Gyne gevonden langs een kanaal/bospad

Alle Tetramorium kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Gyne gevonden langs een kanaal/bospad

Bericht door AlmeloRW »

Vandaag rond een uurtje of 9 savonds kwam ik tijdens het uitlaten van de honden een kleine gyne tegen op mijn pad. Ik heb haar in een leeg pakje sigaretten gedaan en thuis in een reageerbuis, waarin ik haar ook beter bekijken kon. Ik had t vermoeden dat het om een tetramorium sp. ging omdat ze amper een cm groot is. Nu zocht ik op google op mierensoorten nederland en daar stond de tetramorium niet tussen waardoor ik begon te twijfelen en balen. Er vanuit gaande wat daar stond kwam de lasius fuliginosus t meest in de buurt. Na meer onderzoek te doen op dit forum zag ik dus dat mensen waarschijnlijk wel tetramorium gynes gevonden hebben, wat mijn vermoeden en hoop weer wat opkrikte. Nu heb ik foto's gemaakt, die op photobucket geplaatst om ze vervolgens hier te plaatsen. Alleen kan ik ze niet plaatsen omdat ik de url van de foto's niet kan zien. Dat kan ik(zelf) dus alleen via een laptop op pc, wat ik deze week even ga regelen. Misschien dat mensen d.m.v. een omschrijving weten wat ze is. Het is dus een kleine gyne van 1 cm ongeveer, pikzwart lichaam met een soort glans/oliegloed. Als het een parasitaire soort is ga ik haar weer vrijlaten, want dat is niet mijn ding...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door AlmeloRW op 09 aug 2021, 18:58, 2 keer totaal gewijzigd.
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
deltaromeo
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 november 2017
Locatie: Amsterdam
Gender:

Re: Gyne gevonden langs een kanaal/bospad

Bericht door deltaromeo »

Foto's plaatsen kan als volgt.
Open de "volledige bewerker & voorbeeld".
Open de tab "bijlagen" .. ga naar de optie "bestanden toevoegen".
Selecteer een bestand of foto op je computer en voeg toe.
Druk op "plaats in tekst". Je afbeelding zal dan worden ingevoegd op de plek waar op moment van drukken je cursor staat.
Klik op "voorbeeld" om te kijken of de foto goed geplaatst is..

Succes..
Messor barbarus
Polyrhachis dives
Acromyrmex octospinosus
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Gyne gevonden langs een kanaal/bospad

Bericht door AlmeloRW »

Bedankt voor de uitleg, ik weet hoe ik ze plaatsen kan, maar krijg het niet voor elkaar op mijn telefoon... dus heb ik het via de laptop van mijn zoon gedaan. Ik zag trouwens dat ik deze post op een verkeerd onderwerp heb gezet. Ik zal er beter opletten in het vervolg. Zou iemand van de teamleden deze op de goede plek willen zetten? Alvast bedankt...
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Gyne gevonden langs een kanaal/bospad

Bericht door miel »

Doet mij eerder denken aan Formica sp, wellicht fusca. Die gynes kunnen soms ook maar een cm groot zijn. Hangt er ook vanaf of ze veel reserves mee hebben gekregen. Niet alle gynes hebben evenveel reserves. Vandaar dat sommige wat kleiner lijken dan andere gynes van dezelfde mierensoort. Is ook wel erg laat voor Tetramorium. Deze vliegen meestal uit in het voorjaar. Wellicht is dit voor Tetramorium impurum anders, maar deze is zover ik weet vooral zuidelijk in NL te vinden.

Ik zou uitgaan van Formica fusca.
Plaats reactie