L.N. blog (Martin87)

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Martin87
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 mei 2021
Leeftijd: 36

L.N. blog (Martin87)

Bericht door Martin87 »

Hallo allemaal,

Via deze weg zal ik net als vele hier mijn blog bijhouden van mijn Lasius Niger kolonie.

Dit is mijn eerste kolonie die ik momenteel heb, dus begin is nog beetje aankijken hoe alles moet lijken mijn eigen kinderen wel waar je nog geen handleiding van hebt 😅.

Op zaterdag 8 mei mocht ik mijn miertjes ophalen en bij thuiskomst meteen de doos geopend om alles te bekijken.
Omdat ik 0 ervaring heb alles besteld via mierenboerderij.nl
Misschien wel iets duurder, maar vond het er goed uitzien en had er alle vertrouwen in dat dit wel een goede start kan zijn.

In de reageerbuis zat een mooie koningin met enkele werksters en waren nog vrolijk aan het wandelen, dus hebben weinig meegekregen van de gehele reis.

Na alles rustig uitgepakt en bekeken te hebben de buis even opengehouden voor frisse lucht en meteen gebruik gemaakt maar even een fruutvliegje te geven, want na zn reis heb je meestal wel honger 🙂.

Ze hadden wel moeite hem even te vangen maar wat gaan die beesten meteen te keer zeg 😬 what a teamwork!

Die avond het buisje rustig afgesloten in de arena gelegd maar twijfelend of ze toch wel voldoende voedsel hebben, je wilt ze toch goed behandelen tenslotte...

Toch maat 2 vliegjes extra erin en beide waren in kortste keren te grazen genomen en kon ik met gerust hard slapen.

Afbeelding

— — — —

Vandaag (9 mei) erg nieuwschierig naar mijn miertjes en in denochtend zie je ze nog steeds druk in het buisje 😀. Gelukkig ze hebben het nog naar hun zin.

Ondertussen zit ik wat informatie te zoeken en filmpjes te kijken en zie iemand wat suikerwater op het watje doen die bijnde ingang van het buisje zit 😏 mmm...

Geen idee wat er voor vocht achterin zit maar ach... kan nooit kwaad dus ook maar even geprobeerd. Wat even stoeien met 2 buisjes in de hand maar er zit een beetje suikerwater op de prop en doe hem weer terug.

Het duurt even voor de mieren het merken maar al snel komen er een stuk of 3 naar het watje toe en beginnen te drinken 🤗.
Zal dit af en toe herhalen, samen met van de week weer eens een aanbod van fruitvliegjes.

End
Mijn mieren:

• Lasius Niger {viewtopic.php?f=72&t=16159}
• Messor Barbarus {viewtopic.php?f=74&t=16183}
Gebruikersavatar
Hans53
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 mei 2017
Gender:

Re: L.N. blog (Martin87)

Bericht door Hans53 »

---
Lekker bezig 8-)

Ook ik ben een beginner met Lasius.

Ik geef mijn fruitvliegjes dood.

De buisjes met de vliegjes heb ik in de vriezer gelegd en als ik ze wil voeren

haal ik er een paar uit :idea:

---
Afbeelding
Martin87
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 mei 2021
Leeftijd: 36

Re: L.N. blog (Martin87)

Bericht door Martin87 »

Dat kan idd ook Hans.
Maar van mijn buisje wat ik erbij kreeg zijn er nog maar 4 levens, de rest heeft al het loodje gelegd dus de rest zal binnenkort ook wel niet levend gevoerd worden.

Zag laatst op een filmpje iemand het suikerwater op het watje doen en hierop ook een vliegje plakken, is ook een tip.

-----------------------
Update 10-05:

Omdat ik niet weet hoe vaak en veel je fruitvliegjes moet en kan geven bied ik eens per 2 dagen 1 à 2 vliegjes aan. Hierdoor heb ik in m'n meegekregen buisje voorraad voor ongeveer 1 maand.

Hier wordt ik al een beetje zenuwachtig om en heb vandaag fruitvliegjes besteld bij een dierenwinkel in de buurt en kan deze woensdag ophalen. Deze wil ik gebruiken om een eigen kweek op te zetten.

Naar aanleiding van dit forum en andere forums al even ingelezen en heb al een heerlijke pot klaarstaan met een heerlijke voedingsbodem, wat banenplakjes en een wc-rolletje erin.
Ben benieuwd of het gaat lukken mijn eigen vliegjes te kweken.

