Koningin met vleugels

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
Gaby2005
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 november 2020
Gender:
Leeftijd: 18

Koningin met vleugels

Bericht door Gaby2005 »

beste
ik heb vorig jaar een mierenprinses gevangen (lasius niger) en ze heeft eitjes gelegd. maar ze heeft haar vleugels niet erafgetroken. ze heeft daarmee moeite met het omdraaien in de proefbuisje. mag ik haar vleugels een beetje erafknippen met een schaar, daarmee bedoel ik de uiteinde zodat ze goed in de proefbuisje kan bewegen. of als ze mieren krijgt, gaan ze haar vleugels eraf bijten? of is het al te laat om de vleugels af te bijten doordat ze al te ver ontwikkeld/gegroeid zijn? of bestaat er een mierensoort met vleugels(in belgië)?
alvast bedankt
Gaby2005
Ants are not fantastic...
...They are anttastic


Mijn mieren:

Tetramorium Caespitum: 1 koningin, 1 werker
Lasius Flavus: 1 koningin, 5 werkers
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Koningin met vleugels

Bericht door emier »

je kan de vleugels er gewoon af knippen. en als je heeeel voorzichtig bent kan je ze er ook af trekken
Gaby2005
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 november 2020
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Koningin met vleugels

Bericht door Gaby2005 »

Ik heb net geprobeerd om haar vleugels deels af te knippen, maar het is te gevaarlijk, ze zat met haar achterpoten op de plaats waar ik wilde afknippen. wat is een koningin zonder poten? ik had een beetje gezweet toen ik haar vasthield en de schaar naast haar was. en dat maakt eigenlijk mijn koningin unieker. dus ik denk dat ik ze zo zal laten, wel bedankt voor de raad. (wie weet, dat iemand interesse heeft in een gevleugelde koningin(misschien kosten ze meer))
Ants are not fantastic...
...They are anttastic


Mijn mieren:

Tetramorium Caespitum: 1 koningin, 1 werker
Lasius Flavus: 1 koningin, 5 werkers
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Koningin met vleugels

Bericht door miel »

Heeft ze wel werksters intussen, anders is het vrijwel zeker dat ze niet bevrucht is.
Gaby2005
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 november 2020
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Koningin met vleugels

Bericht door Gaby2005 »

miel schreef: 15 jun 2021, 21:40 Heeft ze wel werksters intussen, anders is het vrijwel zeker dat ze niet bevrucht is.
En exact dat is geweldig, kort verhaaltje:
ik heb vorig jaar een mierenprinses gevangen zoals vele andere prinsessen. vorig jaar heeft ze geen eitjes gelegd. maar deze jaar (ongeveer vorig maand) heeft ze veeel eitjes gelegd. maar ze was zeer hard vermagerd, haar achterlijf was helemaal gekrompen. ik heb een mengsel gemaakt van gewoon suiker en gewoon water en het met een kleine watje geabsorbeerd en in haar proefbuisje gelegd. ik heb ook haar proefbuisje veranderd omdat in de oude geen water meer zat. en ze heeft dus heel veel gedronken van het suikerwater en ze is ondertussen al vol.
maar dus, ze heeft wel eitjes gelegd en een heleboel trouwens.

foto:
IMG_7092.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ants are not fantastic...
...They are anttastic


Mijn mieren:

Tetramorium Caespitum: 1 koningin, 1 werker
Lasius Flavus: 1 koningin, 5 werkers
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Koningin met vleugels

Bericht door miel »

Het spijt me dat ik het moet zeggen, maar ook onbevruchte gynes kunnen eitjes leggen. Uit deze eitjes ontwikkelen dan mannetjes (omdat deze niet bevrucht zijn). De gyne kan dit beoordelen en zal dan steeds haar nieuwe eitjes opeten, aangezien mannetjes in deze fase zinloos voor de ´kolonie´ zijn. Dit is denk ik ook waarom ze zo mager is. Deze gyne is dus vrijwel 100% zeker niet bevrucht. Binnenkort vliegen ze weer, dus zou het dan gewoon opnieuw proberen.
Laatst gewijzigd door miel op 16 jun 2021, 08:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gaby2005
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 november 2020
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Koningin met vleugels

Bericht door Gaby2005 »

ah, ok bedankt voor de informatie, had nooit gedacht dat zoiets mogelijk was. maar ik ga wel toch haar laten voor een tijdje want je weet nooit of ze toch werd bevrucht
Ants are not fantastic...
...They are anttastic


Mijn mieren:

Tetramorium Caespitum: 1 koningin, 1 werker
Lasius Flavus: 1 koningin, 5 werkers
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Koningin met vleugels

Bericht door emier »

gewoon houden en kijken of er werksters uitkomen, kan nooit kwaad
Plaats reactie