Pheidole phallidula blog

Alle Pheidole kolonies van de leden
Plaats reactie
hein
Junior lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 november 2020
Leeftijd: 16

Pheidole phallidula blog

Bericht door hein »

Hoi ik heb vandaag mijn pheidole phallidula binnen gekregen! ik lees graag veel blogs en daarom wou ik er zelf een beginnen over mijn pheidole phallidula! Ik ben nog nieuw met deze soort maar ik heb me goed ingelezen!
Ik heb ze gekocht bij perry ant store en met nog 2 andere kolonies (l.niger l.flavus) maar daar gaat deze blog niet over. Ze zijn denk ik met rond de 10 ik heb niet echt gekeken in het nestje voor de stress. Wel heb ik binnen een paar sec een foto gemaakt om later te bekijken!
C5A7E328-F76F-46F5-8C85-2364E35DC4D2.jpeg
Ik heb ze tijdelijk aangesloten aan een mierenboederij voedingsbakje met een voedingsplateau van perry ik heb meteen een fruitvliegje en een klein stukje jelly gegeven (honing jelly) ik heb het matje deels onder het nestje gelegd het is 5 watt voor de mensen die het willen weten! En meteen kwam de eerste werkster op onderzoek.
0EEC2BD4-ADEC-4FEA-907C-73100D227B7A.jpeg
en eigelijk vrijwel meteen kwamen er nog 2/3 miertjes naar buiten! Dus ze waren duidelijk benieuwd wat er te vinden was! Maar een vraag op de foto van het nestje ik zie eigelijk geen eitjes enzo er in hebben ze die tegen het watje aan gelegd of hebben ze die opgegeten door de stress? Ik zou proberen een vragen en reactie topic link er onder te zetten! Maar ik zag ook dat er lichter gekleurde miertjes 2/3 waren dus die waren er nog niet zo lang dus! Goed nieuws dus! Ik ga ze verlopig goed voeden met fruitvliegjes en jelly en iemand nog tips voor andere soorten diertjes voor ze? Dat was de eerste blog ik houd jullie op de hoogte :D :D

Link voor tips en vragen!!!
viewtopic.php?f=31&t=16021
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
hein
Junior lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 november 2020
Leeftijd: 16

Re: Pheidole phallidula blog

Bericht door hein »

hoi ik heb het buisje in een klein bakje van de action gedaan en een laag fluon op de rand ik merkte dat het warmte matje niet echt wekte dus ik heb er een warmte lamp boven gehangen. ik merkte dat ze het fijn vonden en de koningin heft de eerste eitjes gelegd sinds ik ze heb!!!!!!!!! top nieuws dus. voor de rest niet vel gebeurd ze nemen fruitvliegen goed aan dus dat is goed :D dat was het er is niet vel gebeurd
hein
Junior lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 november 2020
Leeftijd: 16

Re: Pheidole phallidula blog

Bericht door hein »

Daar ben ik weer
Ik heb na een kleine kamer verbouwing de lamp die er boven hing weggehaalt en de mieren verplaatst met een matje naar een plek zonder trillingen. Daar stonden ze goed en daar heb ik ze gelaten. Toen heb ik een kast voor mijn dieren gemaakt en na een week de mieren op die plek te hebben laten staan weer terug verplaatst. Heel voorzichtig ik zag dat ze het eigelijk niet/weinig van merkte. Ik heb ze gelijk een bromvlieg die ik had gevangen gegeven en die werd midden in de nacht meegenomen. En naar mijn verbazing vonden ze het geweldig. Alle pootjes na 1 nacht er af en ze waren er druk mee ze hadden er veel van gegeten en ze vonden het geweldig. En dat merkte ik al snel er kwam na een week na de bromvlieg. (Toen keek ik pas dus is eerder gebeurt) zag ik een nieuwe hoop met broed liggen. Naast het broed dat er al lag. Weer goed nieuws toen heb ik ze weer met rust gelaten en ik had wel 2 dagen na de bromvlieg fruitvliegjes gegeven en die werd niet aangenomen de dag erna werd hij aangenomen en de dag erna lag hij weer buiten toen heb ik de fruitvlieg weg gehaald en een stukje jelly gegeven. Vonden ze prima. En ik keek een halve week erna en de vlieg lag er nogsteeds en er was niet veel gebeurd. Ook niet verwacht. En toen een dikke week erna keek ik (ik bleef fruitvliegen voeren dat namen ze aan) en ik zag in het buisje dat er een dik 10/15 eitjes vij zijn. Lastig te tellen maar is een schatting na al de hoopjes enzo. Dus goed nieuws. Nog geen miertjes bij maar wel een dooie gevonden na een dag of 2 uit de buitenwereld gehaald jammer wel. De reden weet ik niet waardoor de mier doodging maarja. Dat was het weer
hein
Junior lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 november 2020
Leeftijd: 16

Re: Pheidole phallidula blog

Bericht door hein »

