Praktische vragen

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
webside
Lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 mei 2021
Gender:
Leeftijd: 44

Praktische vragen

Bericht door webside »

Hallo,

Ik wil binnenkort waarschijnlijk beginnen met mieren houden :)
Maar:
- zijn er mierensoorten die NIET op plexi/glas kunnen lopen? Maw dat men arena kan openlaten en ze niet kunnen ontsnappen?
- heeft er al iemand "bamboe reageerbuizen" gebruikt uit China? Is dit iets? Kijk maar op aliexpress (Ants bamboo)
- voor de Messor Barbarus, mag continue vocht in het nest (waar koningin eitjes legt), of maar 1 of twee maal per week?
- kan iemand me een kolonie groei richtlijn geven voor de Messor Barbarus? (na 6 maanden, 20 werksters; na 1 jaar 30, na 2 jaar..., na 3 jaar...; ...)

Alvast bedankt voor jullie tijd en hulp!
Mvg
Filip
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Praktische vragen

Bericht door emier »

ja, bijvoorveeld odontomachus, maar deze soorten zijn niet voor begginers.
nee, maar wel ervaringen gehoord, het zou eigenlijk vooral/alleen handig zijn voor Ponerinae.
ze moeten ALTIJD toegang hebben tot vocht, een kleine kolonie hou je dan ook het best in een reageerbuis, een grotere kolonie kan je een nest geven en die moet je voor een deel wel altijd vochtig hebben. Hoevaak je dan moet bevochtigen is afhankelijk van het nest en hoe snel het water verdampt.
ligt enorm aan je nest. ze kunnen in 1 jaar 1000w halen maar dat is met optimale verzorging in een substraat nest. je kan uitgaan vanaf 10 werksters dat ze in een maand 20 werksters hebben, na 3 maanden 50, en 6 maanden zouden het er wel 100 moeten kunnnen zijn.
webside
Lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 mei 2021
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Praktische vragen

Bericht door webside »

emier schreef: 18 mei 2021, 08:31 ja, bijvoorveeld odontomachus, maar deze soorten zijn niet voor begginers.
nee, maar wel ervaringen gehoord, het zou eigenlijk vooral/alleen handig zijn voor Ponerinae.
ze moeten ALTIJD toegang hebben tot vocht, een kleine kolonie hou je dan ook het best in een reageerbuis, een grotere kolonie kan je een nest geven en die moet je voor een deel wel altijd vochtig hebben. Hoevaak je dan moet bevochtigen is afhankelijk van het nest en hoe snel het water verdampt.
ligt enorm aan je nest. ze kunnen in 1 jaar 1000w halen maar dat is met optimale verzorging in een substraat nest. je kan uitgaan vanaf 10 werksters dat ze in een maand 20 werksters hebben, na 3 maanden 50, en 6 maanden zouden het er wel 100 moeten kunnnen zijn.
- Ah ok: ik ben echt bang voor uitbraak... . Of moet ik me niet echt zorgen maken? Als ik Arena altijd openlaat en ik gebruik Fluon. Na een tijdje werkt dit niet meer (wanneer?)? En als ik dan bijvoorbeeld 's morgens ga kijken, dat er geen groot deel is ontsnapt uit de arena...
- ok, dus die bamboe reageerbuizen niet gebruiken dan. Maar normale gebruiken... .
- er zijn nesten met een permanent waterreservoir (zijn permanent vochtig...). Maar als ik Messor Barbarus neem, ben ik bang voor schimmel van de zaden bijvoorbeeld.
- ok: ik wou gewoon weten hoelang ik gerust ben met een kolonie Messor Barbarussen en wanneer ik een ECHT nest ga moeten aansluiten...?
In het begin is het een reageerbuis, dan deze aansluiten op een arena (wanneer?), ...?
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Praktische vragen

Bericht door emier »

nee is geen groot punt van zorgen, messors zijn geen hele goede klimmers, fluon blijft enorm lang goed. waaarschijnlijk heb je ze een grotere buitenwereld gegeven voordat de fluon slecht word. dat valt echt wel mee, ik heb een 1000+ kolonie waarvan ze een watje in t nest weggehaald hadden, er liepen maar 50 werksters buiten t nest na ongeveer een dag. relatief gezien valt dat dus echt erg mee.
dan moet je dus een nest kopen waarbij er plekken zijn die droog blijven.
de reageerbuis kan je gelijk aansluiten op een buitenwereld, dit omdat voeren dan makkelijker is en messor maakt veel afval die ze dan niet in t buisje hoeven te dumpen. een nest zou ik aansluiten wanneer ze hun reageerbuisje uitgegroeid zijn. niet veel eerder, en dan goed opletten dat je nest niet te groot is
webside
Lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 mei 2021
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Praktische vragen

