Broed boosten bij Camponotus cruentatus

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
mschiffers
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 april 2012
Gender:
Leeftijd: 49

Broed boosten bij Camponotus cruentatus

Bericht door mschiffers »

Hallo iedereen,

ik heb de volgende vraag. Ik heb sinds kort een Camponotus cruentatus koningin. Helaas heeft zij tijdens transport haar broed opgegeten. Ik weet dat het een traag groeiende soort is en dat vind ik ook helemaal niet erg.
Maar nu wil ik haar wel een goede start geven en haar mogelijk helpen met het starten van de kolonie.
Nu heb ik al een hele grote kolonie Lasius Niger met heel veel broed.
Nu heb ik op het forum al wat gelezen over broed booster, maar was benieuwd of iemand ook ervaring heeft met deze combi.
Ik wil het best testen met een paar poppen, maar weet niet of het schadelijk kan zijn voor mijn Camponotus cruentatus.
Alle info is welkom.
Gebruikersavatar
Lazarus
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 juli 2017
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Broed boosten bij Camponotus cruentatus

Bericht door Lazarus »

Broedboosten doe je gewoonlijk met poppen van dezelfde soort, ik zou niet weten hoe dat gaat met een andere soort. Waarschijnlijk zal de gyne de L.niger poppen gewoon stuk bijten, maar valt te proberen natuurlijk lijkt me wel interresant iig
"Onwetendheid is de moeder der hoogmoed."
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Broed boosten bij Camponotus cruentatus

Bericht door Hexednl »

Gewoon proberen, als ze ze niet accepteert heeft ze wel weer verse voedingsstoffen :-D
8-)
Tomm
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 september 2016
Gender:

Re: Broed boosten bij Camponotus cruentatus

Bericht door Tomm »

Ik zou het persoonlijk niet doen, heb zelf ook 3 cruentatussen waarvan twee ook hun broed hadden opgegeten, het is vooral belangrijk dat ze op een donkere, trillingsvrije en warme plek staan. Die van mij hadden toen twee weken later weer hun eerste eitjes gelegd. Wanneer je broed van een andere gyne toevoegt zal dit alleen maar voor meer stress zorgen en dus stel je zo haar leg van nieuwe eitjes weer uit.
14x L. niger
2x F. fusca
2x L. flavus
2x C. barbaricus
3x C cruentatus
Plaats reactie