Formica rufa (emier)

Alle Formica kolonies van de leden
Plaats reactie
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Formica rufa (emier)

Bericht door emier »

Eerst wat informatie over Formica rufa zelf.
Formica rufa is nu 2/3 jaar niet meer beschermd in Nederland, maar in de rest van Europa volgens mij wel.
Formica rufa is een belangrijke bosbewoner omdat ze veel schadelijke insecten eten.
Rufa kolonies worden enorm met 100.000en werksters en soms meerdere gynes.
Formica rufa is ook een enorm agressieve soort en verdedigt zich met het bekende mierenzuur.
Op nlmieren heb ik zelf veel informatie kunnen vinden.
Dan nu mijn eigen kolonie,
Ik heb ze ruim 2 weken geleden opgehaald bij antheap.nl en eenmaal thuis heb ik ze nog een week op 17/18 graden gehouden.
Ik kreeg ze in een bakje met reageerbuisjes en hennepvezel, zelf vond ik het bakje alleen net iets te klein en onhandig dus heb ik ze naar een groter bakje met hennepvezel gezet, waar ze al snel een klein heuveltje hebben gebouwd.
Na een week heb ik ze in een bak met warmtelamp gezet en ze rond de 23 graden gehouden, door ze te verwarmen krijg je het leuke effect dat de werksters al op hun zelfgemaakt hoopje gaan zonnen net zoals je in de natuur ziet na de winterrust.
Broed heb ik nog niet gezien doordat de heuvel over de reageerbuizen zit en waarschijnlijk omdat het nog vroeg in het seizoen is.
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Formica rufa (emier)

Bericht door emier »

Hier kunnen vragen en opmerkingen over deze kolonie: viewtopic.php?f=31&t=15602
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Formica rufa (emier)

Bericht door emier »

De afgelopen weken heb ik ze dagelijks 2 opengeknipte meelwormen, moriowormen of redrunners gegeven.
In die 2 weken tijd zijn er tussen de 200 en 250 eitjes gelegd en dat voor een kolonie met tussen de 100 en 150 werksters
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Formica rufa (emier)

Bericht door emier »

de kolonie blijft buiten druk bezig. als ik ze suikerwater/honingdauw geef gaan ze er met zijn allen op af.
Insecten hebben ze nog niet heel veel zin in, nemen ze niet mee naar het nest en lijken ze ook niet actief van te eten.
wel ontwikkelt het broed zich als een malle. ik heb vandaag in het nest gekeken en daar lag een grote hoop poppen, larven en eitjes. het gaat goed met de kolonie dus
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Formica rufa (emier)

Bericht door emier »

De kolonie begint te groeien, ik heb nu een andere setup waardoor ik beter in de buisjes kan kijken, er zijn al een stuk of 20 poppen geopend en er ligt nog een stapel van 30 stuks. ik merk dat deze soort tot nu toe echt in fases groeit, pas als er poppen zijn komen er jonge larfjes tevoorschijn. ik heb nu dus een hele berg eitjes en kleine larfjes, ook een stuk of 20 grotere larven. ik heb ze nu buisjes gegeven met suikerwater en verdunde honingdauw wat ze wel lekker lijken te vinden. insecten gaan ze nog steeds niet echt op af. soms vind ik in het nest een stuk van een insect dat ik 3 dagen geleden heb gevoerd wat ze nu pas opeten
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Formica rufa (emier)

Bericht door emier »

de kolonie is ondertussen een stuk groter, er zijn nog 10 poppen over en de eerste poppen komen er al weer bij, de kolonie begint steeds meer op insecten te reageren net zoals suikers. daarom heb ik ze een cupje jelly gegeven wat ze wel lekker schijnen te vinden, ik heb ze ook wat extra hennepfiber gegeven om hun koepel mee te maken. er zijn ongeveer 20 grote larven en 40 kleine larven, eitjes een stuk of 80
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Formica rufa (emier)

Bericht door emier »

kolonie is ondertussen rustig doorgegroeid, er zijn een heleboel nieuwe poppen bijgekomen en de meeste larven staan op t punt van verpoppen.
ik heb de kolonie naar een nest van antheap.nl verhuist(Medium Ytong 15mm nest), heb er ook gelijk een grote bak aan vastgemaakt waar ze een mooie grote koepel kunnen maken. het nest is nog wat groot maar denk dat het niet lang meer zal duren. normaal maakt deze kolonie heel snel gebruik van het hennepvezel om een koepel te maken maar daar zijn ze nog helemaal niet mee bezig geweest in het nieuwe nest. redrunners worden nu het buisje ingesleurd en opgegeten. in de oude setup zorgden ze er voor dat de redrunner niet meer bewoog en lieten hem dan liggen, nu nemen ze hem gelijk mee
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Formica rufa (emier)

Bericht door emier »

de kolonie deed het in het nest niet goed, het was iets te groot en dus stopte ze volledig met het produceren van broed, andere soorten zouden er een bende van maken maar blijkbaar stopt rufa dan gewoon met het produceren van broed. ik heb ze dus terug verhuisd naar reageerbuisjes en een mogelijke uitbreiding naar een kleiner ytong nestje. na een week had de kolonie al weer larven die ondertussen al weer poppen zijn, de broed ontwikkeling gaat dus enorm snel! half oktober gaat de kolonie de kelder in dus ik hoop nog 1 of 2 nieuwe generaties werksters te kunnen verwelkomen.
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Formica rufa (emier)

Bericht door emier »

Ik heb de kolonie een tijdje geleden in winterrust gedaan, voor de winterrust hebben ze nog 1 generatie werksters kunnen grootbrengen. ik denk dat de kolonie de winterrust in is gegaan met ongeveer 200 werksters.
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Formica rufa (emier)

Bericht door emier »

de kolonie is alweer een tijdje uit winterrust. toen ik de kolonie uit winterrust haalde was de buitenwereld vies en de buisjes bijna opgedroogd en vies. deze heb ik vervangen en aan een Test tube extension connector set van antheap met 2 buisjes gehangen. niet lang daarna zijn ze ook begonnen met leggen van eitjes. ik kan niet goed zien hoeveel het er zijn maar ik gok dat het er zo een 50 zijn. bijna al die eitjes zijn ondertussen ook alweer kleine larfjes. ik verwacht dit jaar dus goede groei
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Formica rufa (emier)

Bericht door emier »

Ook deze setup bleek weer niet lekker te werken, dus heb ze nu naar de meest basic setup verhuist. Ze maakten de buisjes altijd heel snel vies dus kreeg ik de tip van iemand om wat meer bouwmateriaal te geven. Dit werkt tot nu toe goed, de buisjes zijn na 2 weken nog goed schoon. Ook ben ik ze meer gaan voeren, dit resulteerde gelijk in een grote berg eitjes die na enkele dagen alweer veranderde naar larven. het heeft denk ik 2 weken geduurd voor de eerste eitjes om poppen te worden.
Ik geef de kolonie nu minimaal 3 kleine redrunners per dag, deze nemen ze allemaal mee een buisje in, na een tijdje word er 1 redrunner naar het "hoofdbuisje"met het meeste broed gebracht en word daar opgegeten. ze hebben dus een buisje waar ze een paar redrunnertjes in opslaan.
Plaats reactie