Solenopsis invicta - Dataser

Gebruikersavatar
Dataser
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 april 2021
Locatie: België (Oost-Vlaanderen)
Gender:

Solenopsis invicta - Dataser

Bericht door Dataser »

Week 1:


Dag iedereen die naar mijn blog kijkt :D ! Deze blog zal gaan over de evolutie van mijn nieuwe S. invicta kolonie.

Gisteren heb ik een speciaal pakketje ontvangen...een Solenopsis invicta koningin! Toen ik het pakketje vond waren er veel gele eitjes verspreid over het hele reageerbuisje, dat zal door de reis zijn. Ze had een klein stapeltje witte eitjes en zag er kerngezond uit. Ik heb haar direct wat honingwater aangeboden, maar ze moest er niet van hebben. Voor het slapengaan heb ik haar buisje uitgekuist door zo veel mogelijk gele eitjes weg te vegen wat zonder problemen is gelukt. Na het uitkuisen heb ik het buisje verduisterd met wat aluminiumfolie, en heb ik aan het topje van het reageerbuisje een warmtematje gelegd. Deze ochtend kon ik het niet laten om toch eens een kijkje te nemen, en wat zag ik daar? Een stuk of 5 nieuwe eitjes :o !!! Dat is wel heel snel, maar dat had ik ook wel verwacht. Deze eitjes gaan binnen 3-4 weken werksters worden dus ik ben al grote voorbereidingen aan het maken voor de toekomst wanneer deze kolonie groot gaat worden.

Ik heb al een plan gemaakt. Deze soort is ZEER goed in ontsnappen en kan veel schade toedienen aan ecosystemen, groeit snel en kan reusachtig groot worden. Dus een goede beveiliging is een must. Het plan gaat als volgt.

1: Eens de koningin 10 nanitics heeft, steek ik haar buisje in een buitenwereld, en voeg ik af en toe een buisje bij.
2: Eens de kolonie 100 werksters heeft bied ik een petri schaaltje, 150 nog een, 200 nog een en uiteindlijk wil ik gaan tot 10 petri schaaltjes (Een simpelere versie van dit: https://www.youtube.com/watch?v=iceahERV8DU)
3: Eens de kolonie best groot is bied ik hun een acryl nest van 60cm x 100cm aan. Daarmee kunnen ze een tijdje voort.
4: Ik blijf acrylnesten aanbieden tot ik vind dat de koloniegrootte groot genoeg is. Ik moet ze nog steeds genoeg voeding kunnen geven.

invictaplan.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
Cataglyphis iberica
Solenopsis geminata
Paratrechina longicornis
50q Pheidole megacephala
30q Monomorium subopacum
4q Plagiolepis schmitzii
Nylanderia jaegerskioeldi
Lasius grandis
Plaats reactie