Formica cinerea

Alle Formica kolonies van de leden
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica cinerea

Bericht door iasimov »

Als de kamertemperatuur 20 graden of hoger is, loop je wel het risico dat het te warm wordt voor deze mieren..
Overigens vind ik het verbazend dat ze niet in diapauze (winterslaap) zijn; je moet niet gek opkijken als de gyne vanaf juni geen eitjes meer legt, omdat de biologische klok 4 maanden vóór loopt.
Je zou de kolonie vanaf dat moment een maand of 2 in de koelkast kunnen stallen, waarna ze in augustus een nieuwe broedcyclus zouden opstarten tot december, waarna ze in de winterberging kunnen tot maart/april volgend jaar..
Dan loopt de biologische klok weer een beetje in fase met het échte seizoen..
Joost2234
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 januari 2020
Gender:

Re: Formica cinerea

Bericht door Joost2234 »

Mijn mieren brengen opeens broed naar buiten ik dacht dat dat misschien komt door het warmtematje, maar er is een hoek waar het warmtematje niet komt en daar leggen ze het broed neer. ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen. Het warmtematje nu wel of niet aansluiten.

Groetjes Joost
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica cinerea

Bericht door iasimov »

Beste Joost,
Misschien stook je het te warm; schakel het warmtematje uit. Formica cinerea heeft geen speciale behoefte aan temperaturen boven de 20 graden..
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica cinerea

Bericht door iasimov »

De werksters zijn weer 2 dagen uit de diapause en zijn weer gretig bezig om honingdauwsurrogaat en meelworm(poppen) binnen te halen.
Wordt misschien teveel voor de huidige behuizing ..
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica cinerea

Bericht door iasimov »

Er is nu duidelijk 'zwermbroed' aanwezig: larven en poppen groot genoeg om uit te groeien tot gynes. En diverse larven en poppen om uit te groeien tot mannetjes..
Hoop dat daarna geen rampjaar ontstaat als bij mijn sanguineas..
Vragen, suggesties zijn welkom in dit topic :D
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Plaats reactie