Ondertussen m'n werksters nogmaals via het watje suikerwater toegediend, vandaag alvast voor de arena speciale voederbakjes besteld en een voerbakje voor in de reageerbuis zodat ik het watje niet meer nat hoef te maken en de mieren meer toegang hebben tot het vocht 🙂
Mijn mieren:

• Lasius Niger {viewtopic.php?f=72&t=16159}
• Messor Barbarus {viewtopic.php?f=74&t=16183}
Martin87
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 mei 2021
Leeftijd: 36

Re: L.N. blog (Martin87)

Bericht door Martin87 »

Update 12-05

Afbeelding

Het nog erg goed met mijn kolonie :D
Sinds kort wel even in een sok gedaan waardoor de buis lekker donker is en het lijkt erop dat er meteen meer activiteit is dan normaal.

Ook voor in de buis een voerbakje besteld, doe hier nu het suikerwater in, hebben ze er langer en beter toegang toe dan via een watje wat naar mijn mening snel was uitgedroogd.

Zitten al een hoop eitjes bij de koningin en ben benieuwd waneer de eerste zullen uitkomen :P
Mijn mieren:

• Lasius Niger {viewtopic.php?f=72&t=16159}
• Messor Barbarus {viewtopic.php?f=74&t=16183}
AntsArmy
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 november 2020
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: L.N. blog (Martin87)

Bericht door AntsArmy »

Leuke blog Martin,

Heb bij Mierenboerderij de Messor barbarus gekocht. Lasius Niger hoop ik later dit jaar zelf een koningin te vangen en een sterke kolonie te starten. Messor barbarus werkt iets anders qua voeding, maar eten ook eiwitten zoals fruitvliegjes.
Ik vries deze in om eventuele mee vervoerde luizen en parasieten te doden. Erna voer ik deze aan de kolonie die de eiwitten hard nodig hebben voor de eitjes en larve.
Ook krekels etc. altijd eerst in de vriezer. Gewoon voor de zekerheid.
Suikerwater vinden jouw mieren fijn. Het voederbakje van mierenboerderij werkt, of anders gewoon op een alufolie zodat zij er nog makkelijker bij kunnen.

Succes met je kolonie en hopen op een mooie uitbreiding.

Met vriendelijke groeten,

Ants Army
Messor Barbarus 1Q & 150 werksters
Camponotus Nicobarensis 1Q & 10 werksters

VOLG MIJ OP
INSTA: https://www.instagram.com/ants.army/
FOLLOW ME AT:
INSTA: https://www.instagram.com/ants.army/
Martin87
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 mei 2021
Leeftijd: 36

Re: L.N. blog (Martin87)

Bericht door Martin87 »

Hi antsarmy,

Omdat ik beginner ben zat ik erg te twijfelen met welke ik zou beginnen, de Lasius of de Messor. Beide vond ik erg aantrekkelijk alleen de Messor misschien iets meer gezien deze ook vanalles met zaden doet.

Omdat ik beginner ben toch gekozen voor de Lasius, misschien in de toekomst kijken voor een ander soort als dit leuk is en misschien in de toekomst zelf eens kijken of het lukt een kolonie vanuit het wild te vangen en op te bouwen 😀
Mijn mieren:

• Lasius Niger {viewtopic.php?f=72&t=16159}
• Messor Barbarus {viewtopic.php?f=74&t=16183}
Martin87
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 mei 2021
Leeftijd: 36

Re: L.N. blog (Martin87)

Bericht door Martin87 »

Update 14.05:

Geboortenieuws!

Zit iedere dag wel even naar mijn buisje te kijken hoe het gaat met ze en zag tot mijn verbazing dat er 1 nieuwe mier geboren was 😇
Dus ze hebben het erg naar hun zin en dat betekend dat binnenkort nog meer nieuwe werksters geboren zullen worden 😍
Mijn mieren:

• Lasius Niger {viewtopic.php?f=72&t=16159}
• Messor Barbarus {viewtopic.php?f=74&t=16183}
Gebruikersavatar
Hans53
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 mei 2017
Gender:

Re: L.N. blog (Martin87)

Bericht door Hans53 »

---
Leuk dat het allemaal goed gaat bij je 8-)

Ik weet dat het "onzin" is, maar al die mieren in zo'n klein buisje blijf

ik toch maar een zielig gezicht vinden.

Vandaar dat ik ze al in een iets grotere bakje met zand heb gedaan 8-)

---
Afbeelding
Martin87
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 mei 2021
Leeftijd: 36

Re: L.N. blog (Martin87)

Bericht door Martin87 »

Hier zit ik zelf ook mee hoor Hans.

