Lasius Umbratus (iasimov)

Vragen en opmerkingen over de blogs
iasimov
Lid
Re: Lasius umbratus (iasimov)

Bericht door iasimov »

Offtopic: Mijn slordige interpretatie van de afbeelding op pag. 55 was 'broedstadia'; de auteur bedoelde m.i. 'verschijningsvormen van het broed'. Wat vind jij overigens van deze Wikipedia bijdrage? http://fr.wikipedia.org/wiki/Nymphe_(biologie)
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
iasimov
Lid
Re: Lasius Umbratus (iasimov)

Bericht door iasimov »

Offtopic: Ik neem met permissie bij deze de vrijheid in dit blog de term nimf te gebruiken in
de Franse zin van het woord en van toepassing op de naaktpop die niet meer de larvale vorm heeft
en reeds gelijkenis vertoont met het imago
;)
Mij is vandaag voor het eerst opgevallen dat niger werksters half volgroeide larven op een nimf legden
en ik vermoed dat, conform de Amerikaanse blog van 'batspiderfish' waarnaar ik eerder een link postte,
de naaktpoppen gemakkelijker aan het broed te voeden zijn dan in cocons gehulde poppen. :x
De enige manier die ik zie om dit kannibalisme in te tomen is een rijk aanbod van fruitvliegjes,
die overigens nauwelijks sneller levend worden binnen gehaald dan dood weer verwijderd. :evil:
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
iasimov
Lid

Bericht door iasimov »

Misschien heeft dit met het topic van doen, misschien wat minder, maar de kolonie weigert nog
langer fruitvliegjes te consumeren. Ik laat de vliegjes los in de arena van het ijsbakje, vervolgens
wordt er op gejaagd met aansluitend de binnensleepscène en tenslotte worden ze door de 'vuilnisdienst'
(het is een buitengewoon propere kolonie) weer naar buiten gesleept. :oops:
Mij viel de indringende gistgeur op de laatste keren dat ik het glazen plaatje over de buitenwereld
optilde, dus de kadavertjes waren waarschijnlijk aan het vergisten. Kan dat met de voedselweigering
te maken hebben :?:
Mogelijk dat de consumptie van de nimfen - zo te zien zijn er nog 11 - simpelweg te maken heeft met
voedselschaarste vanwege ongenietbaarheid van de fruitvliegjes. Ik ben maar weer ouderwets op
jacht gegaan en heb wat kleine spinnetjes gevangen die dankbaar gedood én aan de larven gevoerd
werden..
Tristan
Lid

Bericht door Tristan »

Proficiat! Ik was stiekem al een tijdje mee met jou in spanning aan het wachten :)
Ik ben alvast benieuwd naar de foto's!
GvG

Bericht door GvG »

Wow! Gefeliciteerd!
Daarnaast lijk ik een weddenschap te gaan winnen, want er
komen - als ze het halen - tóch een paar mannetjes aan. ;)
Eerst zien, dan geloven! :lol:
iasimov
Lid

Bericht door iasimov »

Ik blijf me verbazen: Tot voor enkele dagen werden slechts twee cocons geproduceerd, één werd
zwart en afgevoerd, de ander is nog steeds ongeopend. Nu tel ik ineens acht cocons en er zijn er
meer in de maak. :o
Van waar die rare episode met al die naaktpoppen? De eerste werkster kan ik niet met zekerheid
meer spotten: ik meen de restanten tussen opgroeiende larven te zien, van waar die invaliditeit?
En dan die mannelijke nimfen: ze zijn duidelijk veel groter dan de werkster-nimfen en de ogen zijn
duidelijke zwarte vlekjes, waar ik ze bij de werksters in spe met moeite kan waarnemen. Ze lijken
het niet te gaan redden en dreigen gerecycleerd te worden. Misschien dat ik ze uit voorzorg nog
even ga fotograferen voordat het 'bewijs' vervlogen is.. Van waar de ontwikkeling van deze voor de
kolonie nutteloze exemplaren? Zouden ze misschien uit werkster-eieren van Lasius niger zijn voort
gekomen als ultieme sabotage en redding van de eigen genen :?:
GvG

Bericht door GvG »

iasimov schreef:Van waar die rare episode met al die naaktpoppen?
En dan die mannelijke nimfen: ze zijn duidelijk veel groter dan de werkster-nimfen
Wat is nu volgens jou het verschil tussen een naaktpop en een nimf?
iasimov
Lid

Bericht door iasimov »

Beste GvG,

Op 5 mei maakte ik duidelijk dat ik in dit blog de term 'nimf' zou gebruiken voor de naaktpop die de larvale vorm heeft
afgelegd en die van het imago heeft aangenomen.. De term 'naaktpop' gebruik ik dus voor álle stadia en 'nimf' voor specifiek
het stadium, waarin het imago herkenbaar is..

