Fruitvliegjes kweken

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
msbox
Berichten: 37
Lid geworden op: 21 januari 2021

Fruitvliegjes kweken

Bericht door msbox »

Hallo

Ik heb nu een paar keer fruitvliegjes gekocht incl pot en voeding.
Na een week of twee zijn alle vliegjes op en is de voeding zwart.
Ik wil eigenlijk een doorlopende kweek opstarten.
Wie weet hoe dit moet?

Maarten
MijnheerMier
Berichten: 54
Lid geworden op: 19 december 2020
Locatie: Winschoten

Re: Fruitvliegjes kweken

Bericht door MijnheerMier »

Je moet een papje (zo dik al yoghurt ) maken van het poeder..(Is zo te koop) . daarna roer je er een flinke eetlepel azijn door (tegen de schimmel.)
Een laagje van ongeveer 1 1/2 cm van deze smurrie doe je onder in de pot. Hierboven op doe je wat houtworm/ sliertjes en een 30 of 40 volwassen fruitvliegen en.... een deksel Niet vergeten. Na één weekje krioelt het van de wormpjes in de brij... na een tijdje kruipen ze bij de sliertjes omhoog en verpoppen.... dan ineens op een dag heb je honderden fruitvliegen.... (terwijl je er maar een tiental nodig bent 🤣😂🤣
tuut-e-reTUUT 8-)
MijnheerMier
Berichten: 54
Lid geworden op: 19 december 2020
Locatie: Winschoten

Re: Fruitvliegjes kweken

Bericht door MijnheerMier »

Oja... de vliegjes vreten de voeding niet op... de maden en larven doen dat. Dat de boel beschimmeld voordat er maden / poppen / nieuwe vliegen zijn kan komen doordat :
Je een oude pot hebt gekocht ( een verse kweekpot moet er in de winkel schoon uitzien, onderin een laag brij wit / grijs. Er bovenop wat houtwol slierten en een 30 / 40 vliegjes.

Je pot té koud of juist té warm hebt staan en in te droge luchtvochtigheid. De brij droogt dan te snel uit...of beschimmeld idd

Fruitvliegen kweken is heel lucratief... maar als je per week maar een tiental nodig bent... zou ik gewoon potten blijven kopen... maar let dans op dat je verse koopt😎
tuut-e-reTUUT 8-)
msbox
Berichten: 37
Lid geworden op: 21 januari 2021

Re: Fruitvliegjes kweken

Bericht door msbox »

MijnheerMier schreef: 23 jun 2021, 22:49 Je moet een papje (zo dik al yoghurt ) maken van het poeder..(Is zo te koop) . daarna roer je er een flinke eetlepel azijn door (tegen de schimmel.)
Een laagje van ongeveer 1 1/2 cm van deze smurrie doe je onder in de pot. Hierboven op doe je wat houtworm/ sliertjes en een 30 of 40 volwassen fruitvliegen en.... een deksel Niet vergeten. Na één weekje krioelt het van de wormpjes in de brij... na een tijdje kruipen ze bij de sliertjes omhoog en verpoppen.... dan ineens op een dag heb je honderden fruitvliegen.... (terwijl je er maar een tiental nodig bent 🤣😂🤣
Deze beschrijving snap ik wel maar het gaat mij om de 2e, 3e etc kweek.
Hou houd ik dit proces gaande
MijnheerMier
Berichten: 54
Lid geworden op: 19 december 2020
Locatie: Winschoten

Re: Fruitvliegjes kweken

Bericht door MijnheerMier »

Op dezelfde manier....ik heb / had steeds 2 potten op het moment dat de eerste fruitvliegen uit de poppen verschijnen maak ik weer twee potten klaar. Ik tik uit elke pot een stuk of twintig verse vliegjes ( beetje onzin maar ik denk om inteelt enzo te voorkomen ) De rest kun je opvoeren aan... mieren, vleesetende planten, gifkikkertjes wat je maar hebt 😎😲 na een keer of twee / drie wordt het wat minder en vervang ik pot nr 1 voor een nieuwe uit de winkel.... ( volgende keer vervang ik pot 2 )
Heb ook weleens een halve banaan geprakt daar wat van die vitamine/ kalk ( voor de hond) bij en voor ik de vliegen voerde konden ze zich daar een paar dagen "gezond eten".. ....🙄🙄
tuut-e-reTUUT 8-)
Plaats reactie