Bericht door webside »

emier schreef: 18 mei 2021, 09:01 nee is geen groot punt van zorgen, messors zijn geen hele goede klimmers, fluon blijft enorm lang goed. waaarschijnlijk heb je ze een grotere buitenwereld gegeven voordat de fluon slecht word. dat valt echt wel mee, ik heb een 1000+ kolonie waarvan ze een watje in t nest weggehaald hadden, er liepen maar 50 werksters buiten t nest na ongeveer een dag. relatief gezien valt dat dus echt erg mee.
dan moet je dus een nest kopen waarbij er plekken zijn die droog blijven.
de reageerbuis kan je gelijk aansluiten op een buitenwereld, dit omdat voeren dan makkelijker is en messor maakt veel afval die ze dan niet in t buisje hoeven te dumpen. een nest zou ik aansluiten wanneer ze hun reageerbuisje uitgegroeid zijn. niet veel eerder, en dan goed opletten dat je nest niet te groot is
Bedankt voor je antwoorden en je geduld emier! ;)

Het is voor mij allemaal nieuw (en heb geen ervaring).
Als ik buitenwereld gesloten laat heb ik schrik dat er te veel vocht binnenblijft en er schimmel ontstaat... .
Welk nest dan? Ytong bijten ze stuk? Of plaaster ook? Zijn er nesten die deels droog blijven en waar er een deel steeds (automatisch) vochtig is?
Wanneer zijn Messor Barbarussen uit een reageerbuisje gegroeid? Hoe kan je dat zien?
Sorry is allemaal nieuw voor me... :)
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Praktische vragen

Bericht door emier »

geen probleem, ik heb ooit op dezelfde manier moeten starten ;)

Je buitenwereld hoef je niet te bevochtigen, en een goede buitenwereld heeft ventilatie dus dat is geen punt van zorgen.
ik zou voor een 3d nest gaan, die krijgen ze niet kapot en die zijn al relatief goed ontwikkelt voor messors. Het beste haal je er dan 1 met mesh. deze kun je halen bij antheap.nl of bij qualityants. in beide small nestjes kunnen ze vanaf 20 werksters ongeveer, maar het beste blijft een volle reageerbuis. in deze nesten hoef je je niet te veel zorgen te maken om ontkieming van zaden zolang je niet te veel bevochtigt.
Persoonlijk zou ik voor het nest van antheap gaan, omdat ik daarvan zeker weet dat het niet zomaat een design van een paar kamers is, en het nest goedkoper is.
wanneer het buisje simpelweg bijna vol zit met mieren, wanneer hangt helemaal van jezelf af, hoe je ze verzorgt.
webside
Lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 mei 2021
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Praktische vragen

Bericht door webside »

emier schreef: 18 mei 2021, 09:55 geen probleem, ik heb ooit op dezelfde manier moeten starten ;)

Je buitenwereld hoef je niet te bevochtigen, en een goede buitenwereld heeft ventilatie dus dat is geen punt van zorgen.
ik zou voor een 3d nest gaan, die krijgen ze niet kapot en die zijn al relatief goed ontwikkelt voor messors. Het beste haal je er dan 1 met mesh. deze kun je halen bij antheap.nl of bij qualityants. in beide small nestjes kunnen ze vanaf 20 werksters ongeveer, maar het beste blijft een volle reageerbuis. in deze nesten hoef je je niet te veel zorgen te maken om ontkieming van zaden zolang je niet te veel bevochtigt.
Persoonlijk zou ik voor het nest van antheap gaan, omdat ik daarvan zeker weet dat het niet zomaat een design van een paar kamers is, en het nest goedkoper is.
wanneer het buisje simpelweg bijna vol zit met mieren, wanneer hangt helemaal van jezelf af, hoe je ze verzorgt.
Ok, nog eens bedankt ;)

Is allemaal duidelijk. Bedankt. Hier heb ik wat aan!
webside
Lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 mei 2021
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Praktische vragen

Bericht door webside »

Is iedereen ooit begonnen met Lasius niger?
Of zijn er nog andere soorten die ideaal zijn voor een beginner?
Ik wou beginnen met Messor Barbarus, maar is geen goed idee?
Ik vind het leuk dat er aan de Messor iets extra is: zaden verhaal en de majors :-)
Ik ben bang dat ik de Lasius saai ga vinden na een tijdje. Mogen Lasius niger "gewoon" vrijgelaten worden in de natuur? Ik dacht het wel?
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Praktische vragen

