Identificatie (PL)

Determinaties van mieren
Plaats reactie
dejot3
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 april 2015
Gender:
Leeftijd: 33

Identificatie (PL)

Bericht door dejot3 »

Goede dag. Kan mij iemand helpen met identificatie van deze twee gynes?

Gevangen in Polen, op bospad onder een steen. Onder deze steen ik zag ook paar kleine zwarte miertjes (vermoedelijk Lasius niger). Maar geen larvas of poppen. Deze mier is glanzend zwart (dus geen L. umbratus), lengte van 9mm, volgens mij een parasite (klein abdomen), maar voor een L. fuliginosus de kop is iets te klein en abdomen te groot? Kan dat L. emarginatus zijn? F. fusca?

Poppen van L. Niger (gestolen)

[Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding]
Laatst gewijzigd door dejot3 op 23 jul 2021, 16:53, 2 keer totaal gewijzigd.
dejot3
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 april 2015
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Identificatie (PL)

Bericht door dejot3 »

Twede gyne, gevangen op pad tussen weiden, bos was ongever 200m verder. Op eerste moment ik dacht dat het een F.fusca was. Nu twijfel ik. Glanzend mier, abdomen iets smaler dan niger, totale lengte 11mm

Poppen ook gestolen van L. Niger

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dank U voor hulp.
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Identificatie (PL)

Bericht door miel »

Lijken me Formica sp gynes. Denk dan ook niet dat ze iets met Lasius niger poppen gaan doen. Bovenste zou goed een parasitaire Formica sp zijn. Deze zou ik boosten met Formica poppen samen met een pas uitgekomen werkster aangezien de gyne niet zelf poppen kan openen.
dejot3
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 april 2015
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Identificatie (PL)

Bericht door dejot3 »

Dank U voor antwoord.
Gisteren heb ik paar poppen geopend voor paar L. Umbratus gynes die heb ik gevangen. Ik heb ook voor die twee gynes een test gedaan. Zonder erfolg. Ik ga proberen wat zal met F. Fusca poppen/jonge werkster gebeuren.
Ik zie vandaag wel paar eitjes bij beide gynes. Kan dat betekenen dat die bovenste queen claustral/semi-claustral is?

In Polen er bestaan geen Formica slavemakers die zwart zijn. Daroom ik heb die niet in rekening genomen.
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Identificatie (PL)

Bericht door miel »

Als ze eitjes legt, dan sticht ze dus zelfstandig een kolonie. Ik zou haar dan gewoon met rust laten voorlopig.
Plaats reactie