Afgesloten toegang arena zandkorrels

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Suske13
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 mei 2021

Afgesloten toegang arena zandkorrels

Bericht door Suske13 »

Vraagje; mijn zoontje heeft een kolonie mieren (messor barbarus, 1 koningin en 10 tot 15 werksters), in een reageerbuisje. Deze hebben we eergister gekoppeld aan een kleine arena, waar wat zand en steentjes in liggen. Ook hebben we daar wat voedsel in aangeboden (honingdauw en wat zaden). We zagen dat de mieren overdag op verkenning gingen en wat afval gedumpt hebben.

Maar nu de vraag, ze hebben direct de eerste nacht, de toegangsbuis naar de arena, afgesloten met zandkorrels. Moeten we dit zo laten? Ze hebben voldoende water in de reageerbuis, maar kunnen nu geen nieuw voedsel pakken. :shock:
Martin87
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 mei 2021
Leeftijd: 36

Re: Afgesloten toegang arena zandkorrels

Bericht door Martin87 »

Hi,

Ik heb zelf nog geen ervaring met M.B. kolonies maar zitten er zaden in de reageerbuis?
Meestal zit er een kleine voorraad in de reageerbuis of hebben ze wellicht zelf wat meegenomen?

Als dat zo is zou ik persoonlijk het even zo houden en afwachten, ze zullen het niet voor niets afgesloten hebben, als ze voedsel nodig hebben weten ze het te vinden
Mijn mieren:

• Lasius Niger {viewtopic.php?f=72&t=16159}
• Messor Barbarus {viewtopic.php?f=74&t=16183}
deltaromeo
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 november 2017
Locatie: Amsterdam
Gender:

Re: Afgesloten toegang arena zandkorrels

Bericht door deltaromeo »

Weet je zeker dat het echt helemaal afgesloten is ? Is er niet ergens nog een klein gaatje waar ze door kunnen ? Zeker als de kolonie nog klein voelen de mieren zich veiliger als de ingang klein is zodat er minder kans dat er indringers in het nest komen. Meestal weten ze heel goed wat ze doen.
Ik zou het zeker ook zo laten.
Messor barbarus
Polyrhachis dives
Acromyrmex octospinosus
Suske13
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 mei 2021

Re: Afgesloten toegang arena zandkorrels

Bericht door Suske13 »

Ok, ik denk inderdaad dat jullie gelijk hebben en dat ze weten wat ze doen. Kan mij voorstellen dat het veiliger voelt om de ingang af te sluiten. Ik blijf er met mijn vingers vanaf en ga er vanuit dat ze voldoende granen opgeslagen hebben om mee vooruit te kunnen.
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Afgesloten toegang arena zandkorrels

Bericht door emier »

Is helemaal normaal, ze hebben blijkbaar genoeg voedsel en maken het buisje wat dichter om zich veiliger te voelen. als ze honger hebben heffen ze de "blokkade" weer op
Bronziy
Junior lid
Berichten: 249
Lid geworden op: 17 juni 2020
Locatie: oostvlaanderen
Gender:
Leeftijd: 17

Re: Afgesloten toegang arena zandkorrels

Bericht door Bronziy »

Is normaal. Ze maken de ingang van hun nest klijner en in dit geval zelfs dicht. Als ze honger hebben zullen ze die wel weer open maken.
lasius niger
lasius flavus
tetramorium caespitium
myrmica sp
pheidole pallidula
Temnototax
Camponotus ligniperda
Solenopsis fugax
crematogaster biroi
Camponotus lilianae
aphaenogaster exasperata
Plaats reactie