jpeg
Hierboven een overzichtplaatje van een deel van mijn schimmelbak met wat larven. Loopt ook nog een gyne rond. Weet niet of deze van de nieuwe lichting is of eentje van de vorige lichting ( van januari dit jaar).
12.jpeg
Hierboven poppen die nog helemaal wit zijn. Alleen de ogen zijn zichtbaar.
13.jpeg
Poppen die al een kleurtje hebben ( net zoals op het google plaatje)
14.jpeg
Hierboven dan een Gyne. Deze heeft alleen nog doorzichtige vleugels. Alle eerdere gynes hadden zwarte vleugels. (zoals op het plaatje van de gyne in de allereerste blogbijdrage van 18 maart. Worden deze misschien in een later stadium nog zwart ? Er werd nog heel veel gelikt aan deze gyne door de werksters.. kan zijn dat deze net pas was "geboren". Heb haar hierna ook niet meer gezien. Misschien zijn vleugels later toch zwart geworden en dan valt ze niet meer op tussen de anderen.
15.jpeg
Hier lijkt het alsof er een werkster net uit de cocoon is gekomen. (net onder de grote larve)

In tegenstelling tot de vorige keer (in januari) komt er van deze lichting gynes niet zoveel terecht. Zoals te zien op het laatste plaatje in mijn vorige bijdrage lopen de werksters met veel dode larven en poppen rond.
Met de kolonie gaat het verder goed.

Opmerkingen en vragen altijd welkom !
V&O : viewtopic.php?f=31&t=15610
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus
Polyrhachis dives
Acromyrmex octospinosus
deltaromeo
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 november 2017
Locatie: Amsterdam
Gender:

Re: Acromyrmex octospinosus (deltaromeo)

Bericht door deltaromeo »

Weer tijd voor een blogje over mijn Acro dames.

Het gaat goed met de kolonie. Na het vorige blog geen bijzonderheden te melden behalve dan dat de 2de schimmelbak nu ook vol is. Zoals op eerdere foto’s is te zien, bestaat (bestond) mijn setup uit 2 Antstore 30/30/30cm bakken met daarin 20/20/20cm bakken waar de schimmel inzit. Schat dat ik nu 15 liter schimmel heb en er moest dus een 3de bak bij. Helaas stuurt Antstore ( winkel in Berlijn met mooie mierenbakken) alleen nog maar kleinere bakken naar het buitenland wegens breukgevaar. Kon dus geen nieuwe 30/30/30 bak kopen wat eigenlijk mijn bedoeling was. Had nog een 60/30/30cm glazen bak zonder deksel en heb die maar gebruikt. Als deksel zelf een deksel van plexiglas gemaakt. Op zich is dat wel gelukt alleen bleek na een poosje (tot grote vreugde van mijn Acro dames) dat dit plexiglas een beetje krom trekt. De kiertjes maar met tape overgeplakt om verdere uitstapjes te voorkomen.
nieuwebak.jpeg
In deze bak staat nu 1 van de oorspronkelijke 20/20/20 bakken met nu een nieuwe (derde) 20/20/20 bak. De oorspronkelijke 30/30/30 bak (met de 1ste schimmelbak) is verder niet veranderd. Heb 2 jus lepels schimmel overgeschept en de dames hebben de nieuwe bak direct in gebruik genomen en zijn de schimmel gaan herbouwen. Om nog even de vochtigheid op peil te houden een druivenbakje van de supermarkt over de schimmel gezet. Als dit vol is haal ik dat weer weg. Een temperatuur/vochtigheid sensor in het bakje gehangen. Plastic bodem gebruikt ( uit een kaasbakje ) ribbeltjes en gaatjes om eventueel overtollig water af te voeren. Dit in de hoop dat de dames het zand eronder laten liggen zodat de schimmel niet direct op de glasbodem uitkomt.
schimmelbak4.jpeg
Heb deze keer andere deksels gemaakt voor de schimmelbakken.
Op de andere bakken gooiden de dames altijd karrevrachten zand op de (glazen) deksels. Kan zijn dat een doorzichtig dak niet voldoende gevoel van veiligheid geeft . Daarom heb ik nu een stuk hout op het bakje gelegd. Een ander probleem was dat de schimmelbak ( zeker in warme periodes) te warm worden. Daarvoor wilde ik graag de mogelijkheid om te ventileren. Het zijn uiteindelijk 2 plexiglas plaatjes geworden met een opening in het midden. Deze plaatjes op elkaar gelijmd met benzine gaas ertussen. Een afstandsplaatje tussen deksel en hout gelegd om wat ventilatie te houden. Deze kier is echter nu weer helemaal dichtgestopt met zand door de dames. Ventilatie houden ze dus niet zo van lijkt het. Nog een klein lipje met een gaatje (aan de rechterkant van het deksel) waarin een van de thermostaat sensors is opgehangen.
schimmel3.jpeg
Bij temperaturen van boven de 30 graden in de bak is het verhaal dat de gyne definitief stopt met eitjes leggen omdat het sperma wat ze bij zich draagt bij deze temperatuur afsterft. Een volle schimmelbak is altijd nog eventjes iets warmer dan de omgeving. Een beetje ventilatie kan dus handig zijn. Punt is wel dat met extra ventilatie ook de luchtvochtigheid zakt wat weer nadelig kan zijn voor de schimmel.
Heb ook een nieuwe afval bak voor de schimmel gemaakt. Een beetje dode schimmel uit de eerste bak ingegooid en beide bakken worden nu goed gebruikt. Als ik dit niet gedaan zou hebben zou de “voedselroute” en de “afvalroute” bijna een meter gezamenlijk geweest zijn. Heb gelezen dat ze die wegen graag zo veel mogelijk gescheiden houden. Er is ook best veel afval zodat 2 bakken ook wel prettig is.
Zoals in het vorige blog beschreven waren er weer nieuwe Gyne’s. Zijn er nog best wel weer veel geworden. Zitten voornamelijk in de schimmelbakken en lijken verder functieloos.
Volgende project is nog een vergroting van de loopafstand naar de 2de voerbak. Geen haast mee.

