Messor Barbarus Blog

Alle Messor kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
StefJaspers
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 07 december 2020
Gender:
Leeftijd: 18
Contacteer:

Messor Barbarus Blog

Bericht door StefJaspers »

Hallo allemaal,

Ik heb al een aantal weken een Messor Barbarus kolonie die nu 9 werksters heeft. Ik ben van plan om hier een blog over te schrijven! Ik begin meteen:

De Messor Barbarus kolonie die ik heb heeft nu 9 werksters en op het moment dat ik dit schrijf hebben de mieren winterrust. Ik heb ze rond de 17 graden staan in mijn garage. Ik moet helaas nog 2 maanden wachten voordat ik ze weer uit de winterslaap kan halen en de kolonie weer snel kan groeien.

Ik hoop dat jullie gaan genieten van de blog! Ik zal hier onder alvast een filmpje zetten over Messor Barbarus Mieren:



Vragen en opmerkingen: viewtopic.php?f=31&t=16033
Laatst gewijzigd door StefJaspers op 27 dec 2020, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
-Lasius Niger | 30 werksters
-Lasius Flavus | 10 werksters
-Messor Barbarus | 50 werksters
-Pheidole Pallidula | 55 werksters | 2 soldaten! :D
-Crematogaster Scuttelaris | 9 werksters
Gebruikersavatar
StefJaspers
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 07 december 2020
Gender:
Leeftijd: 18
Contacteer:

Messor Barbarus Blog

Bericht door StefJaspers »

Hoi,

Ik heb zojuist weer gekeken naar de kolonie en alles ging nog goed! Ze hebben nu 5 larven en geen eitjes of poppen (wat wel logisch is omdat ze natuurlijk in winterrust zitten :) ). Ik heb helaas nog geen andere informatie omdat er bijna niks gebeurt in de winterperiode maar als er iets gebeurt zet ik het in deze blog.

vragen en opmerkingen: viewtopic.php?f=31&t=16033

Groetjes!

ps. Als je je verveelt kun je misschien een kijkje nemen op mijn youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCF-QNu ... dntijvvQzA
Laatst gewijzigd door StefJaspers op 27 dec 2020, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
-Lasius Niger | 30 werksters
-Lasius Flavus | 10 werksters
-Messor Barbarus | 50 werksters
-Pheidole Pallidula | 55 werksters | 2 soldaten! :D
-Crematogaster Scuttelaris | 9 werksters
Gebruikersavatar
StefJaspers
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 07 december 2020
Gender:
Leeftijd: 18
Contacteer:

Messor Barbarus Blog

Bericht door StefJaspers »

Hallo weer!

Ik heb zojuist weer een video (staat onder aan dit bericht) geüpload op mijn youtubekanaal Ant_Nerd :D , het gaat over hoe je een Messor Barbarus kolonie in winterrust moet zetten!
Als jullie de video's die ik maak leuk vinden kunnen jullie natuurlijk altijd op mijn youtubekanaal abonneren! https://www.youtube.com/channel/UCF-QNu ... dntijvvQzA



Tot het volgende bericht!

Vragen en opmerkingen: viewtopic.php?f=31&t=16033
Laatst gewijzigd door StefJaspers op 27 dec 2020, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
-Lasius Niger | 30 werksters
-Lasius Flavus | 10 werksters
-Messor Barbarus | 50 werksters
-Pheidole Pallidula | 55 werksters | 2 soldaten! :D
-Crematogaster Scuttelaris | 9 werksters
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Messor Barbarus Blog

Bericht door emier »

ik heb geen linke gezien naar de v&a van deze post dus ik doe t hier maar even.
wil je je messor barbarus kolonie goed overwinteren dan moet je ze tussen de 10 en de 15 graden houden, hou je ze warmer is het niet koud genoeg en gaan ze mogelijk niet in winterrust
Gebruikersavatar
StefJaspers
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 07 december 2020
Gender:
Leeftijd: 18
Contacteer:

Messor Barbarus Blog

Bericht door StefJaspers »

Hallo!

Bedankt Emier voor je bericht! Ik heb een link gemaakt voor de vragen en antwoorden van de blog: viewtopic.php?f=31&t=16033

De Messor Barbarus kolonie staat nu op ongeveer 13 graden in mijn garage dus dat is een wat betere temperatuur.
Ook heb ik weer een video gemaakt over mijn Messor Barbarus kolonie:

Vragen en opmerkingen: viewtopic.php?f=31&t=16033
-Lasius Niger | 30 werksters
-Lasius Flavus | 10 werksters
-Messor Barbarus | 50 werksters
-Pheidole Pallidula | 55 werksters | 2 soldaten! :D
-Crematogaster Scuttelaris | 9 werksters
Gebruikersavatar
StefJaspers
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 07 december 2020
Gender:
Leeftijd: 18
Contacteer:

Messor Barbarus Blog

Bericht door StefJaspers »

Hallo Iedereen!

