Messor Barb Blog

Alle Messor kolonies van de leden
Plaats reactie
Mierplezier
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 december 2020
Locatie: Renkum

Messor Barb Blog

Bericht door Mierplezier »

Hallo allemaal.

Ik ben trotse bezitter van een mb kolonie van rond de 60 werksters lekker actief in hun buisje, met kleine buitenwereld en gedeeltelijk op n warmtematje. Het gaat best goed denk ik. De roadrunners die ik ze geef eens per zoveel dagen zijn na een uur weg, dus opgegeten neem ik aan. Het is een queen met 60, nu missch wel 70 werksters,en zo'n 4 majors.
Broed is nu sinds ik ze heb nu met de 2de leg bezig, heb al zo'n 9 grijze mieren ertussen gezien, nieuwe mieren dus ik ben best wel blij hiermee.
Ik heb al een aantal coole ytong nesten gemaakt (erg leuk om te doen dus ik ben er helemaal op los gegaan) van klein naar groot, en vraag me nu echt af wanneer zou ik ze moeten verhuizen? En naar welke maat nest. k heb ook n paar gips nesten gemaakt maar die vallen me een beetje tegen en naar wat ik heb gelezen op dit forum is dat gips niet echt t beste is..
Maargoed, is verhuizen nu al een optie?
Ik zal morgen wat fotos posten van t buisje en mn nesten die ik heb gemaakt,kunnen jullie zeggen of ik t goed doe of niet 😀

Dank alvast voor de hulp.

Peter. (MierPlezier)
Mierplezier
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 december 2020
Locatie: Renkum

Re: Messor Barb Blog

Bericht door Mierplezier »

Foto's
Mierplezier
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 december 2020
Locatie: Renkum

Re: Messor Barb Blog

Bericht door Mierplezier »

Ik upload fotos maar waar staan ze dan??***
webside
Lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 mei 2021
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Messor Barb Blog

Bericht door webside »

ik ben hier ook nieuw, maar als je foto's hebt geupload, ik vermoed dat deze dan in je persoonlijke space staan.
Of je kan de foto's in het tekstvak van je antwoord slepen alvorens je op de knop "Verstuur" klikt.
Of stuur anders een PM naar Floris of zo...
deltaromeo
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 november 2017
Locatie: Amsterdam
Gender:

Re: Messor Barb Blog

Bericht door deltaromeo »

Foto's plaatsen kan als volgt.
Open de " volledige bewerker & voorbeeld".
Open de tab "bijlagen" .. ga naar de optie "bestanden toevoegen".
Selecteer een bestand of foto op je computer en voeg toe.
Druk op " plaats in tekst". Je afbeelding zal dan worden ingevoegd op de plek waar op moment van drukken je cursor staat.
Klik op voorbeeld om te kijken of de foto goed geplaatst is..

Succes..
Messor barbarus
Polyrhachis dives
Acromyrmex octospinosus
Mierplezier
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 december 2020
Locatie: Renkum

Re: Messor Barb Blog

Bericht door Mierplezier »

(deltaromeo bedankt!)

Hoi allemaal, het duurde ff..
We zijn alweer een stukje verder, kolonie van 60 is gegroeid, nu 70 ,met zo'n 30 eitjes erbij.
20210727_173943.jpg
Heb net de geplande verhuizing achter de rug, afgelopen dinsdag.
ik heb ze in een y-tong nest geplaatst,(gips na veel onderzoek toch maar niet ivm schimmel), zelf gemaakt, was erg leuk om te doen! met een grote buitenwereld.

De verhuizing was spannend maar is binnen 2 uur helemaal gedaan, niet echt kunnen vastleggen ofzo want ik moest eten en erna was t al helemaal over.
Erg cool dat t allemaal zo snel is gegaan.
20210727_173701.jpg
20210728_185228.jpg
Ik heb ze gisteren een kakkerlak achtig iets gegeven en dat was vanochtend zo goed als weg.
ook heb ik een plateau met zaden aangeboden en die hebben ze ook allemaal naar binnen gebracht.
Ik vind het erg vet om ze aan t werk te zien.
Messor barbarus doet t goed.

Ook heb ik afgelopen week 2 queens kunnen vangen die waren uitgevlogen.
Deze in buisjes gestopt. Die middag vond ik elders onder een steen wel 100-200 eitjes gevonden, heb die bij die 2 queens gedaan en wat denk je,
Ze komen uit!!
Ik heb helemaal geen idee om welke soort het gaat, maar ben best verbaasd dat een queen deze eieren accepteert, komend van een andere omgeving, en andere kolonie.

20210729_104154.jpg


Totzover mijn blog, messor 70+ , en die nieuwe nu al ruim 20 mieren uit de eieren gekomen! ik zal betere fotos maken. dit was met de foon.
Dankjewel voor t lezen :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
cas139
Berichten: 85
Lid geworden op: 14 juni 2021

Re: Messor Barb Blog

Bericht door cas139 »

het kan zijn als de kolonie groter is dat ze door ytong bijten daar moet je dus wel op letten
Mierplezier
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 december 2020
Locatie: Renkum

Re: Messor Barb Blog

Bericht door Mierplezier »

Ja dat heb ik meegenomen in het ontwerp, de wanden zijn extra dik gemaakt zodat als ze zich vervelen en gaan bijten duurt t nog een tijd voordat ze er echt doorheen zijn. :)
cas139
Berichten: 85
Lid geworden op: 14 juni 2021

Re: Messor Barb Blog

Bericht door cas139 »

ok redelijk slim
Plaats reactie