Helder zo?
GvG

Bericht door GvG »

Nee. Niet helder. Een naaktpop heeft per definitie het larvale stadium afgelegd. Daarmee heeft ze dus het uiterlijk van het imago. Anders was het een larf. Het verschil tussen een gewone pop en een naaktpop is de eventuele aanwezigheid van een cocon. Er is dus geen verschil tussen een naaktpop en een nimf. Elke naaktpop heeft het uiterlijk van het imago.

Een Lasius sp. larve spint meestal een cocon omzichzelf heen. In die cocon vervelt ze een laatste keer. Vanaf dat moment is ze een pop. Als het niet lukt om een cocon te spinnen, vervelt ze evengoed, en is de pop direct zichtbaar. Dit noemen we een naaktpop. Sommige mierensoorten maken nooit cocons en hebben dus altijd naaktpoppen.

Het gebruik van het woord nimf voegt niets toe. Daarnaast wordt het al op een andere wijze gebruikt, voor een ander stadium bij andere insecten. Het zorgt dus alleen maar voor verwarring.

Offtopic: Pff, ik ben wel in de zeurmodus vandaag. Ik ga wel slapen. Ik geniet wel van je blog iasimov, en ik ben echt oprecht benieuwd of er mannetje komen of niet. Maar als docent biologie kan ik dit niet negeren zonder kriebels. Sorry.
iasimov
Lid

Bericht door iasimov »

Offtopic: @GvG: Er heeft - normaliter verborgen in de cocon - een vervelling plaats, waarna kop, poten, thorax
en abdomen zichtbaar worden: het stadium na die vervelling duid ik aan met de term 'nimf'. Ik erken in deze je
kriebels, maar je zult het moeten stellen met het feit dat ik in deze de nomenclatuur van de Franse entomologen
omarm.

Ondertussen is een - intacte - tweede umbratus werkster opgestaan, ook deze wordt meer dan enthousiast
'beknuffeld'. Ik vrees dus het ergste.. :|
GvG

Bericht door GvG »

Offtopic: [quote]Er heeft - normaliter verborgen in de cocon - een vervelling plaats, waarna kop, poten, thorax en abdomen zichtbaar worden [/quote]

Klopt, dat zei ik al. Dat is de eigenlijke verpopping. Vóór dat moment is het een larve, ná dat moment een pop. Met of zonder cocon.

Hoe zie jij het verschil tussen een naaktpop en wat jij een nimf noemt?
iasimov
Lid

Bericht door iasimov »

Tot mijn vreugde scharrelt de tweede umbratus werkster onbekommerd door het nest en ik
tel momenteel 15 cocons :D . De gyne wordt óók weer fysogastrisch..
Offtopic: Voor mij is de larve die in een cocon zou moeten zijn goed herkenbaar: zij wordt
opaak in plaats van doorzichtig, de donkere ingewandtekening verdwijnt, de circulaire ringen
in de huid vervlakken en zij begint in het midden in te snoeren: dit is een perfecte naaktpop,
maar géén nimf.. ;)
Een nimf is wél een naaktpop, maar een naaktpop niet per se een nimf.
Een 'nimf' is dus deel van de verzameling 'naaktpop' in mijn visie.
GvG schreef:Offtopic: [quote]Er heeft - normaliter verborgen in de cocon - een vervelling plaats, waarna kop, poten, thorax en abdomen zichtbaar worden
Klopt, dat zei ik al. Dat is de eigenlijke verpopping. Vóór dat moment is het een larve, ná dat moment een pop. Met of zonder cocon.

Hoe zie jij het verschil tussen een naaktpop en wat jij een nimf noemt?[/offtopic][/quote]
GvG

Bericht door GvG »

Offtopic: [quote]Voor mij is de larve die in een cocon zou moeten zijn goed herkenbaar: zij wordt
opaak in plaats van doorzichtig, de donkere ingewandtekening verdwijnt, de circulaire ringen
in de huid vervlakken en zij begint in het midden in te snoeren: dit is een perfecte naaktpop,
maar géén nimf.. ;)
Een nimf is wél een naaktpop, maar een naaktpop niet per se een nimf.
Een 'nimf' is dus deel van de verzameling 'naaktpop' in mijn visie.[/quote]
Ah, nu is het helder. Ik snap nú wat je bedoelt. Ik ben het echter niet met je eens.