Hoi daar ben ik weer met een nieuwe blog. Ten eerste iedereen beste wensen! Ik had een klein voedingsbakje van mierenboederij.nl er op aangesloten en er liepen constant 2/3 miertjes van de 4 die er maar waren in het bakje het hele buisje zat onder de water druppels en in de siliconen buis naar het voedingsbakje zaten ook druppels dus ik heb het bakje met fluon ingesmeerd en het dekseltje er af gehaald om het een beetje te luchten. Er ging een deel weg en ik zag dat in de siliconen buis een fruitvliegje lag en die lag er heel lang. Uiteindelijk begon het verschijnselen van schimmel te krijgen dus heb ik het buisje vervangen. Voor de rest was er niks geks mee maar nogsteeds waren er heel vaak een stel miertjes in het bakje. Een paar dagen later was er een deel druppeltjes weg van de bovenkant uit het reageerbuisje dus dat was goed nieuws. Ik gaf de mieren in het bakje gewoon eten zoals ik dat altijd deed alleen niks werd meer meegenomen. Dus ik gaf ze honingdauw. Namen ze niks van. En de ochtend erna keek ik in het bakje 3 dode werksters....... dus toen was mijn plan om het bakje niet meer aan gesloten te laten omdat 1 werskter niet heel de tijd heen en weer kan sjouwen in zijn eentje dus ik heb een koppelstuk met een klein stukje buis in het reageerbuisje gedaan en daar een watje met suikerwater er in gedaan. Ik weet nog niet of ze daar iets van hebben genomen maar er is kans. Maar ik zag ook dat al het vochtigheid weg was gegaan uit het reageer buisje dus dat is ook goed nieuws. Waarschijnlijk is het vocht er gekomen omdat het te warm in het buisje was en al het water in het reageer buisje verdampt is . Dus nu maar even afwachten wat er gaat gebeuren. Er ligt nog wel een stapel met broed en larven zo ver ik kon zien. Ik heb snel een foto gemaakt dus die zou ik hieronder nog wel even plaatsen.
Ik laat snel meer weten!

Hier kunnen vragen&opmerkingen&tips
viewtopic.php?f=31&t=16021

Graag zoveel mogelijk tips!
Laatst gewijzigd door hein op 06 jan 2021, 02:57, 1 keer totaal gewijzigd.
hein
Junior lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 november 2020
Leeftijd: 16

Re: Pheidole phallidula blog

Bericht door hein »

Hier fotos
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
hein
Junior lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 november 2020
Leeftijd: 16

Re: Pheidole phallidula blog

Bericht door hein »

Hier zie je als je inzoomt het hoopje broed
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
hein
Junior lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 november 2020
Leeftijd: 16

Re: Pheidole phallidula blog

Bericht door hein »

hoi daar ben ik weer.
het is de laatste tijd erg goed gegaan met de kolonie. er zijn nu ongeveer 10-20 werksters ik kan het niet heel goed zien. Dus het is in een korte tijd ongeveer 10+ werksters er bij gekomen en dan zie je ook wel dat deze soort er snel groeit. Vandaag heb ik de kolonie naar een schoon buisje getikt. Hopen dat het goed gaat met de kolonie en dat ze niet te veel stress hebben over een paar dagen zal ik even snel kijken of de koninging nog leeft en of het goed gaat met het broed en de werksters. en dan ga ik gelijk honing aan ze geven. eigenlijk houd elke kolonie die ik heb heel erg van de honing het is bloemenhoning in een potje en dat gemengt met water dat het niet te dik is. ik laat over een paar dagen weten hoe het gaat.
Tom1mier
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 februari 2021

Re: Pheidole phallidula blog

Bericht door Tom1mier »

Nice kijk even op perrysantstore voor voedsel en andere dingen drinkfontein etc
Pheidole pallidula 1000+
Camponotus cruentatus 5W
Odontomachus monticola Q
:D
hein
Junior lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 november 2020
Leeftijd: 16

Re: Pheidole phallidula blog

Bericht door hein »

Tom1mier schreef: 01 mar 2021, 22:46 Nice kijk even op perrysantstore voor voedsel en andere dingen drinkfontein etc
Ik heb al drinkfonteinen en andere dingen dus dat zit goed! Ook kweek ik sinds kort redrunners en heb ik fruitvliegen gekweekt dus ik heb ook voedsel genoeg. Ik heb een link in de andere berichten staan voor de opmerkingen volgende keer graag daar neer zetten!
hein
Junior lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 november 2020
Leeftijd: 16

Re: Pheidole phallidula blog

Bericht door hein »

zo.. dat is weer een tijdje geleden dat ik hier wat heb gepost. Het gaat prima maar ook weer niet. de kolonie groeit dus daar ben ik blij mee want eerst ging het alleen maar achteruit. de koningin ziet er weer best gezond uit en dat vond ik een tijdje geleden niet echt. de kolonie telt nu +/-20 werksters wat natuurlijk na 7 maanden best weinig is maar de kolonie is ook van zo'n 10 werksters naar 1 gegaan dus het begint nu wel lekker te gaan dus ik hoop dat het nu wel sneller gaat. dat was het weer groetjes
Plaats reactie