Vraag over liquid ant feeders

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Capshir
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 april 2021
Gender:

Vraag over liquid ant feeders

Bericht door Capshir »

Ik heb een startende kolonie lasius niger en messor barbarus. Messo leeft vooral van zaden en af en toe een fruitvliegje. Lasius niger krijgt suikerwater en af en toe een fruitvliegje. Doe nu het suikerwater op een klein stukje watten, maar ben op zoek of er makkelijkere of betere manier is hiervoor.

Zijn liquid antfeeders aan te raden? Wat zijn de voor- en nadelen ? En zoja, waar kun je goede kopen voor een schappelijke prijs?

Alvast bedankt voor het meedenken en de reacties.
Nieuwe mierenliefhebber
Gebruikersavatar
StefJaspers
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 07 december 2020
Gender:
Leeftijd: 18
Contacteer:

Re: Vraag over liquid ant feeders

Bericht door StefJaspers »

Hallo Capshir,

Je kunt ook een reageerbuisje met suikerwater vullen en het reageerbuisje met een watje dichtmaken (zorg ervoor dat het watje een beetje vochtig is zodat de mieren het kunnen drinken). Dan kun je gewoon het reageerbuisje in de buitenwereld van je kolonie leggen en dan kunnen ze zelf uit het reageerbuisje drinken.

Als je kolonie nog zo klein is dat ze geen buitenwereld nodig hebben, zou ik je kolonie nog gewoon in het reageerbuisje eten geven op de manier hoe je dat nu doet. Je kunt dan een druppeltje suikerwater in het reageerbuisje leggen (niet een te groot druppeltje anders verdrinken je mieren), een watje met suikerwater in het reageerbuisje leggen of het watje dat het reageerbuisje afsluit bevochtigen met suikerwater.

Dit is hoe ik mijn mieren suikerwater geef, ik heb geen ervaring met liquid antfeeders.
-Lasius Niger | 30 werksters
-Lasius Flavus | 10 werksters
-Messor Barbarus | 50 werksters
-Pheidole Pallidula | 55 werksters | 2 soldaten! :D
-Crematogaster Scuttelaris | 9 werksters
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Vraag over liquid ant feeders

Bericht door emier »

Hoi Capshir,

ik ben het voor het grootste deel eens met stefjaspers. een reageerbuisje vullen met suikerwater(of een andere vloeistof) en afluite met een watje is in mijn ervaring een van de handigere en goedkopere oplossingen.
het watje waarmee je het buisje aflsuit wil je eigenlijk niet bevochtigen en al helemaal niet met suikereige vloeistoffen, het word namelijk enorm snel smerig en je gaat je watje veel vaker moeten vervangen.

Ik heb een beetje ervaring met "liquid antfeeders"of voederfontijntjes.
de byformica feeders op antkeepingdepot schijnen erg goed te zijn, alleen is het lastig drinken voor miersoorten met lange kaken. maar daar heb jij geen last van.
antheap verkoopt ook voederfonteintjes, alleen zou ik de Liquid feeder with 20 ml testtube niet aanraden, dit omdat deze relatief snel begint te lekken.
Capshir
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 april 2021
Gender:

Re: Vraag over liquid ant feeders

Bericht door Capshir »

Bedankt voor jullie reacties. Voorlopig doe ik het nog wel even met een dropje op een watje. Als de kolonie wat groter wordt, kan ik altijd nog voor een liquidfeeder oplossing kijken. Had al gekeken bij byformica, maar daar was veel uitverkocht
Nieuwe mierenliefhebber
Gebruikersavatar
MarijnMeijers
Lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 09 mei 2016
Gender:
Leeftijd: 23
Contacteer:

Re: Vraag over liquid ant feeders

Bericht door MarijnMeijers »

Mijn Messor Barbarus heeft moeite met het drinken uit een traditionele Liquid Feeder. Nu blijkt dat dit ook zo is bij andere mensen die Messor houden. Dus heb ik zelf een Liquid Feeder ontworpen en mijn Messors kunnen er perfect uit drinken!
--------------------
Ik heb 20+ soorten

Youtube: https://www.youtube.com/estheticants
Website: https://www.estheticants.nl
MijnheerMier
Berichten: 54
Lid geworden op: 19 december 2020
Locatie: Winschoten

Re: Vraag over liquid ant feeders

Bericht door MijnheerMier »

FotOh?
tuut-e-reTUUT 8-)
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Vraag over liquid ant feeders

Bericht door emier »

MarijnMeijers schreef: 11 mei 2021, 19:19 Mijn Messor Barbarus heeft moeite met het drinken uit een traditionele Liquid Feeder. Nu blijkt dat dit ook zo is bij andere mensen die Messor houden. Dus heb ik zelf een Liquid Feeder ontworpen en mijn Messors kunnen er perfect uit drinken!
messors hoeven ook geen suikerwater of honingdauw, de suikers halen ze prima uit de zaden
Plaats reactie