Je spreekt jezelf ook tegen:
Je hebt het over de "larve die in de cocon zou moeten zijn" en dat dit "de perfecte naaktpop" is. Het stadium wat jij aangeeft is dus eigenlijk een larve, geen pop.

De pop ontstaat doorgaans in de cocon, na de laatste vervelling. Het stadium dat jij bedoelt is de aanloop daar naar toe. Dat de ingewandtekening verdwijnt is omdat de larve zijn darm leegt, dat gebeurd vóór het verpoppen. De darminhoud (meconium) zie je als een zwart puntje op de cocon (mits deze aanwezig is). Bij het legen van de de darm wordt ook het oppervlak van de darm uitgestoten, als onderdeel van de vervelling. Pas daarna is de larve een pop geworden.

Kortom, wat jij in het voorgaande bericht als naaktpop duidde is een larve (die zich klaarmaakt voor verpopping), en wat je duidde als nimf is een pop. Omdat er geen cocon aanwezig is spreken we van een naaktpop.

Het woord naaktpop komt in de literatuur die ik er op nageslagen heb niet voor, dus officieel is het gewoon een pop. Het woord nimf kom ik in de myrmecologie ook nergens tegen, alleen in het Frans. Omdat ik niet goed begreep wat volgens de Franstaligen nu het verschil tussen een pop een nimf maakt, ben ik verder gaan zoeken. Het blijkt dat de term bij de Lepidoptera (vlinders) ook wel gebruikt wordt voor poppen zonder cocon. De meer gebruikelijke term is chrysalis. In principe is dat dus wat wij naaktpoppen noemen.

Blijkbaar is de term nimf dus niet helemaal fout, hoewel hij alleen door Franstaligen bij mieren wordt toegepast.

Er is echter geen verschil tussen een naaktpop en een nymf, de termen zijn niet naast elkaar te gebruiken. Op de wiki die jij aangaf wordt het ook zo uitgelegd: een pop heeft een cocon, een nimf niet.

Je kan je dus afvragen of het iets toevoegt om een andere term te gebruiken. Ik denk dat je mijn mening daarover al weet. :D

Ik zal er over ophouden. Bedankt voor je geduld.

Fijn dat het goed gaat! Goed dat de gyne fysogastrisch wordt, deze gynes schijnen gigantisch veel eitjes te kunnen leggen. Ik ben benieuwd naar de foto's. Ik heb nog nooit naaktpoppen van mannetjes gezien (wel bij Myrmica) , dus als je gelijk hebt is dat erg interessant.

Edit: de foto's staan er al. Het is inderdaad interessant. Bij honingbijen hebben de mannetjes ook grotere ogen, omdat ze tijdens de bruidsvlucht de vrouwtjes goed in de gaten moeten houden. De poppen op je foto hebben inderdaad duidelijk grotere ogen. Het lijkt er dus inderdaad op dat je de weddenschap gaat winnen.
iasimov
Lid

Bericht door iasimov »

Blij dat de foto's je kunnen bekoren! Ik zag één van de twee umbratus-werksters al met een eipakketje zeulen van de
'verse leg'. Met een beetje geluk volgen op korte termijn nog vijf werksters en worden één of twee mannetjes níet
aan de larven gevoerd.. ;)
Offtopic: Er is in een discussie altijd iemand die het laatste woord wil, ík dus.. :D
De logika achter mijn terminologie is dat alles wat in een cocon zit een pop is (je kunt er immers niet in kijken om te
checken hoe de actuele vormgeving is). En dat alles wat in een cocon hád moeten zitten een naaktpop. Dus óók wat jij
definieert als larve die zich klaar maakt voor verpopping. Ongetwijfeld hanteer jij daarbij de formele termen; ik heb
echter (met permissie) aangekondigd in mijn eigen blog de term nimf te definiëren als dát stadium van de naaktpop
waar de vorm van het imago reeds te herkennen zou zijn.
Ik ben géén wetenschappelijke bioloog, die een verhandeling voor peers aan het schrijven is, dus ik voel me vrij om in
mijn eigen blog termen te definiëren. Jammer alleen dat ik daarbij voor jou onduidelijk was.. :?
Edit: Bij verse cocons is de zwarte punt - nog - niet aanwezig. Het verschijnen daarvan kan dan de indicatie zijn dat
de 'pop' gevormd is/wordt.
iasimov
Lid

Bericht door iasimov »

@GvG: Vanavond een mannetje verrezen :P ; er zijn momenteel drie niger-werksters druk mee aan de slag dus valt af
te wachten of hij dat ongeschonden doorstaat. ;)
Actuele stand: 6 umbratus werksters, naar schatting 30 cocons en nog 3 nimfen waarvan 1 mannelijk..
Verder grotere en kleinere larven en weer redelijk veel eieren..
GvG

Bericht door GvG »

Wow. Bij dezen komt alle eer je toe. Knap dat je dat ze vroeg al door had. En wat vreemd dat er in dit stadium mannetjes ontstaan. Kan je zien of het een L. niger mannetje of L. umbratus mannetje is?

