Lasius niger (mannes)

Alle Lasius kolonies van de leden
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door mannes »

Twee van mijn vier Lasius niger gynes hebben duidelijke witte strepen overdwars hun achterlijf. Ik vraag me af wat dat precies is. Ik neem aan: goed doorvoed, maar met wat? Is dat vet? Of vol met eitjes? Of iets anders?
Ln03_dikke_gyne.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door mannes »

Vandaag heb ik voor het eerst gezien hoe een levend fruitvliegje soldaat werd gemaakt. Ik bied fruitvliegjes altijd dood aan, maar er is er 1 per ongeluk levend bij een kolonie gekomen.

Ik keek in het voorbijgaan even in de buitenwereld van Ln03. Het viel mij op, dat er drie werksters nogal onrustig heen en weer renden. Normaliter zie ik er maar 1 tegelijk, die dan rustig een soort wachtronde doet. Met het warme weer van vandaag zijn de kolonies sowieso wat actiever, dus ik dacht eerst dat het misschien door de warmte kwam. Ik vreesde ook nog even dat ze bezig waren te proberen te ontsnappen (zou gek zijn, want ze hebben nog heel veel ruimte).

Maar toen zag ik dat er een fruitvliegje bewegingloos aan de rand van het talkpoeder zat. Ik vroeg me af of het nog leefde en ook of de werksters het wel in de gaten hadden. Het leek van niet en ik ging even iets anders doen. Maar ik kwam al snel weer terug, omdat ik zo nieuwsgierig was. Nu zat het fruitvliegje op de bodem van de buitenwereld. Een werkster liep er op af en beet het en het sprong weg. Dit gebeurde nog een paar keer.

Uiteindelijk kwam een andere werkster die met een heel snelle beweging het fruitvliegje greep en niet meer los liet. :twisted: Zo snel als een kat die een muis grijpt. De andere twee werksters kwamen er toen snel bij. Ik zag meteen geen beweging meer in het fruitvliegje. Het was heel spannend als een film. En ook wel wreed; zo wreed als de natuur dus is.

Ondanks dat ik het vliegje niet meer zag bewegen, bleven de werksters nog minuten lang met zijn drieen ermee bezig. Even later zag ik dat ze het fruitvliegje het nest in hadden getrokken. :)
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door mannes »

Vandaag een geboorte-explosie :) Per kolonie zijn er plotseling zo'n zes poppen tegelijk uitgekomen. Vanmorgen vroeg nog niks bijzonders, een paar uur later in elk nest een aantal van die doorzichtige werkstertjes. Nu een halve dag later beginnen ze wat tekening te vertonen. De kolonies zijn hiermee in een klap anderhalf maal zo groot geworden.

Als ze goed zwart zijn en dus een hard exoskelet hebben, ga ik Ln03 naar een bierbekerformicarium laten verhuizen.

Hieronder een foto van Ln03 van dit moment. Rechtsboven de nieuwe werksters. Je kunt ze herkennen aan het feit dat ze nog niet zwart zijn. Links zie je twee werksters die net een fruitvliegje het nest in hebben gesleept. In het midden een knoedel van watten en zand. Ik geloof dat ze daar larfjes in leggen. Links nog eitjes, poppen en een stukje van de gyne.
Ln03_geboortegolf_180325.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Plaats reactie