Opmerkingen en vragen altijd welkom !
V&O :viewtopic.php?f=31&t=15610
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus
Polyrhachis dives
Acromyrmex octospinosus
deltaromeo
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 november 2017
Locatie: Amsterdam
Gender:

Re: Acromyrmex octospinosus (deltaromeo)

Bericht door deltaromeo »

Hoi Allemaal,
Het gaat goed met mijn kolonie Acromyrmex octospinosus. Sinds de laatste update wel het een en ander veranderd.

De derde schimmelbak (zie vorige bijdrage) is nu ook voor 80% vol. Vandaar dat ik nu een nieuwe (=vierde) schimmelbak heb aangesloten. Zal nu in totaal meer dan 20 liter schimmel hebben . De eerste bak is 30/30/30cms met daarin een 20/20/20cms schimmelbak. Bak 2 is 60/30/30 met twee x 20/20/20 schimmelbakken en deze 4de bak is ook weer 30/30/30 met daarin een 20/20/20 schimmelbak. De nieuwste bak is op dezelfde manier opgezet als de eerdere bakken. Heb nu ook een kleine toegangsopening gemaakt in het deksel van de (binnen)schimmelbak. In de natuur komen de mieren van boven af het nest en in mijn eerdere bakken is de toegang onderop wat op zich ook goed gaat. Nieuwe schimmel wordt door de dames meestal bovenop de oude schimmel gelegd. Vanaf bovenaf is dan dus de kortste weg.
-
WhatsApp Image 2021-05-03 at 16.18.49.jpeg
-
Zo ziet het er nu uit. Bovenste rij helemaal links de schimmelafvalbak, dan de oudste schimmelbak, verder naar rechts de tweede bak met 2 schimmelbakken en dan de vierde schimmelbak. Daarnaast dan een etensbak. Onderste rij rechts de tweede etensbak. De 3 bakken midden links is de Polyrhachis dives kolonie. Op de achtergrond zie je nog de buizen lopen naar de 2de etensbak. Gaat met een omweg om wat loopafstand te verkrijgen.
-
WhatsApp Image 2021-05-03 at 16.57.27.jpeg
-
In de vorige blog-bijdrage gesproken over de 2de schimmel afval bak. Dat bleek geen succes te zijn. In het begin gebruikten de dames beide schimmelafvalbakken maar dat werd al snel minder en uiteindelijk werd 1 bak genegeerd. Daar heb ik toen maar een etensbak van gemaakt.
Er is veel schimmel dus ook veel dood schimmelafval. Het leeghalen van de schimmelbak is een heel gedoe. In de afval berg zitten altijd veel mieren die je eigenlijk toch ook niet wilt weggooien. Ik had kleinere plastic bakjes in de afvalbak staan die je dan uit de bak kan tillen. Terugzetten is dan weer lastig omdat er (in de algehele paniek) dan ook veel mieren over de bodem van de bak lopen zodat er dan de nodige mieren vast komen te zitten onder het plastic bakje. Nu heb ik ronde plastic bekers met een pindakaaspot deksel eronder gelijmd. Open kant onder met openingen aan de zijkant zodat mieren die er onder zitten bij het plaatsen alsnog weg kunnen. De dames gooien nu ook minder afval op de grond naast de plastic bakjes. Wat je op de foto ziet liggen zijn restanten van gedroogde zonnebloembladjes. Die zijn niet altijd geliefd en blijkbaar te zwaar om omhoog over de rand te kieperen.