Offtopic: [quote]Bij verse cocons is de zwarte punt - nog - niet aanwezig. Het verschijnen daarvan kan dan de indicatie zijn dat de 'pop' gevormd is/wordt.[/quote]

Volgens mij is dat inderdaad hoe het gaat. Larven poepen maar één keer, als ze pop worden. Zoals gezegd: de zwarte stip op de cocon is de poep van de larve: het meconium.
iasimov
Lid

Bericht door iasimov »

Wel dat knappe viel wel mee: die larven waren gewoon veel te groot om nog werksters te kunnen
worden en dan blijft er niet veel over..
Het mannetje in kwestie is door de niger-werksters effectief dood 'geknuffeld' en ligt nu op een
locatie die ik niet kan fotograferen vanwege verontreiniging van het dekglas, waar het verder
beknuffeld wordt. Misschien dat ze het lijkje nog willen transporteren..
Wat me wél opviel is dat het abdomen beslist niet zwart of grijs is, maar meer oranjebruin en dat
lijkt te pleiten voor Lasius umbratus. Ik zou me kunnen voorstellen dat de gyne onbevruchte trofische
eieren gelegd heeft, die de werksters per abuis hebben groot gebracht :?:
GvG

Bericht door GvG »

Tja, ik durf het nu niet meer met je oneens te zijn, natuurlijk. :D

Ik geloof dat ik eens gelezen heb dat trofische eitjes echt anders zijn, een soort omeletten, en dat ze niet levensvatbaar zijn. Ik weet niet meer precies hoe het zat en of dat voor alle mieren geldt. Ik zal het nog eens opzoeken.

Zou een sociaal parasiet trofische eitjes leggen in de stichtingsfase? Ze heeft natuurlijk veel minder reserves dan een gyne met onafhankelijke koloniestichting.
iasimov
Lid

Bericht door iasimov »

Ik heb net een paar foto's geschoten onder lastige omstandigheden; ik kijk nog eens na wat bruikbaar is..
Verder is nog één mannelijke nimf - excuseer voor jou pop - voor handen, mocht dit niks worden..
Edit: Ik heb twee matige foto's in mijn blog gezet; ik denk dat het mannetje een Lasius umbratus was.
Al de afbeeldingen van Lasius niger mannetjes die ik heb bekeken waren zwart, donkerder dan de werksters.
Dit mannetje - en met name het abdomen - is lichter getint dan de werksters. Ook lijkt het abdomen wat
puntiger.
Nog even over eieren: Deze gyne heeft al honderden eieren gelegd, resulterend in 6 werksters, 3 poppen en
zo'n 30 cocons. Er moet een veelvoud zijn opgegeten. Het lijkt me daarom niet totaal ondenkbaar dat een
deel van deze voedingsstroom uit trofische eieren heeft bestaan.
Maar deze kolonie kent meer raadsels: vanwaar die episode van naaktpoppen, terwijl nu zonder mankeren
cocons gemaakt worden?
Wie het snapt mag zich melden.. :ugeek:
iasimov
Lid

Bericht door iasimov »

Nu weer 2 weken geleden dat ik in het 'hoofdblog' heb geschreven. Er lijken nog zo'n 20 cocons over te zijn.
De 4 umbratuswerksters worden met rust gelaten en de vele eieren zijn nog niet uitgekomen. Geregeld tref
ik in de buitenwereld een larve aan, die kennelijk door een nigerwerkster eruit is gezet om door een andere
weer naar binnen te worden getransporteerd. Soms wordt zo'n 'vondeling' door 5-6 verschillende werksters
geïnspecteerd voordat de larve weer een lift terug krijgt. Kennelijk heersen er verschillende meningen onder
de nigerwerksters. De eiwitopname is momenteel weer eens gestaakt, want de gyne is van de leg en veel
te voeden larven zijn er - even - niet.
Positief: de gyne en 4 umbratuswerksters zijn gezond. 8-)
Negatief: nog steeds verdwijnt er broed en stagneert de ontwikkeling. :|
ricardovdh
Lid

Bericht door ricardovdh »

Ik snap niet waarom de lasius niger de lasius umbratus werksters blijven vermoorden. Ik heb nu zelf al een 23 succesvolle kolonies en ik heb zoiets alleen meegemaakt bij gevleugelde mieren maar nooit bij werksters :? .
3x lasius flavus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.