In de "normale" wereld gaat de koningin ook een plek zoeken wat haar bevalt en vanuit daar wordt de kolonie groter en groter.
Maar twijfel zelf ook nog heel erg aangezien ik best wel een grote cube met arena heb.

Wil nog even wachten omdat er nu enkele nieuwe werksters geboren gaan worden, mocht de groep iets groter zijn ga ik ze denk ik wel overzetten, misschien dan wel de reageerbuis in de arena en kunnen ze daar voeding halen en kan de koningin nog even in de buis blijven... maar moet dat even bekijken
Mijn mieren:

• Lasius Niger {viewtopic.php?f=72&t=16159}
• Messor Barbarus {viewtopic.php?f=74&t=16183}
Gebruikersavatar
Hans53
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 mei 2017
Gender:

Re: L.N. blog (Martin87)

Bericht door Hans53 »

---
Ik denk dat het bij veel mensen zo is dat ze het eigenlijk moeilijk vinden

om het een beetje uit handen te geven en niet alles meer te kunnen zien :roll:

Wij willen alles controleren en ik bijvoorbeeld, kan hier bijna helemaal niets meer

zien wat er gebeurd en hoop dat het goed gaat.

Als je dat kan accepteren is dat ook wel weer spannend en dan maar hopen dat

er zoveel mieren komen dat ze niet meer in dit bakje passen :mrgreen:

---
Afbeelding
Martin87
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 mei 2021
Leeftijd: 36

Re: L.N. blog (Martin87)

Bericht door Martin87 »

Nou het is zover hoor...
Gister nog met Hans erover dat ik eigenlijk nog even wilde wachten, maar vanmorgen, na lang dubben heb ik het toch gedaan.

De miertjes mogen vrij! :shock:

Afbeelding

Afbeelding

De buis heb ik afgedekt met aluminiumfolie zodat de koningin nog lekker in het donker blijft zitten, verder kunnen ze hun afval en voeding halen en brengen in de arena.

Binnen enkele minuten kwam de eerste mier de arena verkennen waarna al snel 2 andere volgde.... uiteindelijk zijn er 2 de arena klein beetje gaan inspecteren.

Vond het interessant om te zien hoe hun dit deden maar moest zelf ook nog weg vandaag, dus ben benieuwd hoe ziet zullen vinden met hun nieuwe verblijf.
Mijn mieren:

• Lasius Niger {viewtopic.php?f=72&t=16159}
• Messor Barbarus {viewtopic.php?f=74&t=16183}
Gebruikersavatar
Hans53
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 mei 2017
Gender:

Re: L.N. blog (Martin87)

Bericht door Hans53 »

---
VRIJHEID !!! :lol: :lol:

Maar wat is die groene bodem, kunnen ze daar inkruipen / graven?

Ik zie niet helemaal goed wat voor een arena het is :?

---
Afbeelding
Martin87
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 mei 2021
Leeftijd: 36

Re: L.N. blog (Martin87)

Bericht door Martin87 »

Het is een standaard arena (maat L) besteld bij mierenboerderij.

Hierin heb ik een laag stukje piepschuim zitten met erop vastgelijmd kunstgras wat normaalgesproken bij modelbouw gebruikt wordt.

Had eerst het idee opgevat om zand te gebruiken maar was bang dat ze dan het zand zouden gaan gebruiken voor de eieren.

Dit is een vaste grond waarin ik vermoed dat ze niet snel doorheen zullen gaan, maar dat is afwachten
Mijn mieren:

• Lasius Niger {viewtopic.php?f=72&t=16159}
• Messor Barbarus {viewtopic.php?f=74&t=16183}
Gebruikersavatar
Hans53
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 mei 2017
Gender:

Re: L.N. blog (Martin87)

Bericht door Hans53 »

--
Oké....maar dan had je toch een dieper laag zand kunnen geven en

hun daarheen laten verhuizen?

---
Afbeelding
Martin87
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 mei 2021
Leeftijd: 36

Re: L.N. blog (Martin87)

Bericht door Martin87 »

De arena is er juist voor waar hun voedsel kunnen halen en afval kunnen brengen.
Ik heb een losse Cube wat gebruikt moet gaan worden als nestgedeelte maar dit is echt nog te vroeg
Mijn mieren:

• Lasius Niger {viewtopic.php?f=72&t=16159}
• Messor Barbarus {viewtopic.php?f=74&t=16183}
Gebruikersavatar
Hans53
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 mei 2017
Gender:

Re: L.N. blog (Martin87)

Bericht door Hans53 »

---
Oké...
Afbeelding
Plaats reactie