Bericht door emier »

nee, er zijn wel andere soorten waar je mee kan starten.
de meeste messor soorten zijn goed voor beginners, alleen zorgen dat ze niet te veel trillingen krijgen.
ja kan zeker wel hoor, gewoon zorgen dat ze niet bedekt zijn en in normaal licht staan (gewoon dat je de kolonie niet belicht en ze dus even veel licht hebben als in de kamer) dan kan je gewoon altijd kijken zoner nadelige gevolgen.
messor majors zijn idd echt prachtig, de rode hoofden verschilt per gyne, de ene heeft gewoon een rodere kop en geeft dus rodere majors, jonge majors hebben ook een rode kop, hoe ouder de major hoe donkerder de kop,
ja lasius niger kan je gewoon vrijlaten in de natuur.
AntsArmy
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 november 2020
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Praktische vragen

Bericht door AntsArmy »

webside schreef: 18 mei 2021, 11:42 Is iedereen ooit begonnen met Lasius niger?
Of zijn er nog andere soorten die ideaal zijn voor een beginner?
Ik wou beginnen met Messor Barbarus, maar is geen goed idee?
Ik vind het leuk dat er aan de Messor iets extra is: zaden verhaal en de majors :-)
Ik ben bang dat ik de Lasius saai ga vinden na een tijdje. Mogen Lasius niger "gewoon" vrijgelaten worden in de natuur? Ik dacht het wel?
Lasius is een optie. Maar ben zelf begonnen met de Messor. net als jij. Prima mier om mee te starten en een mooie mierensoort om te zien werken.

De Lasius niger is de zwarte wegmier. Een mier die je inderdaad overal in Nederland tegenkomt en waarvan je zelf een gyne kan vangen voor het grootbrengen van een kolonie.
Kijk eens bij mierenboerderij.nl voor benodigdheden. Goede webshop met prima service.
Je kan ook kijken bij aangeboden op deze website. Wie weer biedt een mierenhouder iets wat jij zoekt. En lees veel. dit forum staat boordevol informatie.

Ook ik lees en ontwikkel mij zo dagelijks.

Met vriendelijke groet,

Ants Army
Messor Barbarus 1Q & 150 werksters
Camponotus Nicobarensis 1Q & 10 werksters

VOLG MIJ OP
INSTA: https://www.instagram.com/ants.army/
FOLLOW ME AT:
INSTA: https://www.instagram.com/ants.army/
bassie
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 januari 2021

Praktische vragen

Bericht door bassie »

Ik wil binnenkort starten met een kolonie lasius flavus.
Is het bij deze soort nodig om het nestgedeelte te verduisteren? En zo ja, volstaat rode folie?
Of kan deze soort perfect in een lichte omgeving staan (natuurlijk niet in direct zonlicht).
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Praktische vragen

Bericht door emier »

lasius flavus kan prima in een lichte omegeving staan
webside
Lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 mei 2021
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Praktische vragen

Bericht door webside »

AntsArmy schreef: 18 mei 2021, 18:39
webside schreef: 18 mei 2021, 11:42 Is iedereen ooit begonnen met Lasius niger?
Of zijn er nog andere soorten die ideaal zijn voor een beginner?
Ik wou beginnen met Messor Barbarus, maar is geen goed idee?
Ik vind het leuk dat er aan de Messor iets extra is: zaden verhaal en de majors :-)
Ik ben bang dat ik de Lasius saai ga vinden na een tijdje. Mogen Lasius niger "gewoon" vrijgelaten worden in de natuur? Ik dacht het wel?
Lasius is een optie. Maar ben zelf begonnen met de Messor. net als jij. Prima mier om mee te starten en een mooie mierensoort om te zien werken.

De Lasius niger is de zwarte wegmier. Een mier die je inderdaad overal in Nederland tegenkomt en waarvan je zelf een gyne kan vangen voor het grootbrengen van een kolonie.
Kijk eens bij mierenboerderij.nl voor benodigdheden. Goede webshop met prima service.
Je kan ook kijken bij aangeboden op deze website. Wie weer biedt een mierenhouder iets wat jij zoekt. En lees veel. dit forum staat boordevol informatie.

Ook ik lees en ontwikkel mij zo dagelijks.

Met vriendelijke groet,

Ants Army
Bedankt Ants Army voor je beknopte uitleg! ;)
AntsArmy
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 november 2020
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Praktische vragen

Bericht door AntsArmy »

Geen dank
Messor Barbarus 1Q & 150 werksters
Camponotus Nicobarensis 1Q & 10 werksters

VOLG MIJ OP
INSTA: https://www.instagram.com/ants.army/
FOLLOW ME AT:
INSTA: https://www.instagram.com/ants.army/
Plaats reactie