Ik heb net weer eens gekeken naar mijn Messor Barbarus kolonie die al een tijd op 13 graden staat voor de winterrust. Ik zag dat er één dode werkster aan het begin van het reageerbuisje lag! :o :shock:
Verder is er niks gebeurd met de kolonie, ik denk dat het volgende bericht hier pas verschijnt wanneer ik de mieren uit winterrust haal!
Nog een foto van de kolonie:
Afbeelding

Groetjes!

Vragen en opmerkingen: viewtopic.php?f=31&t=16033
-Lasius Niger | 30 werksters
-Lasius Flavus | 10 werksters
-Messor Barbarus | 50 werksters
-Pheidole Pallidula | 55 werksters | 2 soldaten! :D
-Crematogaster Scuttelaris | 9 werksters
Gebruikersavatar
StefJaspers
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 07 december 2020
Gender:
Leeftijd: 18
Contacteer:

Re: Messor Barbarus Blog

Bericht door StefJaspers »

Hallo alweer!

Als eerste wil ik iedereen een gelukkig nieuw jaar wensen! Het wordt langzaam weer warmer buiten en dat betekent dat de winterrust-periode voor veel mieren eindigt! Ik heb vandaag mijn Messor Barbarus kolonie uit winterslaap gehaald die nu nog maar 8 werksters heeft omdat er 1 werkster tijdens de winterrust helaas is overleden :( .

Ik heb met een 3D-printer een mini-buitenwereld geprint die ik op het reageerbuisje heb aangesloten:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog een foto van de kolonie zelf:
Afbeelding

De kolonie heeft ook al een stapeltje met eitjes en een paar larven die ze nog hadden voor de winterrust. Ik hoop dat deze nu snel groeien tot een werkster en ik laat jullie weten wanneer er iets gebeurd in de kolonie!

vragen en opmerkingen: viewtopic.php?f=31&t=16033
-Lasius Niger | 30 werksters
-Lasius Flavus | 10 werksters
-Messor Barbarus | 50 werksters
-Pheidole Pallidula | 55 werksters | 2 soldaten! :D
-Crematogaster Scuttelaris | 9 werksters
Gebruikersavatar
StefJaspers
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 07 december 2020
Gender:
Leeftijd: 18
Contacteer:

Re: Messor Barbarus Blog

Bericht door StefJaspers »

Hallo mensen!

Er is enorm veel gebeurd met de kolonie op een positieve manier! :)
De kolonie is (naar mijn mening) flink gegroeid! In het vorige bericht waren er nog maar 8 werksters, maar nu zijn dat er 22! :D

Ook is de kolonie verhuisd! ze zitten nu in een gips formicarium van Mierenboerderij.nl. Deze heb ik samen met nog een buitenwereld op marktplaats gekocht. De buitenwereld heb ik ook aangesloten aan de setup van de kolonie. Hier is een foto om te kijken: :P
Afbeelding

De werksters hebben ook al binnen een paar dagen best al veel zaden verplaatst naar het nest:
Afbeelding

Nog een foto van de hele setup: (normaal heb ik een stukje karton over het formicarium liggen zodat deze donker is).
Afbeelding

In de reageerbuisjes die naast het formicarium liggen, zitten nog 4 andere koninginnen die al bijna hun eerste werkstertjes hebben. Zal ik hier ook soms een update over geven in deze blog? Laat het maar weten mij de vragen en opmerkingen van deze blog.

Heb je een vraag op een opmerking?
Zet het dan hier neer a.u.b.: viewtopic.php?f=31&t=16033
-Lasius Niger | 30 werksters
-Lasius Flavus | 10 werksters
-Messor Barbarus | 50 werksters
-Pheidole Pallidula | 55 werksters | 2 soldaten! :D
-Crematogaster Scuttelaris | 9 werksters
Gebruikersavatar
StefJaspers
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 07 december 2020
Gender:
Leeftijd: 18
Contacteer:

Re: Messor Barbarus Blog

Bericht door StefJaspers »

Hallo mensen!

Het is weer een flinke tijd geleden dat ik hier een update heb geplaatst! Ik heb gelukkig alleen maar goed nieuws dit keer :D .
Met de kolonie gaat het namelijk erg goed en ze zijn ook erg snel aan het groeien! Ik schat in dat de kolonie nu net over de 100 werksters heen is gegaan!
Ik ben ontzettend blij met deze kolonie en vind het nog steeds heel leuk om voor deze kolonie te zorgen.
De mieren zitten nu ook in een nieuw nest. Hiervan staat hier onder een foto en ik heb een filmpje ervan gemaakt (die staat hier ook onder):
Afbeelding


Als jullie de video leuk vinden zou ik het ook waarderen dat jullie op mijn youtube-kanaal abonneren en mijn andere video's gaan kijken :D ;) .

Als iemand vragen of opmerkingen heeft kan diegene dat hier neerzetten: viewtopic.php?t=16033

Tot de volgende update!
-Lasius Niger | 30 werksters
-Lasius Flavus | 10 werksters
-Messor Barbarus | 50 werksters
-Pheidole Pallidula | 55 werksters | 2 soldaten! :D
-Crematogaster Scuttelaris | 9 werksters
Plaats reactie