En inderdaad.. eten wat ze niet blieven wordt meestal heel netjes naar de afvalbak gebracht.
-
WhatsApp Image 2021-05-03 at 17.02.00.jpeg
-
Behalve de afval schimmelbak zoeken de dames ook altijd een plekje voor ander rest-afval. Zoals op eerdere foto's ook al te zien is nemen ze daar het "verste hoekje" van hun etensbak voor. Altijd superlastig om dat afval dan weer weg te halen. Een nieuwe oplossing is nu om een apart bakje aan de etensbak te bevestigen... die is dan weer los te halen en makkelijk schoon te maken.
-
WhatsApp Image 2021-05-03 at 17.08.26.jpeg
Lopen nog steeds heel veel gynes in de bakken rond. Regelmatig vind je ook stapels dode gynes terug in de afvalbak maar er zijn er steeds heel veel. Er lopen nu ook gynes zonder (of met nog 1) vleugel rond. Verrassend was wel dat sommige nu ook huishoudelijke taken doen. Ik zag er een keer eentje die met afval liep en op bijgaande foto zie je er een die met een stukje blad richting het nest loopt.

Wil ook nog even terugkomen op de afgelopen zomer. Zoals beschreven stopt de gyne definitief met het leggen van eitjes als de temperatuur te hoog is. Dan sterft het sperma af. ik heb daar niet echt duidelijke informatie over gevonden. Er is informatie dan de zaak fout gaat bij een temperatuur van 30 graden ofwel bij hoger dan 30 graden ofwel bij langdurig hoger dan 30 graden. Hangt natuurlijk ook erg af van de nauwkeurigheid van de thermometer die je gebruikt en de plek waar je meet. Mijn ervaring is dat de schimmel ook warmte ontwikkelt zodat de temperatuur in de schimmelbak zelf iets hoger is dan in de omgeving. Afgelopen zomer toen we buiten temperaturen van 40 graden gehad hebben was het best een opgave om de temperatuur in huis en in de bakken onder de 30 graden te houden. Op de foto's van de vorige blog-bijdrage zien jullie ook dan al het broed aan de randen van het nest is neergelegd. De dames hadden toen dus duidelijk last van de hitte.
Hier een linkje naar een youtube filmpje van een kolonie waarvan de gyne overleden is vanwege temperaturen boven de 30 graden
https://www.youtube.com/watch?v=KrdkCx-pXmM

Vanwege de beperkte ruimte nu van 3 terug naar 2 etensbakken. Zoals al eerder besproken is het goed voor Acromyrmex als ze wat "langere" loopafstanden hebben. Bij de eerste etensbak is de loopafstand zo'n 3 meter. Bij de 2de bak is dat zo'n 7 meter. Het eten verdeel ik een beetje over de 2 bakken. Vanuit de bak met de kortste loopafstand wordt meer eten meegenomen. Dat compenseer ik door de (gedroogde) rozenblaadjes (wat de absolute favoriet is) en ook de vermicelli alleen in de verste bak te geven.
-
WhatsApp Image 2021-05-03 at 17.32.26.jpeg
-
Hier storten de dames zich op een stukje peer.

Tot de volgende keer... vragen of reacties altijd welkom !

V&O :viewtopic.php?f=31&t=15610
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus
Polyrhachis dives
Acromyrmex octospinosus
Plaats reactie