De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Wie geen vlieg kwaad doet is gewoon te traag.
iasimov
Lid

Bericht door iasimov »

Deze kolonie is in meer opzichten een buitenbeentje. ;) Zie ook eerder in deze blog..
Misschien heeft het wel te maken met het feit dat de Lasius niger werksters voortkomen van een gyne die ik in
2012 bij antstore heb besteld. Ik kan me voorstellen dat Lasius umbratus zich aanpast aan de lokale varianten van
de gastsoort. :?:
Floris
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Floris »

ricardovdh schreef:Ik snap niet waarom de lasius niger de lasius umbratus werksters blijven vermoorden. Ik heb nu zelf al een 23 succesvolle kolonies en ik heb zoiets alleen meegemaakt bij gevleugelde mieren maar nooit bij werksters :? .
Misschien begrijp ik je vraag niet goed, maar ze doden ze omdat ze niet alleen van een andere kolonie zijn maar zelfs van een andere soort. :) Lasius umbratus is bij koloniestichting een parasiet: ze maken misbruik van de kolonie Lasius niger.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
iasimov
Lid

Bericht door iasimov »

Floris schreef:Misschien begrijp ik je vraag niet goed, maar ze doden ze omdat ze niet alleen van een andere kolonie zijn maar zelfs van een andere soort. :) Lasius umbratus is bij koloniestichting een parasiet: ze maken misbruik van de kolonie Lasius niger.
Ik denk dat ricardovdh bedoelt te zeggen dat hij 23 succesvolle kolonies van Lasius umbratus heeft gekweekt en ditzelfde gedrag (werksters doden werksters) nooit heeft geconstateerd. Hij vraagt zich daarom af waarom het bij mij wél gebeurt. ;)
ricardovdh
Lid

Ik bedoelde inderdaad wat iasimov zei.
3x lasius flavus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.

De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
ricardovdh
Lid

hoe gaat het nu met de kolonie? worden er nog steeds lasius umbratus werksters gedood? of is het daarmee nu echt afgelopen.
3x lasius flavus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.

iasimov
Lid

Bericht door iasimov »

Zo'n 2 weken geleden is het laatste slachtoffer gevallen; sindsdien geen spoor van agressie meer. :D
Grof geteld momenteel zo'n 32-35 umbratus-werksters; ik verwacht spoedig over de 40 werksters te
hebben.. Met een beetje geluk haal ik in september een gelijk aantal t.o.v. de niger-werksters (plm 80).
ProXi
Lid

Bericht door ProXi »

Echt goed gedaan.
Leuk dat de inzet en geduld beloont wordt!
iasimov
Lid

Bericht door iasimov »

Dank je; ik voel me echt gesteund door jullie interesse (en die van jou in het bijzonder). :D
De kolonie is aardig op weg, maar nog niet definitief gevestigd. Dat moment is daar als de laatste Lasius niger-
werkster overbodig is geworden.. ;)
ProXi schreef:Echt goed gedaan.
Leuk dat de inzet en geduld beloont wordt!
iasimov
Lid

Bericht door iasimov »

Nu de kolonie zo'n 50 umbratus-werksters heeft grootgebracht, vertonen zij zich meer in de buitenwereld.
Deze bestaat uit een plastic ijsdoosje 'Ice Cream Trio' van AH met daarop een glazen plaatje, verbonden
met het nest dmv een ruime plastic slang. Erin bevindt zich ook een pillenstripje met honingdauwsurrogaat
en een omgekeerde schroefdop van een medicijn potje met water om de buitenwereld vochtig en voor umbratus
aantrekkelijk te maken.
Het valt mij op dat de umbratus werksters niet goed raad weten met open terrein en zo gauw ze de schroefdop
met water hebben gevonden lopen ze daar rondjes om; dat kan wel minuten lang doorgaan. Ook heb ik nog niet
geconstateerd dat zij voedsel naar binnen halen; fruitvliegjes negeren ze en de pillenstrip hebben ze nog niet
beklommen om zoetigheid te drinken. Aangezien het de bedoeling is dat zij uiteindelijk zelfstandig foerageren,
vraag ik me af of de buitenwereld, zoals zij nu is, geschikt is voor umbratus. Misschien dat ik een doolhofstructuur
zou moeten creëren met gangen die zij af moeten lopen..
Iemand een suggestie :?:
Plaats reactie